صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۰ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعضی علاوه بر روزه گرفتن در ماه رمضان، آموزش خود را هم از قرآن در حد اعلی تأمین می‌کنند؛ تلاوت قرآن با تدبر. در شب‌ها و نیمه‌شب‌ها، تلاوت قرآن، انس با قرآن، مخاطب خدا قرار گرفتن، لذت و معنای دیگری دارد. (۲۳/۰۶/۱۳۸۶) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                     

روایت یک افول

پنج‌شنبه، مرکز تلاویو شاهد چهارمین عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها در چند مدت اخیر بود. رژیم صهیونیستی در حالی با چهارمین عملیات فلسطینی مواجه شد که بسیاری از تحلیلگران این عملیات‌ها را نشانه‌ای از افول رژیم صهیونیستی می‌دانند. شواهد بسیاری پیرامون افول رژیم صهیونیستی وجود دارد که برای ترسیم چگونگی آن، باید تاریخ این رژیم را ورق زد.

رژیم صهیونیستی کارش را با غصب و تجاوز آغاز کرد. این غصب و تجاوز محدود به سرزمین فلسطین نشد و تفکر توسعه اسرائیل از فرات تا نیل از ابتدا مدنظر بانیان این رژیم بود. چنانکه بن‌گورین خطاب به دانشجویان صهیونیستی گفت: «این نقشه، نقشه کشور ما نیست، ملت اسرائیل باید قلمرو خود را از فرات تا نیل توسعه دهد». این رؤیا در آغاز با پیروزی‌هایی نیز همراه بود. بزرگ‌ترین حرکت آن‌ها در جنگ شش‌روزه سال 1967 بود. صهیونیست‌ها در عملیات فکوس و در مواجهه با چند کشور عربی توانستند بیش از 440 هواپپیمای اعراب ازجمله 300 هواپیمای مصر را از بین ببرند. تهور صهیونیست‌ها در این حمله آن‌چنان زیاد بود که علاوه بر نابودی نیروی هوایی اعراب، مساحت غصب شده رژیم صهیونیستی با تصرف مناطقی مانند صحرای سینا، کرانه باختری، نوار غزه، ارتفاعات جولان و شهر قنیطره سه برابر شد. البته این نگاه بلندپروازانه در جنگ کیپور با اعراب، عملیات پای چوبین در تونس، عملیات اوسیراک در عراق، حمله به یرموک در سودان و ... ادامه یافت.

اما نهضت امام (ره) و تقویت گفتمان مقاومت را باید آغازی بر افول این رژیم دانست. تشکیل و تقویت گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله، جهاد اسلامی و ... باعث شد که صهیونیست‌ها از حالت تهاجمی به لاک دفاعی بروند و امروز به‌جای شکست اعراب در شش روز، مقهور حرکت یک فرد مسلح در دزنگوف تلاویو باشند. البته این شکست و افول از دید غربی‌ها هم مخفی نماند؛ چنانکه آنتونی کوردزمن ادعا می‌کند که از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 2020، آمریکایی‌ها حدود 142.3 بیلیون دلار به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند ولی این رژیم علاوه بر اینکه نمی‌تواند در مقابل جمهوری اسلامی عرض‌اندامی نماید، از مقابله با گروه‌های کوچک مقاومت نیز درمانده است.

نکته پایانی: حرکت‌های سیاسی و میدانی این روزهای سران رژیم صهیونیستی در مواردی مانند نشست النقب را نباید دلیلی بر توانایی این رژیم دانست، عادی‌سازی روابط این رژیم با دولت‌های عربی، درنهایت منجر به خروش جوامع عربی علیه این رژیم و خائنین به آرمان فلسطین خواهد شد و عملیات استشهادی روی داده در سرزمین‌های اشغالی، آغازی بر این خروش سراسری است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                 

پشت پرده بن‌بست سیاسی در عراق

تشکیل دولت عراق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. کشمکش‌های سیاسی و اختلافات موجود بین گروه‌های مختلف داخلی بر سر گزینه‌های ریاست جمهوری، تشکیل دولت در عراق را با بن‌بست مواجه کرده است.

گزاره‌های خبری: 1- طبق قانون اساسی عراق، حداکثر طی دو ماه پس از تأیید نتایج انتخابات عمومی، فرایند تشکیل دولت عراق باید از طریق معرفی رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و کابینه توسط پارلمان تکمیل گردد. این در شرایطی است که به‌رغم گذشت شش ماه از انتخابات پارلمانی، تشکیل دولت به محل مناقشه میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی تبدیل شده است. 2- در خصوص جدیدترین تحولات مربوط به تشکیل دولت عراق، نشست 26 مارس (6 فروردین) پارلمان عراق که با دستور کار انتخاب رئیس‌جمهور برگزار شد، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در جلسه نتوانست کاری از پیش ببرد. برای انتخاب رئیس‌جمهور، رأی حداقل دوسوم از 329 نماینده پارلمان عراق نیاز است، اما در رأی‌گیری نشست 26 مارس تنها 202 نماینده در پارلمان حضور داشتند. چهارچوب هماهنگی شیعیان که درمجموع 133 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، به دلیل مخالفت با ریاست جمهوری «ریبر احمد» نامزد مورد حمایت جریان صدر، بارزانی و السیاده، در نشست اخیر پارلمان شرکت نکردند. 3- «وعد قدو»، از رهبران چارچوب هماهنگی در مصاحبه با بغداد الیوم اظهار داشت: «ریبر احمد یک شخصیت جدایی‌طلب و مزدور موساد است که مواضع وی شناخته شده است و ما علیه تعیین وی در پارلمان خواهیم ایستاد». در این زمینه «احمد عبد الحسین» عضو ائتلاف فتح (از مهم‌ترین گروه‌های چارچوب هماهنگی) هم تأکید کرده است که نامزدی ریبر احمد برای ریاست جمهوری توسط ائتلاف سه‌گانه (صدر – بارزانی – السیاده) بخشی از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی است. وی تأکید کرده است «پرونده‌ها و شواهدی درباره ریبر احمد وجود دارد که ارتباط او با رژیم صهیونیستی و آمریکا را تأیید می‌کند».

گزاره تحلیلی: در محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه تلاش می‌شود عدم تشکیل دولت عراق ناشی از اختلافات شیعی – شیعی معرفی گردد. اگرچه این موضوع از یک نظر با توجه به رفتارهای انحصارگرایانه‌ای که مقتدی صدر در پیش گرفته، تا حدی درست تلقی می‌شود، اما نباید به‌عنوان مانع اصلی تشکیل دولت معرفی شود. عدم تشکیل دولتی در عراق که مورد اجماع تمام گروه‌های سیاسی و شیعی باشد و نتیجه آن «بلاتکلیفی سیاسی» در این کشور است، موضوعی است که بیش از همه آمریکایی‌ها از آن سود می‌برند. این مسئله باعث شده که عناصر فعال امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در عراق از طریق دامن زدن به اختلافات داخلی به‌خصوص در درون بیت شیعه، تا آنجا که ممکن است عراق را در وضعیت «بی‌دولتی» نگه دارند. چراکه وجود چنین وضعیتی یک فرصت مغتنم برای بهره‌برداری‌های سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکا در عراق است.

البته در اینجا یک نکته مهم وجود دارد؛ قرائن موجود نشان می‌دهد آمریکا در پی تشکیل دولتی برخلاف منافع و مصالح ملی عراق بوده و در همین راستا دنبال گزینه‎هایی هستند که با حضور آن‌ها در رأس دولت عراق، منافع آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن تضمین و تثبیت شود. اینکه محافل رسانه‌ای و سیاسی خاصی در منطقه بر روی ریاست جمهوری ریبر احمد تأکید دارند، در این راستا ارزیابی می‌شود. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

نشریه آمریکایی: بهبود روابط اسرائیل با عرب‌ها کمکی به تنش‌زدایی نمی‌کند

«نشنال اینترست» در گزارش اخیر خود، نشست النقب را که در هفتم و هشتم فروردین‌ماه سال جاری برگزار شد، نشستی توصیف کرده است که ظاهراً به‌منظور بهبود روابط بین اسرائیل و سه کشور عربی بحرین، مراکش و امارات متحده عربی، برای به رسمیت شناختن دیپلماتیک یکدیگر انجام شد. «این نشست که با هیاهوی بسیار همراه بود و لقب «پیمان ابراهیم» را یدک می‌کشد، گویی نشان‌دهنده گرد هم آمدن ادیان توحیدی جهان باشد، اما این‌طور نیست. این نشست شانس دستیابی به صلح یا کاهش تنش در بخش‌های مختلف خاورمیانه را کاهش داد. یکی از این بخش‌ها خلیج‌فارس است. بهبود روابط این کشور‌ها منعکس‌کننده یک اتحاد نظامی ضد ایران است که درگیری‌ها را در سراسر منطقه تشدید می‌کند. مورد دیگر، درگیری اسرائیل با فلسطینی‌ها است که بنا به تعریف باید مستقیماً در حل‌وفصل این مناقشه دخالت داشته باشند. درصورتی‌که «پیمان ابراهیم» تماماً در مورد حذف و کنار گذاشتن فلسطینیان است. دولت‌های متمادی اسرائیل درحالی‌که همچنان فلسطین را اشغال کرده و به شهرک‌سازی ادامه می‌دهند، از روابط گسترده با کشور‌های عربی لذت برده‌اند. این امر هر انگیزه‌ای را که ممکن است از سوی اسرائیل برای حل مناقشه با فلسطینی‌ها وجود داشته باشد، کاهش داده است». این نشریه با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترویج ایران هراسی در منطقه، اضافه می‌کند: «منافع ایالات‌متحده از طریق ترویج واقعی صلح و کاهش تنش در خاورمیانه تأمین می‌شود. کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس مستلزم تنش‌زدایی بین بازیگران رقابت‌های منطقه‌ای است که مهم‌ترین آن‌ها عربستان سعودی و ایران هستند. بهبود روابط کشور‌های خلیج‌فارس با اسرائیل هیچ کمکی به تنش‌زدایی نمی‌کند، حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد».

تجارت 101 میلیارد دلاری بدون FATF

روزنامه ایران نوشت: «ورود به سال 1401 و گزارش‌های آماری و عملکردی از نیمه دوم سال گذشته باعث شد دروغ‌های دولت گذشته بیش‌ازپیش نمایان شود. رئیس‌جمهور وقت (حسن روحانی)، وزرا، کارشناسان همراه و اعضای اتاق بازرگانی یک‌صدا اعلام می‌کردند که اگر FATF تصویب نشود، تجارت و همکاری‌های اقتصادی با تمام کشورها متوقف می‌شود و ایران به‌صورت کامل منزوی خواهد شد. در این روزها که آمار تجارت خارجی و وضعیت ذخایر ارزی کشور رسانه‌ای شده است و همچنین خبرهای خوش از حذف برخی از ممنوعیت‌های واردات شنیده می‌شود، گواه آن است که اقتصاد ایران وابسته به FATF نیست. او (حسن روحانی) گفته بود: «تحریم باشد و نباشد، لوایح FATF لازم است. تحریم نباشیم، لازم‌تر است. برجام باشد یا نباشد، این لوایح لازم است. این لوایح ربطی به برجام ندارد. اگر به FATF ملحق نشویم، ارتباطات بانکی ما قطع می‌شود و این یعنی ما به قرن پیش برمی‌گردیم. FATF با زندگی و جیب تک‌تک مردم ارتباط دارد و اگر اجرا نشود باید به مردم توضیح داده شود». محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی هم از آن دست افرادی بود که تنها آب خوردن را منوط به FATF ندانست. او هرگونه دیپلماسی را وابسته به FATF می‌دانست و بارها تأکید کرد پیوستن ایران به موافقت‌نامه‌ها و همکاری 25 ساله با چین تنها با پیوستن به FATF ممکن است. صحبت‌های دولت قبل مبنی بر اینکه عدم پیوستن ایران به FATF، باعث خواهد شد که هیچ کشوری با ایران تجارت نکند، تنها یک ادعا بود و دولت سیزدهم ثابت کرد که بدون پیوستن به FATF می‌توان ضمن افزایش صادرات، مواد اولیه مورد نیاز کشور را بدون هیچ مشکلی تأمین کند».

طلبه‌کشی با دینامیت!

پس از شهادت دو طلبه در حرم رضوی، موج نگرانی از حمله و تهاجم به طلاب در فضای مجازی بالا گرفته و خیلی‌ها بابت مظلومیت طلاب و ظلم‌های مختلفی که به این قشر می‌شود، قلم‌فرسایی کردند؛ اما آن روزهایی که فیلم «دینامیت» جایگاه و لباس و مرام و باورهای طلاب را به لجن کشیده و مضحکه مردم کرد، صدا از کسی در نیامد و کسی برای مظلومیت طلاب عزا نگرفت و حتی با حمایت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، این فیلم چند هفته در ده‌ها سینمای متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به نمایش درآمد! وقتی در برابر ترور فیزیکی طلاب به‌صورت جدی واکنش نشان می‌دهیم چرا در برابر ترور شخصیت، لباس و آبروی طلاب توسط تروریست‌های فرهنگی رسانه‌ای، سکوت می‌کنیم؟ آیا آبرو، شخصیت و اعتقادات طلاب مهم‌تر از حیات مادی آن‌ها نیست؟

اخبار کوتاه

مقام نظامی صهیونیستی: می‌ترسیم در خیابان راه برویم/ «کوخاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی عملیات تیراندازی تل‌آویو و هلاکت سه شهرک‌نشین را شکست بزرگ نیروهای امنیتی خواند و گفت که قبلاً از سوارشدن اتوبوس هراس داشتیم و امروز از راه رفتن در خیابان‌ها می‌ترسیم.

ایران پول‌های بلوکه شده خود در کره را آزاد می‌کند؟!/ منابع آگاه خبر دادند، ایران با مذاکرات فرابرجامی، موفق به آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده خود در کره‌جنوبی شده‌ است. در تکمیل این خبر، یک منبع آگاه به فرهیختگان گفته، ‌ایران نیز قرار است در ازای دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده خود در کره، سه جاسوس دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی را نیز آزاد کند.

امام‌جمعه موقت تهران: مراقب باشید کلاه سرمان نرود!/ دیروز خطیب نماز جمعه تهران در حضور رئیس‌جمهور، با اشاره به مذاکرات وین، گفت: «توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره مذاکرات، عدم اعتماد به طرف مقابل،‌ گرفتن تضمین‌های کافی و راستی آزمایی عملی است؛ این، خواست عموم مردم نیز هست». حجت‌الاسلام کاظم صدیقی افزود: «در برجام مراقب باشیم که مثل ابتدای کار، کلاه سرمان نرود، چراکه امروز در موضع قدرت هستیم و برنامه‌های دولت هم متکی بر برجام نیست و به داخل تکیه کرده‌اند».

گام جدید ایران برای صادرات محصولات لبنی به روسیه/ در دیدار دو روز پیش کاظم جلالی، سفیر کشورمان در مسکو و علیرضا پیمان پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت همراه با مدیران تعدادی از شرکت‌های لبنی و اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با «سرگئی دانکورت»، رئیس سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه، علاوه بر حصول توافق در زمینه صادرات برخی از محصولات لبنی از ایران به روسیه و اتحادیه اوراسیا، کارگروهی برای تسهیل و تسریع در زمینه همکاری‌های طرفین در زمینه لبنیات و آبزیان ایجاد گردید.

رژه ارتش با جنگنده‌های ایرانی!/ سخنگوی ارتش در خصوص برنامه‌های این سازمان برای 29 فروردین‌ماه، گفت: «مراسم رژه روز ارتش، محمول و خودرویی با همراهی انواع بالگردها و هواپیماها ازجمله جنگنده‌های ایرانی در تهران و هم‌زمان رژه دریایی نیز توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، ازجمله ناوشکن‌ها و زیرسطحی‌های ایرانی در خلیج‌فارس و دریای عمان برگزار می‌شود».

خرید نان با کارت یارانه!/ استاندار زنجان خبر داد: «تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. بر اساس این طرح، دیگر نانوایی‌ها، آرد یارانه‌ای نمی‌گیرند، بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه می‌گیرند. مردم نان را با کارت‌بانکی یارانه خود به قیمت پایین خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت به نانوایی‌ها پرداخت می‌کند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات