صبح صادق >>  دین >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۷۰۶

اعتراض به ظلم و ظالم

راه و روش امام حسین(ع) در کربلا برای تمام بشریت تا قیامت آموزنده و پر از درس است. سخنان ایشان نه‌تنها با مردم آن زمان بود[...]
پایگاه بصیرت / سیدحسین خاتمی‌خوانساری
راه و روش امام حسین(ع) در کربلا برای تمام بشریت تا قیامت آموزنده و پر از درس است. سخنان ایشان نه‌تنها با مردم آن زمان بود، بلکه به کار تمام انسان‌ها می‌آید. سخنانی که اگر انسانی دین‌دار هم نباشد و اسلام را نشناسد، باز هم مورد استفاده‌اش قرار می‌گیرد و می‌تواند برای او نجات‌بخش باشد. مقوله‌هایی چون عزت‌طلبی، آزادگی، مقابله با ظلم، عدم سکوت در برابر ظلم و ظالم، حق طلبی، مهربان بودن، عبرت‌‌آموزی، رحم داشتن و محبت کردن، بیدار نگاه داشتن وجدان و توجه به فطرت، جنگیدن برای رهایی از بند ظالمان و بسیاری از تعاریف دیگر که همیشه مورد نیاز و استفاده انسان‌ها بوده و خواهد بود.
 پس همه انسا‌ن‌ها می‌توانند حسینی باشند و از سیره حضرت سیدالشهدا(ع) پیروی کنند. ایشان در بیانات‌شان در مورد سکوت نکردن در مقابل ظالم، سخنان بسیاری دارند که اگر آن را امروز به‌کار بگیریم، جزو اطاعت کنندگان از فرامین و دستورات امام حسین(ع) قرار می‌گیریم. مانند ندای «هل من ناصر» امام که در گوش تاریخ طنین‌انداز است و هر کسی در هر زمان و مکانی می‌تواند پاسخش را بدهد و پشت سر ایشان حرکت کند. برای این کار کافی است گوش جان را برای شنیدن این ندا آماده کنیم و به‌صورت عملی «لبیک» بگوییم. به‌طور نمونه ایشان در حالی‌که حرّ در کناره کاروان حرکت می‌کرد، به منزل‌گاه بیضه 
رسید. 
حضرت در آنجا خطبه‌ای خواند و پس از حمد و ثنای خداوند متعال فرمود: «هر کس حاکم ستم‌کاری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده، پیمان خدا را شکسته، مخالف سنت پیامبر(ص) رفتار کرده و با گناه و پرده‌دری بر بندگان خدا حکومت می‌کند، اما نه با سخن و نه با رفتار، برای تغییر کردار وی اعتراض نکند، حق آن است که خداوند او را نیز به عذاب و سرانجام همان شخص ستمگر دچار سازد.» نکته مهم در این بیان این است که اولا: ملاک در راه خدا حرکت کردن و به سیره پیامبر(ص) عمل کردن است.
 برای این امر باید دین خدا را تا حد لازم بشناسیم. با ملاک خدایی، حاکم و مسئول و دیگر مردم را ببینیم. سعی کنیم در این دیدن خودمان به خطا نرویم و دچار اشتباه نشویم و به سبب شنیدن اخبار غیر صحیح اقدام به قضاوت نکنیم. دوما: امام حسین(ع) نوع واکنش‌ها را دو قسمت فرموده و سخن و عمل را از یکدیگر جدا ساخته‌اند. اینکه اشکالی در مسئولی ببینیم، اما اعتراض نکنیم، نمی‌تواند در حاکم و مسئول تغییری ایجاد کند. همچنین اعتراض کلامی، وابسته به واکنش رفتاری است که اگر نباشد فریادها نتیجه‌ای نخواهد
 داد. 
امام حسین(ع) که بیان‌شان و رفتارشان کاملا مطابق با خواست و دستورات خداست، با شجاعت در مقابل یک حاکم ستمگر و فاسق می‌ایستد و اعتراض می‌کند و از کسانی که روز عاشورا در مقابلش ایستادند، می‌خواهد حق را بشناسند. 
صبح عاشورا قبل از آنکه جنگ شروع شود حضرت بین دو لشکر ایستاد و فرمود: «ایها الناس اسمعوا قولی و لا تعجلوا حتی اعظکم بما هو حق لکم علی و حتی اعذر إلیکم فأن أعطیتمونی النصف کنتم بذلک اسعد و ان لم تعطونی النصف من انفسکم فاجمعوا رأیکم» مردم حرف مرا بشنوید و در جنگ و خون‌ریزی شتاب نکنید، تا من وظیفه‌ خود را که نصیحت و موعظه شماست، انجام دهم. 
اگر دلیل مرا پذیرفتید و از راه انصاف درآمدید سعادتمند خواهید شد و اگر انصاف ندهید، پس دقت کنید تا کار شما باعث پشیمانی نشود. این بیان امام(ع) یعنی: اگر واقعا با خود فکر کنید حتما به نتیجه درست خواهید رسید؛ اما اگر نخواستید در عمل و در رفتارتان به آن جامه عمل بپوشانید، لااقل کاری نکنید که موجب خسران شما در دنیا و آخرت شود.
 پس اگر نتوانستیم در قبول حق یا در رد ظلم به‌صورت عمل و با رفتارمان وارد میدان شویم، لااقل کاری نکنیم که راه بازگشت برای‌مان نماند و در دنیا و آخرت دچار گرفتار و عذاب شویم.
 البته ذکر این نکته هم لازم است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند فریقاً هدی و فریقاً حقّ علیهمُ الضلالهُ گروهی هدایت شده و گروهی در گمراهی ثابت ماندند.»
 منظور امام(ع) این نیست که اگر حق را فهمیدی و کار نکردی، گناهی بر شما نیست، بلکه می‌فرمایند اگر به نتیجه رسیدید، راه را برای بازگشت خود به هر نحوی باز بگذارید.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات