صبح صادق >>  بازار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۱۱۲۶

برنامه پنج ساله 

حدود 15 کشور در مرزهای آبی و خاکی ایران قرار دارند که می‌توانند فرصت‌های بسیاری را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشور فراهم کنند.
در سیاست‌های دولت سیزدهم، کشورهای همسایه در اولویت فعالیت‌های تجاری و اقتصادی قرار دارند. حدود 15 کشور در مرزهای آبی و خاکی ایران قرار دارند که می‌توانند فرصت‌های بسیاری را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشور فراهم کنند. 9 کشور از این 15 کشور در حوزه غرب آسیا از همسایگان ایران هستند که ما با همکاری سایر نهادهای اقتصادی، به ویژه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای تک‌تک این کشورها برنامه‌های پنج ساله‌ای را آماده کرده‌ایم. مهم‌ترین فعالیت‌ها و اقداماتی که باید به صورت سالیانه برای پیگیری توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشورها در دستور کار قرار دهیم، توسعه زیرساخت‌های تجاری، از جمله حمل‌ونقل، مبادلات بانکی، زمینه‌های گمرکی و استاندارد و... است. در حوزه فعالیت‌های ترویجی نیز، ارتقا و تقویت رویدادهای تجاری، از جمله نمایشگاه‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تمام این کشورها در دستور کار ما قرار دارد. تبادل هیئت‌های تجاری و برگزاری سمینارهای معرفی فرصت‌های صادراتی ایران به هر یک از این کشورها نیز در این برنامه‌ها طراحی شده و در دستور کار قرار گرفته است. تأسیس مراکز تجاری ایران در این کشورها از دیگر اقداماتی است که خوشبختانه در ماه‌های اخیر توانسته‌ایم اقداماتی را در این حوزه اجرایی کنیم. برای نمونه، در کشور عراق مجوز فعالیت پنج مرکز تجاری صادر شده است. افزون بر عراق، در ترکیه، سوریه و قطر نیز مجوزهایی صادر شده است. این مراکز تجاری را بخش خصوصی تأسیس کرده است و زیر نظر سازمان توسعه تجارت آغاز به کار کرده‌اند. در کنار این موضوع، اعزام رایزنان بازرگانی ایران به کشورها، از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه موفق شده‌ایم در دولت سیزدهم با حمایت‌های صورت گرفته به کشورهای قطر، لبنان، امارات و ترکیه رایزن جدید بازرگانی اعزام کنیم. این موارد مجموعه اقداماتی است که در ماه‌های اخیر صورت گرفته است. 
از نظر آماری نیز مجموع صادرات‌مان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. در واقع، طی شش ماهه اول سال جاری صادرات ایران به کشورهای جهان حدود 24 میلیارد دلار بوده که رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش در حوزه غرب آسیا که 9 کشور از 15 کشور همسایه ما را شامل می‌شوند، 14 درصد بوده است. در رأس این کشورها عراق وجود دارد که ما در شش ماهه اول امسال 3/3 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشتیم و در رتبه بعدی امارات با 3/1 میلیارد دلار و ترکیه با 2/6 میلیارد دلار قرار دارند. عراق بازار مهمی برای ایران است و خوشبختانه ما در حوزه زیرساخت‌های تجاری با عراق مشکل خاصی نداریم و نزدیکی جغرافیایی ما با این کشور مزیتی است تا صادرات‌مان به عراق روند رو به رشد خودش را حفظ کند، به ویژه آنکه در ماه‌های اخیر پنج مرکز تجاری در شهرهای عراق، مانند بغداد، نجف، سلیمانیه، کربلا و... فعالیت خود را آغاز کرده و امکان ارائه خدمات به صادرکنندگان ما را دارند. 
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات