صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۶۴

جزئیات بیشتر از پرونده «نیکا شاکرمی»/ پیام لحظه آخری نیکا به مادرش: تقصیر هیچکس نبود!

بنا بر این گزارش از تهران به نقل از رسانه قوه قضاییه، خبر درگذشت نیکا شاکرمی فرصتی مناسب برای جریان ضد انقلاب و ضد مردم، جهت قرار گرفتن نامی جدید در پروژه کشته سازیشان بود و درست در لحظات ابتدایی انتشار این خبر، با این عنوان که نیکا به دلیل حضور در اعتراضات خیابانی توسط نیروهای امنیتی کشته شده است پروژه جدیدِ تخریب کننده اذهان جامعه را آغاز کردند.

آن‌ها با تمرکز به هشتگ نیکا شاکرمی در شبکه‌های اجتماعی به ساخت شایعه و تکرار آن در بخش‌های مختلف خبری و فضای مجازی پرداختند و با این ادعا که نیکا توسط ماموران امنیتی دستگیر شده است تلاش کردند تا علت مرگ او را به حضورش در اغتشاشات پیوند بزنند، حالا اما اطلاعات جدیدی از تلفن همراه مرحومه نیکا شاکرمی استخراج شده که گره این ماجرا را باز و به تنویر افکار عمومی در خصوص ابعاد این پرونده کمک خواهد کرد

ماجرا چگونه آغاز شد؟

زهرا (آتش) شاکرمی، خاله نیکا که در لحظات ابتدایی اعلام این خبر نقش پررنگی در اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های ضد انقلاب ایفا کرد. طبق اظهارات یکی از دوستان نیکا، از موج به راه افتاده در خصوص ادعای کشته شدن نیکا اظهار رضایت داشته و می‌گفته خوب شد که این خبر به گوش همه رسید وگرنه مردم خرم آباد می‌گفتند نیکا دختری خیابانی بوده و در نهایت خودکشی کرده است!

نقش آفرینی خاله نیکا در ماجرا زمانی جالب می‌شود که متوجه می‌شویم وی در بازجویی خود بیان کرده است: چند روز پس از مفقودی نیکا شخصی از طرف یکی از دوستانش با وی تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند که خانواده‌اش از مسئولین رده بالای سپاه هستند و نیکا در بازداشت سپاه بوده، از او بازجویی شده و برایش پرونده تشکیل گردیده و یکی دو روز اخیر به اوین منتقل شده است.

محمد جواد شفیعی، بازپرس شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۷ تهران، در رابطه با این ادعای خاله  نیکا شاکرمی گفت: خاله مرحومه شاکرمی در تحقیقات اولیه گفته بود که فردی به آنها اعلام کرده است که نیکا شاکرمی در بازداشت نیروهای امنیتی است که فرد مورد نظر احضار شد و صراحتا حرف‌های خاله نیکا شاکرمی را انکار کرد.

 

شبهه بی خبر بودن خانواده از مرگ نیکا

یکی از موارد دیگری که ضد انقلاب با استناد به آن پروژه کشته سازی از نیکا شاکرمی را جلو برد فاصله بین بی خبری خانواده نیکا از وی تا تحویل جسد مرحومه شاکرمی به خانواده‌اش است، جزئیات این موضوع اما با مرور چند سند روشن می‌شود.

به گفته بازپرس پرونده، در پشت بام ساختمانی که جسد نیکا شاکرمی کشف شد، فیلترهای سیگار و کیف مرحوم پیدا شد که داخل کیف حوله، عینک شنا و سیگار وجود داشت.

شفیعی بیان کرد: گوشی تلفن همراه مرحوم نیز در محل پیدا شد که در حالت هواپیما قرار داشت و در حال پخش موسیقی بود.

وی گفت: جسد به پزشکی قانونی منتقل شد و از جسد انگشت نگاری گردید که با توجه به اینکه مرحومه سابقه‌ای نداشت، اطلاعاتی در خصوص هویت وی به دست نیامد.

بازپرس پرونده افزود: خانواده مرحوم در تاریخ ۷ مهرماه اعلام مفقودی فرزند خود را به کلانتری اعلام کردند که در تاریخ ۹ مهر ماه جسد به خانواده تحویل داده می‌شود‌. «زن ناشناس» عنوانی است که در نامه‌ای که از طرف سازمان بهشت زهرا (س) خطاب به کلانتری برای انتقال جسد متوفی به سالن تشریح نگاشته شده برای مرحومه نیکا شاکرمی به کار برده می‌شود، این نامه مشخص می‌کند که هویت وی ناشناس بوده و هیچگونه مدارک هویتی همراه او نبوده است.

در نامه دیگری افسر تحقیق پلیس، دستور بازپرس ویژه قتل را تحت عنوان دستور قضایی برای انتقال جسد نیکا از بیمارستان به پزشکی قانونی صادر کرده  و در این سند نیز هویت نیکا شاکرمی مجهول الهویه است.

ناشناس بودن جسد و مراجعه دیرهنگام خانواده نیکا برای اعلام مفقودی وی، دلیلی روشنی برای مشخص شدن علت این فاصله زمانی است.

در ادامه رمز گشایی از ماجرای نیکا، محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی استان تهران سیزدهم مهرماه درباره جزییات این پیرونده می‌گوید: ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه، ساکنین ساختمانی در چهار راه امیر اکرم متوجه جسد خانم جوانی در حیاط منزل خود می‌شوند که بلافاصله موضوع را به کلانتری منطقه اطلاع می‌دهند. اکیپ‌های تخصصی صحنه به محل اعزام و متوجه می‌شوند این خانم از ساختمان مجاور به حیاط این منزل پرتاب شده است.

طبق اعلام شهریاری در آزمایش‌های کالبد شکافی و معاینه جسد، آثار شکستگی‌های متعدد در ناحیه لگن، سر، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست‌ها و پاها و در رفتگی لگن مشاهده شد که نشان می‌دهد فرد از بلندی پرت شده و طبق استعلام‌های گرفته شده هم مشخص گردید فرد به پایین پرتاب شده است.

همچنین، به گفته بازپرس پرونده نیکا شاکرمی با بررسی دوربین‌های مداربسته مشخص شد که نیکا شاکرمی وارد یک ساختمان نیمه متروکه  شده است. سپس بررسی شد که آیا مرحومه با فردی در ساختمان ارتباط داشته و یا به دعوت فردی وارد این ساختمان شده ست که با توجه به ارزیابی محتویات تلفن همراه و تماس‌هایی که گرفته شده بود مشخص گردید وی با فردی در ساختمان ارتباط نداشته است.

شفیعی بازپرس پرونده همچنین تاکید می‌کند: با بررسی دوربین‌های محل مشخص گردید که هیچ فردی نیکا را تعقیب نمی‌کرده است.

 

فرضیه های بعدی برای رمزگشایی از پرونده نیکا

علاقه­ نیکا به حضور در ارتفاع و پیشنهاد او برای خودکشی از طریق سقوط از ارتفاع، دو نکته‌ای بود که در تحقیق از دوستان نیکا مشخص شد.

 در جریان این تحقیقات یکی از همکلاسی‌های سابق نیکا می‌گوید: از زمان آشنایی‌مان با هم نیکا به پشت بام خانه‌ها می‌رفت، او از ارتفاع و تنهایی در ارتفاع لذت می‌برد.

 دوست دیگر نیکا که به دلیل حضور در کلاس طراحی خاله نیکا با مرحومه شاکرمی آشنا شده بود در نکته‌ای جالب به این موضوع اشاره می‌کند که به دلیل داشتن افسردگی راجع به خودکشی با نیکا صحبت کردم و در واکنش به پیشنهاد من برای خودکشی به وسیله قرص گفت: تنها راه مطمئن خودکشی سقوط از ارتفاع است که قطعا کشنده است.

 

تقصیر هیچکس نبود

حالا با گذشت یک ماه از فوت نیکا شاکرمی و پس از آنکه صدا و سیما حتی فیلم دوربین‌‎های مدار بسته ساختمان نیمه متروکه‌ای که نیکا شب قبل از حادثه به آن وارد می‌شود و از بالای پشت بام همین ساختمان به پایین سقوط می‌کند را منتشر کرد،  اسناد جدیدی که از گوشی همراه مرحومه شاکرمی استخراج شده و فرضیه خودکشی این دختر را قوی‌تر کرده و نشان می‌دهد خانواده او نیز قبل از اینکه وارد فضای رسانه‌ای شوند این احتمال را میداده‌اند که نیکا قصد خودکشی داشته است.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش تنها از بخشی از اطلاعات تلفن همراه نیکا شاکرمی استفاده شده که مرتبط با موضوع علت فوت او است و این گزارش به هیچ کدام از اسناد مربوط به زندگی شخصی نیکا یا ارتباطات خانوادگی او نمی­پردازد و اصولا چنین اجازه ای نیز هیچ گاه از سمت مقام قضایی صادر نمی گردد.

اما آنچه مشخص است اینکه مادر نیکا شاکرمی شب قبل از حادثه از طریق پیامک‌های متعددی از وضعیت او اظهار نگرانی می‌کند و خواستار برگشت وی به خانه می‌شود.

 مادر که به شدت نگران سلامتی دخترش است از وی می‌خواهد که با اسنپ به پرند (محل زندگی مادر) برگردد.

به گفته شفیعی، بازپرس دادسرای امور جنایی تهران، مادر نیکا شاکرمی در ابتدا اعلام کرده بود که با دخترش زندگی می کرده‌ است، اما با تحقیقات انجام شده مشخص گردید نیکا جدا از مادرش و با خاله ­ی خود زندگی می‌کرد و  پدرش را نیز سال ۹۲ از دست داده بود.

اما نکته مهم در مکالمه مادر نیکا با دخترش این است که با وجود چندین پیام ارسالی از طرف مادر از ساعت ۲۱:۲۶ تا ۲۳:۰۵ شب بیست و نهم شهریور و بی پاسخ گذاشتن آن‌ها از طرف نیکا، سرانجام مرحومه نیکا شاکرمی در ساعت ۰۴:۵۷:۴۸ بامداد سی‌ام شهریور تنها در یک پیام خطاب به مادر می‌نویسد: تقصیر هیچکس نبود.

این پیام نیکا درست چند ساعت قبل از پیدا شدن جسدش توسط ساکنین محل ارسال شده است.

مادر نیکا ساعت ۱۹:۰۹ سی و یکم شهریور یعنی یک روز پس از حادثه مجددا به دخترش پیام می‌دهد و دوباره از او می‌خواهد که به خانه برگردد، مادر با بیان این جمله که زندگیت را تباه نکن به نیکا پیشنهاد یک ماه بستری در بیمارستان را می‌دهد تا مسئله حل شود و می‌گوید: تا یک ماه آینده خانه را به تهران می‌آورم.

خاله نیکا نیز در تاریخ ۳۱ شهریور در پیامی که نشان از نگرانی احتمالی درباره خودکشی نیکا دارد به او می‌گوید :« نیکا عزیزم، نذار اشتباهات بقیه باعث بشن تو به خودت آسیب بزنی».

این پیام خاله نیکا، در واقع به برخی اختلافات خانوادگی آن‌ها و وضعیت ناپایدار و نابسمانی که نیکا در آن به سر می برده اشاره دارد.

اقدام برای خرید قرص برنج

در کنار مکالمات نیکا با مادرش، مکالمه اینستاگرامی مرحومه شاکرمی با فروشنده قرص کشنده برنج نیز محتوای یکی از چت‌هایی بوده که از تلفن همراه نیکا استخراج شده و این تصاویر با دستور مقام قضایی منتشر است.

همچنین در تصویر دیگری که از تلفن همراه نیکا شاکرمی استخراج شده ، مجددا اشاراتی به تمایل وی برای خودکشی مشاهده می‌شود.

حالا انتشار اسناد ناشناس بودن جسد نیکا و اظهارات خاله و دوستان نیکا در کنار پیام‌های رد و بدل شده بین او و مادرش، نشان‌دهنده واقعیتی است که با روایت دروغ شبکه‌های ضد انقلاب فاصله فراوانی دارد.

 رسوایی این شبکه‌ها در ماجرای نیکا، اما باعث عقب نشینی آن‌ها از این تاکتیک جنگ روانی نخواهد شد و طی روزهای گذشته سناریوی کشته سازی برای خشمگین کردن مردم ایران همچنان ادامه داشته است.

 

منبع؛ فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات