صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۱۵

روایت کوشنر از لحظه ترور حاج قاسم

رسانه‌های آمریکا در ماه‌های گذشته گزارش داده‌اند برخی از نظامیان آمریکا تصمیم گرفته بودند از بیم وقوع جنگ تلفات نظامیان آمریکایی را به ترامپ گزارش نکنند.

 ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی از جمله رفتار های ضد بشری و ضد انسانی آمریکا بود که بر خلاف پروتکل های سازمان های بین المللی محسوبب می شود.  رفتار آمریکا در ترور حاج قاسم کینه نسبت به آمریکا را در منطقه و کشورمان بشدت افزایش داد. این رفتار آمریکا نشان داد که این کشور بر خلاف ادعای هژمون بودن، همواره از رویکرد صهیونیستها در حذف رقبای خود استفاده میکند. موساد در رحذف رقبای خود در محور مقاومت و کشورهای دیگر همواره ترور سرمنشا کارهای خود قرار می هد. به تازگی جرد کوشنر جزئیاتی از ترور حاج قاسم را مطرح کرده است.  
وی در بخشی از این کتاب روایت خود را از حمله جنایتکارانه آمریکا به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه ایشان در ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸) در فرودگاه بغداد مرقوم کرده است.
در ابتدای این بخش از کتاب آمده است: "دوم ژانویه ۲۰۲۰ در حالی که ترامپ با تیم ستاد انتخاباتی‌اش در «مار-ئه-لاگو» (عمارت ترامپ در فلوریدا) ملاقات می‌کرد، «رابرت او برایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید وارد اتاق شد و گفت «آقای رئیس‌جمهور، وقتش رسیده». ترامپ بلند شد و به دنبال وی از اتاق بیرون رفت. قبل از خروج، برگشت و گفت «رفقا همینجا بمانید، برمی‌گردم». ترامپ در حال بررسی گزینه‌های یک آگهی تلویزیونی برای پخش در حین بازی Super Bowl (مسابقه فینال فوتبال آمریکایی) بود که تخمین زده می‌شد ۸۰ درصد از رای‌دهندگان (آمریکایی) ببینده آن باشند. بعد از رفتن ترامپ گفتم «انتظار ندارم او به زودی برگردد".
در ادامه این بخش آمده است: "سناتور لیندسی گراهام یک شب قبل‌تر گفته بود که اتفاق بزرگی در راه است. او با لحنی رمزآلود می‌گفت: چیزی که رئیس‌جمهور به انجامش فکر می‌کند، شجاعانه است. البته این کار با ریسک همراه است، اما اتفاقی است که تغییردهنده معادلات بازی خواهد بود". نظر گراهام من را جذب کرد، اما از آنچه قرار بود اتفاق بیفتد کاملاً بی‌اطلاع بودم."

کوشنر می‌افزاید: «بعد از چند دقیقه، سایرین با بی‌قراری به اطراف نگاه می‌کردند و در این فکر بودند که چقدر باید منتظر بمانند و آیا رئیس‌جمهور اصلاً برمی‌گردد. زودتر از آنچه انتظار داشتم، رئیس‌جمهور بازگشت. همانطور که بحث خود را از سر گرفتیم، متوجه شدم که (دن) اسکاوینو (مشاور سابق ترامپ) در حال بالا و پایین کردن توییتر بود. او دقیقاً می‌دانست که باید کدام خبرنگارها را برای اطلاع از اخبار فوری در سراسر جهان دنبال کند. اسکاوینو اغلب قبل از اینکه ما اطلاعات را از مقام‌های سیا یا دیگران در جاهای دیگر دریافت کنیم رویدادهای بین‌المللی را برای رئیس‌جمهور و کارکنان ارشد نشان‌گذاری (برجسته) می‌کرد. ده دقیقه گذشت و اسکاوینو گفت: تصاویری از یک انفجار در عراق وجود دارد. مردم می‌گویند کنار فرودگاه بوده است».

در ادامه روایت کوشنر آمده است: «رئیس‌جمهور گفت: "دن، آن را از نزدیک دنبال کن و اگر چیز جالبی پیش آمد به من بگو". پنج دقیقه دیگر گذشت. اسکاوینو گفت: "همه شما باید این را ببینید!" یک خبرنگار در ایران در توییتر عکسی از یک دست قطع‌شده و خاکسترگرفته که انگشتری با سنگی بزرگ به رنگ قرمز پوشیده بود منتشر کرده بود. خبرنگار برای مقایسه، در کنار این تصویر عکسی دیگر از این ژنرال ارشد ایرانی، قاسم سلیمانی منتشر کرده بود که محاسنش را در دست داشت. در دستش دقیقاً همان انگشتر بود. خبر که منتشر شد ترامپ با خونسردی همچنان بحثش را با ما ادامه می‌داد، گویی که هیچ اتفاق غیرعادی رخ نداده است.»

وی اضافه کرده است: «دنیا خیلی زود متوجه شد که ترامپ دستور حمله‌ای را صادر کرده که در آن ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی کشته شده است».
جارد کوشنر در ادامه به محبوبیت سردار سلیمانی در خاورمیانه و در داخل ایران اشاره کرده و نوشته است: «به موازاتی که نفوذ نظامی سلیمانی در منطقه افزایش یافت، محبوبیتش در ایران و شهرتش در سراسر خاورمیانه به سطوح بی‌سابقه‌ای ارتقا یافت. تحلیلگر اسبق سیا، کنث پالاک، سال ۲۰۱۷ نام سلیمانی را در میان ۱۰۰ فرد پرنفوذ قرار داد.»
نویسنده در ادامه عملیات تروریستی آمریکا را به سرنگونی پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا توسط سپاه پاسداران در چند ماه قبل‌تر مرتبط کرده و نوشته ترامپ بعد از آن اتفاق «ابتدا دستور انجام یک اقدام تلافی‌جویانه را صادر کرد اما درست چند دقیقه قبل از اجرای آن نظرش را عوض کرد». 
به ادعای کوشنر، «در ۲۷ دسامبر، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران چند موشک به پایگاه هوایی مشترک عراق و آمریکا شلیک کردند که منجر به کشته شدن یک پیمانکار نظامی آمریکایی و زخمی شدن چهار سرباز آمریکایی شد. رئیس‌جمهور (ترامپ) به این نتیجه رسید که برای مدت طولانی خویشتن‌داری نشان داده است. ترامپ می‌دانست که حذف کردن (سردار) سلیمانی توانایی نظامی ایران را کاهش می‌دهد و قوی‌ترین پیام ممکن را ارسال می‌کند که هیچ پناهگاه امنی برای کسانی که قصد کشتن آمریکایی‌ها را دارند وجود نخواهد داشت».
مشاور سابق ترامپ سپس در اشاره به لحظات وقوع حمله، ضمن اتهام‌زنی علیه فرماندهان مقاومت، می‌نویسد: او (سردار سلیمانی) سوار یک خودروی سواری شد و فرودگاه را ترک کرد. در یک چرخش فوق‌العاده سرنوشت، مسافری غیرمنتظره به او پیوست: ابومهدی المهندس (معاون وقت الحشد الشعبی)، یکی از خطرناک‌ترین اما به ظاهر مغز متفکر دست‌نیافتنی تروریسم در جهان. برای سال‌ها، مهندس در صدر فهرست هدف آمریکا قرار داشت. ایالات متحده می‌توانست سال‌ها قبل مهندس را بکشد اما در سال ۲۰۱۴ او به یک نقش رسمی در دولت عراق منصوب شد و ایالات متحده نمی‌خواست به روابط خود با عراق آسیب برساند ... در حالی که آن دو و همراهانشان در امتداد جاده دسترسی فرودگاه با حجم رفت‌وآمد کم حرکت می‌کردند، یک پهپاد ریپر که در فاصله دور بالای سر آن‌ها می‌چرخید، موشک هلفایر را شلیک کرد. 
ترس ترامپ از ایراد سخنرانی بعد از ترور سردار سلیمانی 
کوشنر در ادامه اذعان می‌کند که این اقدام آمریکا را در خطر قرار داده بود و ترور شخصیتی مانند سردار سلیمانی می‌توانست خطر جنگ را به همراه داشه باشد و رهبران نظامی که در خاورمیانه خدمت کرده بودند، پیامدهای آن را درک می‌کردند.
در ادامه این بخش از کتاب، کوشنر به ترس رئیس‌جمهور آمریکا از ایراد سخنرانی درباره این اقدام تروریستی از بیم تحریک ایران پرداخته و وقایع را اینطور شرح می‌دهد: "در حالی که جهان به تصمیم رئیس‌جمهور واکنش نشان داد، ترامپ با کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در حیاط مار-ئه-لاگو شام خورد. من با گراهام، اسکاوینو و اوبرایان و همسرش لو ماری دور میز نزدیکی نشستم. در سرتاسر شام، اوبرایان مدام با عذر خواستن برای برقراری تماس‌های تلفنی در یک مرکز فوق‌سری ناپدید می‌شد. وقتی وی پس از یکی از تماس‌هایش به میز بازگشت، از او پرسیدم که آیا در حال آماده‌سازی بیانیه‌ای برای رئیس‌جمهور است. رئیس جمهور به غیر از توئیت تصویری از پرچم آمریکا بلافاصله پس از حمله، از اظهارنظر علنی خودداری کرده بود. فکر می‌کردم ترامپ باید پیامی واضح و قوی درباره دلایل خود برای حمله و عواقبی که ایران در صورت تلافی‌جویی متحمل خواهد شد، ارسال کند.
وی می‌افزاید: " در کمال تعجب، اوبرایان گفت که او و مایک پامپئو وزیر امور خارجه احساس می‌کنند که حمله باید خودش حرف بزند. صبح روز بعد- یعنی سوم ژانویه- به اتاق خواب ترامپ رفتم، که کار نادری بود. پرسید که اوضاع اخبار چطور است و من گفتم که به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و اینکه بسیاری از سران دنیا با او براین تماس می‌گیرند تا بابت این اقدام شجاعانه از او تشکر کنند، اگرچه می‌ترسند که همین را علنی بگویند. وقتی پرسیدم که آیا قرار است بیانیه صادر کند گفت که پامپئو خلاف آن را توصیه کرده چون بر خلاف خواسته‌مان باعث جلب توجه به حمله شده و تنش‌ها را تشدید می‌کند.»
او در ادامه کتاب درباره نقشش در متقاعد کردن ترامپ برای سخنرانی درباره این حمله، ضمن تکرار ادعاهای واهی آمریکا برای توجیه این حمله تروریستی، می‌افزاید: «(به ترامپ گفتم) مهم این است که توضیح دهید که این یک حمله پیشگیرانه نبود، بلکه انتقام تمام قتل‌ها و قطع عضو سربازان آمریکایی بود که (سردار) سلیمانی باعث آن شده بود. اگر بیانیه‌ای ندهید ما در معرض خطر بیشتری قرار خواهیم گرفت که ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه ضربه بزند».
کوشنر افزود: ترامپ یک دقیقه فکر کرد و سپس از من خواست چند جمله سر هم کنم. وقتی داشتم با تیم خطابه‌نویس همکاری می‌کردم پامپئو با رئیس‌جمهور تماس گرفت تا ببیند ماجرا چیست و ترامپ به او گفت که الان نظرش این است که یک بیانیه علنی بدهد و از وزیر خارجه خواست در این باره با من صحبت کند. وقتی صحبت کردیم پامپئو ابتدا از در مخالفت درآمد و کمی آزرده بود... آخر بحثمان پامپئو با لحنی مردد گفت احتمال اینکه راهبرد شما درست باشد ۵۰-۵۰ است. گفتم: "اجازه بدهید متن صحبت‌ها را برایتان بفرستم. ببینید می‌پسندید. اگر مایل بودید در آنها تغییراتی اعمال کنید به من اطلاع بدهید.»
به نوشته این کتاب، چند دقیقه بعد پامپئو با کوشنر تماس گرفت و موافقت خود را اعلام کرد و داماد ترامپ او را در جریان آن قرار داد و ترامپ گفت «می‌خواهم امروز سخنرانی کنم». اندکی بعد از ساعت ۱۵:۰۰، درست قبل از اینکه ترامپ برای رویدادی انتخاباتی در کلیسایی در میامی حرکت کند، وارد اتاق کنفرانس مطبوعاتی موقت عمارتش شد و سخنرانی کرد. 
حمایت بوریس جانسون از جنایت دولت ترامپ
طبق روایت کوشنر، «یکشنبه پنجم ژانویه، زمانی که در حال دویدن با ایوانکا (دختر ترامپ) بودم، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس با تلفن همراه من تماس گرفت. او یک درخواست رسمی برای صحبت با رئیس‌جمهور ارائه کرده بود اما جوابی نشنیده بود.»
کوشنر می‌افزاید: بلافاصله با دستیار نظامی رئیس‌جمهور تماس گرفتم که تلفن را به ترامپ داد. وقتی به او گفتم که بوریس جانسون درخواست تماس کرده، از اینکه کسی در این مورد به او چیزی نگفته بود ناراحت شد و بلافاصله خواستار صحبت با او شد. گفت‌وگو به خوبی پیش رفت و جانسون بیانیه حمایتی صادر کرد ... پیام مثبت جانسون در تضاد با پاسخ‌های ملایم دیگر رهبران اروپایی بود که برخی از آن‌ها از حمله انتقاد کردند. 
تهدید به انتقام سخت و دستپاچگی ترامپ
وی در ادامه به تهدید «انتقام سخت» ایران و واکنش توییتری دستپاچه ترامپ که با گنده‌گویی مدعی شده بود ۵۲ نقطه در ایران را به عوان هدف حمله در نظر گرفته، اشاره کرده و سپس در خصوص حمله ایران به پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عراق (عین‌الاسد) می‌نویسد: عصر هفتم ژانویه، رئیس‌جمهور به کاخ سفید بازگشته بود که اوبرایان گزارش داد ایران به دو پایگاه هوایی عراق که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند، حمله کرده است. ارتش هنوز در حال ارزیابی خسارت بود، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن بود که هیچ یک از نیروهای آمریکایی کشته نشده‌اند. 
ایران در اقدامی تلافی‌جویانه، در تاریخ ۱۸ دی ماه، پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد و آنطور که رسانه‌هایی چون شبکه «سی ان ان» گزارش کردند، خسارات زیادی به این پایگاه آمریکایی وارد آمد. تا هفته‌ها پس از این حمله، دولت ترامپ به دنبال پنهان کردن میزان آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در این حمله بود و در کمتر از یک ماه از این حمله، پنتاگون در نهایت اعتراف کرد که بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی شدند.
رسانه‌های آمریکا در ماه‌های گذشته گزارش داده‌اند برخی از نظامیان آمریکا تصمیم گرفته بودند از بیم وقوع جنگ تلفات نظامیان آمریکایی را به ترامپ گزارش نکنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات