صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۶۳

برای ایران

شبیه‌سازی یک احتمال برای ارسال پیام به آنهایی که شاید تاکنون پیام بازدارندگی و توان اعمال قدرت از طرف ایران را نگرفته‌اند. رزمایشی در جوار و دیوار به دیوار سرزمینی که ممکن است محل مناقشه آینده باشد، تا مانع از تغییر در مرزها شود، تغییری برنامه‌ریزی شده از سوی جهان سلطه یا به عبارتی صهیونیسم جهانی[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان
شبیه‌سازی یک احتمال برای ارسال پیام به آنهایی که شاید تاکنون پیام بازدارندگی و توان اعمال قدرت از طرف ایران را نگرفته‌اند.
رزمایشی در جوار و دیوار به دیوار سرزمینی که ممکن است محل مناقشه آینده باشد، تا مانع از تغییر در مرزها شود، تغییری برنامه‌ریزی شده از سوی جهان سلطه یا به عبارتی صهیونیسم جهانی.
در روز روشن قطار خودروهای سنگین کشنده تجهیزات مهندسی و ادوات زرهی نیروی زمینی سپاه راهی مرزهای ایران در سواحل رود ارس شدند؛ اما در این میان یک پیام مهم پل‌های شناور و تجهیزات مهندسی عبور از رودخانه هم چشم‌نواز بود و هم خیلی سر و صدا کرد.
البته این یک رزمایش بود، اما حجم نیرو و تجهیزات اعزامی به منطقه و انتقال تجهیزات زرهی و توپخانه در کمترین زمان ممکن و اعزام تجهیزات هجومی دیگر مبتنی بر هجوم به قلب تهدید در کمتر رزمایشی پیش از این دیده شد، درست دو سه هفته قبل از این در ماجرای انهدام مقرهای ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق که یک تهاجم واقعی، نه رزمایش بود، شاید این تعداد عده و عده جابه‌جا نشد و جابه‌جایی تجهیزات هم رسانه‌ای نشد، اما حالا ماجرا تفاوت دارد، حجم تجهیزات و میزان رسانه‌ای شدن پیش مقدمات رزمایش نشان از یک پیام مهم داشت.
پیام این است؛ جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تغییری را در مرزهای منطقه بر نمی‌تابد.
رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه با شعار ایران مقتدر در منطقه عمومی ارس در مرزهای شمال غربی کشور بر این اساس برگزار شد و نیروی زمینی سپاه به منزله یک نیروی قدرتمند و راهبردی درست بلافاصله بعد از انهدام مواضع ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق که قرارگاه منطقه‌ای حمزه این نیرو برگزار کرد، این رزمایش بزرگ را در مجموعه قرارگاه منطقه‌ای عاشورا در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی برگزار کرد.
این رزمایش از مرحله مقدماتی تامرحله نهایی به شکل رسانه‌ای دنبال شد. 
به گفته سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، عملیات هلی‌برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی بخش‌های مختلف این رزمایش هستند.
همه آنچه فرمانده نیروی زمینی سپاه از بخش‌های قابل بیان رزمایش اعلام می‌کند، نشان از همان پیام اولیه دارد. 
نیروی زمینی سپاه پیش از این در جریان شدت گرفتن جنگ قره‌باغ رزمایشی با وسعت و حجم ادوات و تجهیزات کمتر در این منطقه برگزار کرد، اما این بار حجم گسترده تجهیزات، سرعت انتقال، نوع سناریونویسی برای این رزمایش و بسیاری ادله دیگر نشان از جدی‌تر بودن بیش از حد پیام ایران برای کشورهای منطقه است، تا در دام طراحی‌های صهیونیست‌ها نیفتند. البته دیدار رئیس‌جمهور کشورمان هم با رئیس‌جمهور آذربایجان در نیویورک همراه بود با همین پیام بسیار جدی و حالا این پیام از صحنه دیپلماسی وارد صحنه امنیتی و نظامی شده است.
به صورت کلی، اغلب رزمایش‌ها حاوی پیا‌م‌های عمومی بوده و در هر رزمایش از چندین دستاورد جدید یگان‌های شرکت‌کننده نیز رونمایی و آزمایش می‌شود. بعضا مبتنی بر دستورالعمل‌های قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) یگان‌های شرکت‌کننده آزمون شده و نمره نهایی رزمایش به نیروی مربوطه اعلام می‎شود، که این ارتباطی به بحث رسانه و پیام رزمایش‌ها ندارد، اما در این رزمایش سامانه‌های جدید تحویلی به نیروی زمینی سپاه هم رونمایی شدند و موشک‌های فتح۳۶۰ که موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی و نقطه‌زنی‌ هستند، به همراه سامانه مربوطه در این رزمایش آزمون شد.
اما یکی از اساسی‌ترین تمرینات این رزمایش نصب پل‌های شناور پی‌ام‌پی روی رودخانه ارس بود که توان بالای مهندسی این نیرو را نشان می‌داد. موضوعی که در دفاع مقدس و در منطقه جنوب غرب از سوی ارتش اجرا شده بود و تجهیزات غیربومی آن هم در اختیار این نیرو بود، اما حالا سپاه از این توان بومی خود رونمایی کرد، توانی که قابلیت انتقال سنگین‌ترین ادوات و تجهیزات نظامی مربوطه را از روی رودخانه‌های بزرگ و نیمه بزرگ فراهم می‌کند، البته اجرای این رزمایش در منطقه رود مرزی ارس نبود، بلکه در منطقه‌ای که هر دو ساحل رود ارس در خاک ایران بود، اجرا شد. البته در این رزمایش احداث سریع پل خاکی هم تمرین شد. به نظر می‌آید مهم‌ترین بخش رزمایش که پیام لازم را به طرف‌های مربوط می‌داد، همین بخش بود. 
علت را می‌توان در اهمیت انتقال زمینی ادوات و تجهیزات سنگین بعد از تهاجم و تسخیر اولیه منطقه در عملیات تاخت جست، یعنی پیش از اینکه دشمن بتواند عملیات پاتک را اجرا کند، لجستیک نیرو و تجهیزات انجام شده تا نیروی وارد شده به منطقه دشمن توانایی ایستایی و تسخیر بلندمدت منطقه را داشته باشند.
اما در مرحله تاخت که تهاجم به قلب تهدید به عنوان دکترین دفاعی نیروی زمینی سپاه است، یگان‌هایی مانند هوانیروز(بالگردی)، صابرین، زرهی و پهپادی نقش ایفا می‌کنند.
در این رزمایش یگان بالگردی نیروی زمینی سپاه هم در بعد عملیات هلی برن با بالگردهای غولپیکر Mi-17 و هم در بحث انجام عملیات تهاجمی با بالگردهای هجومی بومی شاهد 285 که مجهز شده با تسلیحات نقطه زن بومی هستند، خوش درخشید و شاید بتوان گفت بعد از تشکیل این یگان، این گسترده‌ترین رزمایشی بود که این توان در آن به نمایش گذاشته شد.  
اما تعدادی از ستون‌های اقتدار دانش و قدرت نظامی یکایک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یکی‌ پهپاد و دیگری موشک است. در این رزمایش، پهپادهای یگان‌های پهپادی نیروی زمینی سپاه نیز به خوبی توانست توان فلج‌کنندگی خود در مقابل دشمن را نمایان کند. پهپادهای انتحاری ساخت جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه و پهپادهای نظارتی و پایشگر این نیرو در این رزمایش به خوبی این مهم را نشان دادند. 
به کارگیری پهپادهای انتحاری جدید که تولید شده در خود یگان صابرین نیروی زمینی سپاه بود، شاید اولین بار به صورت رسانه‌ای در این رزمایش اتفاق افتاد؛ پهپادهایی که انواع آنها را در نمایشگاه توانمندی‌های دانش بنیان یگان صابرین مشاهده کرده بودیم.
یگان توپخانه نیروی زمینی سپاه که در چند سال اخیر به بهترین تجهیزات و ادوات روز مجهز شده هم اقتدار خوبی در این رزمایش به اجرا گذاشت، به طور حتم پیش از هر اقدام و عملیات تاخت و نفوذ در منطقه دشمن اجرای آتش دقیق و فلج‌کننده پیش از اعازم چترباز، هلی برن، تانک و توپ خودکششی و... در ادامه عملیات مؤثر خواهد بود، بر این اساس یگان توپخانه نیروی زمینی سپاه در این مرحله با به کارگیری توپ‌های 122، 130 و 155 میلیمتری و راکت‌اندازها و موشک‌های نقطه‌زن، با استفاده از گلوله‌های هوشمند اهداف از پیش تعیین شده را با موفقیت منهدم کردند و توانستند نمره خوبی در این بخش کسب کنند. 
اعزام تانک و نفربر زرهی و اقدام یگان زرهی این نیرو هم بخش مهم دیگر این رزمایش بود. البته نباید از این مهم هم غافل بود که تجهیزات دید در شب تانک‌ها و بالگردها امکان عملیات در شب را برای یگان‌های مربوطه در نیروی زمینی سپاه فراهم کرده و در این رزمایش هم این امکان برای چندمین بار آزمون شد. 
در این مرحله، تانک‌های تی 72 و خودروهای رزمی پیاده نظام بی‌ام‌پی 2 نسبت به اجرای آتش پشتیبانی از نیروهای عمل‌کننده در منطقه رزمایش اقدام کردند.
همانطور که اشاره شد، تانک‌های به کارگیری شده در این رزمایش به سیستم‌های کنترل آتش پیشرفته که امکان شلیک در شب و در مسافت 4 کیلومتری را دارند، مجهز شده‌اند. 
نقش یگان مهندسی نیرو تنها در احداث جاده و پل نبوده و با طراحی و اجرای انفجارات گسترده یک لایه دفاعی مستحکم در برابر نیروهای دشمن فرضی ایجاد کردند.
در این مرحله یگان‌های تخریب واحد مهندسی نزسا با بهره‌گیری از مهمات ‌و مواد منفجره بومی و هوشمند در حجم بالا موفق به ایجاد یک دیواره انفجاری و ایجاد یک خندق برای جلوگیری از نفوذ نیروهای دشمن به منطقه خودی شدند.
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه که در جمع نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه و اعضای ارشد ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) حضور پیدا کرده بود، گفت: «آذربایجان سرزمین مجاهدان بزرگ و شهدای جاودان در آسمان پر افتخار شهدای انقلاب اسلامی است. این صف مستحکمی که امروز می‌بینیم نشان می‌دهد گام‌ها مستحکم است و دل‌ها سرشار از ایمان و قلب‌ها مطمئن است. وقتی این سپاه به هم پیوسته و جوان و سرشار از معنویت را می‌بینیم، دقیقا به یاد وعده‌های خداوند متعال در قرآن کریم می‌افتیم و شما تجسم آیات الهی قرآن و تجسم منطق الهی برای سعادت مسلمانان هستید. شما دژ مستحکم امنیت ملت و زینت ولایت هستید.»
وی ادامه داد: «تا وقتی شما دژهای استوار و روی زمین قدم می‌گذارید، هیچ دشمنی یارای پای گذاردن در کوچه‌ها و خیابان‌های کشور ما را نخواهد داشت. شما مردان کارآزموده‌ای هستید و میدان‌دیده‌اید و شب‌ها با چشمان باز از امنیت و نوامیس مردم دفاع کرده‌اید.»
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: «دشمنان بزرگی از شما ضربت خورده‌اند. اگر شما نبودید در دفاع مقدس کشور را اشغال کرده و ملیت ما را به غارت می‌بردند؛ اما دشمن تسلیم اراده و ایمان شما شد و امروز سپاه را به قدرتی بزرگ تبدیل کردید.»
فرمانده کل سپاه گفت: «هر دشمنی که اراده کند و در لانه باشد، او را می‌یابید و به آن ضربه می‌زنید و هر نیت پلیدی را خنثی می‌کنید. اگر شما نبودید، پدیده تکفیر گسترش می‌یافت و شما بودید که کمر تکفیر را شکستید و این شما هستید که سینه‌های‌تان دژ تسخیرناپذیر این امت شده است.»
وی با اشاره به رزمایش نیروی زمینی، گفت: «این رزمایش برای آن است که نشان دهیم برای امنیت مردم به آب و آتش می‌زنیم. ما به همسایگان‌مان پیام می‌دهیم که مشی ما با همه دوستی و برادری است، اما این سیاست مادامی ادامه دارد که دشمنان نخواهند علیه ما توطئه کنند. هر کشور و قدرتی با ما در تعامل صحیح است، با او برادریم. ما دوست داریم همسایگان ما با هم مسائل‌شان را از طریق روش‌های غیر نظامی و تعامل سیاسی حل کنند. ما در این منطقه صاحب منفعتیم و اگر تغییری در گوشه‌ای از منطقه اتفاق بیفتد، منافع ما به خطر می‌افتد و آن‌وقت ما بی‌طرف نیستیم و از منافع ملی خودمان دفاع می‌کنیم.»
وی افزود: «ما از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم و این برای ما یک اصل است و خط قرمز ما آن است که هیچ چیز تغییر نکند. همه چیز بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت کشور‌ها باشد. از همه می‌خواهیم مشکلات را از راه گفت‌وگو حل کنند. رژیم صهیونیستی هرجا حضور پیدا کند منشأ ناامنی است. در بعضی از کشورهای جنوبی و در غرب و شمال کشور ما اسرائیل نفوذ کرده است، ممکن است بگویند حضور آنها برای امنیت ملی ما مخاطره‌آمیز نیست، اما سرشت اسرائیل ایجاد ناامنی است. به کشورهای همسایه توصیه می‌کنیم اسرائیل را به سرزمین‌های اسلامی راه ندهند؛ زیرا می‌خواهند درگیری‌های خود در فلسطین را حل کنند و به دنبال توسعه ناامنی هستند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات