صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۳۳
افزایش تنش‌ها در شرق آسیا با رزمایش نظامی شکست خورده آمریکا و کره جنوبی

انتظار موشک‌های جدید

پس از شلیک موشک بالستیک میان‌برد از سوی کره شمالی به سمت ژاپن و واکنش‌های تند دولت‌های توکیو، سئول و واشنگتن به این اقدام، گزارش‌های رسانه‌ای از بالا گرفتن تنش‌ها در شرق آسیا حکایت دارد[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان

پس از شلیک موشک بالستیک میان‌برد از سوی کره شمالی به سمت ژاپن و واکنش‌های تند دولت‌های توکیو، سئول و واشنگتن به این اقدام، گزارش‌های رسانه‌ای از بالا گرفتن تنش‌ها در شرق آسیا حکایت دارد. آمریکا و کره جنوبی، بلافاصله بعد از آزمایش موشکی کره شمالی، به شلیک چند موشک دست زدند که البته موشک‌های کره جنوبی منهدم شده و باعث ایجاد ترس و نگرانی در این کشور شد.
اقدام مشترک آمریکا و کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات کره شمالی، شلیک آزمایشی چهار فروند موشک سطح به سطح، به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) بود؛ اما شکست آزمایش موشکی جدید کره جنوبی که در پاسخ به پرتاب موشک بالستیک از سوی کره شمالی انجام شد، نگرانی‌های متعددی را برای مردم کره جنوبی ایجاد کرد.
بنابر اعلام خبرگزاری یونهاپ، در پی سقوط موشک پرتاب شده از سوی ارتش کره جنوبی، اهالی منطقه نزدیک به پایگاه هوایی گانگ‌نونگ در سواحل شرقی این کشور، یک صدای انفجار شدید و آتش‌سوزی بزرگ را مشاهده کرده و دچار ترس و وحشت شدند. بنابر اعلام یک منبع نظامی در کره جنوبی، این آتش‌سوزی به دلیل مشتعل شدن سوخت موشک رخ داده و سر جنگی موشک نیز در اثر پرتاب ناموفق منفجر نشده است.
در تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز آتش‌سوزی بزرگی در اطراف پایگاه نظامی گانگ‌نونگ دیده می‌شود.
مقامات کره جنوبی اعلام کرده‌اند پرتاب ناموفق این موشک و سقوط آن در اراضی این کشور تلفاتی نداشت؛ اما بعد از مدتی ارتش این کشور از مردم به دلیل این سقوط و پرتاب ناموفق عذرخواهی کرد.
پس از آن، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی، ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره شمالی، بر تقویت ظرفیت‌های واکنشی و بازدارندگی تأکید کردند. دفتر نخست‌وزیری ژاپن طی بیانیه‌ای در این‌باره گفت، کیشیدا و بایدن ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره شمالی به شدیدترین لحن، توافق کردند که ظرفیت‌های واکنشی و بازدارندگی دوجانبه برای مقابله با اقدامات مشابه پیونگ‌یانگ را تقویت کنند.
به نوشته وبگاه روزنامه «ماینیچی»، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سران دو کشور، شلیک جدید موشک کره شمالی را که مسافتی طولانی‌تر از پرتاب‌های قبلی طی کرد، خطری برای مردم ژاپن و مایه بی‌ثباتی منطقه دانستند.»
موشک بالستیک کره شمالی که بر فراز ژاپن به سمت اقیانوس آرام پرتاب شد، در اقیانوس آرام خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن سقوط کرده است. محل سقوط این موشک‌ها به صورت دقیق اعلام نشده، اما گارد ساحلی ژاپن از کشتی‌های حاضر در منطقه خواست به زباله‌های موشک‌های کره شمالی نزدیک نشوند و در صورت یافتن چنین زباله‌هایی فوراً با مقامات تماس بگیرند.
با وجود اینکه ژاپن در گفت‌وگو با بایدن بر همکاری‌های دوجانبه به منظور مقابله با کره شمالی تأکید کرده بود؛ اما به نظر می‌رسد این کشور بیشتر از هر زمان دیگری به دنبال ایجاد ارتباط با پیونگ یانگ و عادی‌سازی روابط با دولت کیم جونگ اون است. خبرگزاری «تاس» در همین زمینه نوشته است: «نخست‌وزیر ژاپن گفت، توکیو با جدیت تلاش کرده تا روابط دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ را عادی‌سازی کرده و مشکلات پیرامون برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره‌ شمالی را برطرف کند.»
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت: «ما به دنبال حل‌وفصل جامع نگرانی‌های برجسته از جمله ربودن شهروندان ژاپنی توسط سرویس‌های ویژه کره شمالی، فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ بوده و می‌خواهیم گذشته تلخ خود را کنار گذاشته و روابط دیپلماتیک میان ژاپن و کره شمالی را عادی‌سازی کنیم.» نخست‌وزیر ژاپن اعلام آمادگی کرد که برای رسیدگی به موارد فوق، با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد.
این نخست‌وزیر ژاپن درباره روابط کشورش با کره‌جنوبی گفت: «سئول یک همسایه مهم است که باید در حل مشکلات متعددی در مواجهه با جامعه بین‌المللی، با آن همکاری شود.»
در همین حال، آمریکا مدعی شده است این آزمایش موشکی، آخرین آزمایش نیست و قرار است کره شمالی به زودی آزمایش هسته‌ای جدیدی انجام دهد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی آماده شدن کره شمالی برای آزمایش سلاح هسته‌ای شد.
بر اساس این گزارش، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون مدعی شد، پیونگ یانگ احتمالاً در حال آماده‌سازی برای آزمایش هسته‌ای جدید است. این در حالی است که آمریکا درخواست برگزاری نشست شورای امنیت را به منظور بررسی پرتاب موشک بالستیک کره شمالی ارائه کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات