صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 22 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز، آمریکا قدرت مسلط جهان نیست؛ بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول می‌رود، ذره‌ذره دارد آب می‌شود. این را نه اینکه ما بگوییم؛ البته عقیده‌ ما هم همین است اما تحلیل‌گران سیاسی دنیا هم این را دارند می‌گویند. نشانه‌هایش هم واضح است.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
گاو شیرده براندازها
دولت آمریکا در سال‌های اخیر، بودجه‌های هنگفتی را برای مقابله با ایران اختصاص داده است، مثل؛ اختصاص بودجه 400 میلیون دلاری توسط كنگره آمریكا برای هماهنگ كردن تغییر حکومت در ایران، اختصاص 345 هزار دلار به بنیاد عبدالرحمن برومند توسط بنیاد NED بین سال‌های 2005 تا 2007، پرداخت 699 میلیون دلار برای گسترش برنامه‌های تلویزیونی مانند؛ رادیو آزاد اروپا و صدای آمریکا، اختصاص 75 میلیون دلار به درخواست رایس برای حمایت از مخالفان داخلی ایران تا صرف افزایش پخش شبكه‌های ماهواره‌ای در ایران و لغو محدودیت‌های مربوط به انتقال پول به مخالفان ایرانی و سازمان‌های غیردولتی شود و... .
اما با وجود این اقدامات، نتوانسته موفقیت‌ چشم‌گیری برای پیشبرد اهداف خود به دست بیاورد، از این‌رو رویای خام خود را در سر می‌پروراند که ایران یک ماه دیگر، ۶ ماه دیگر و گاه یک سال دیگر سقوط خواهد کرد! البته آنچه گفته شد نافی این نیست که دولت مستکبر آمریکا در این مدت توانسته است مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی و ملت ایجاد کند و چوب لای چرخ کشور و نظام بگذارد، ولی در رسیدن به اهداف مدنظر خود موفقیت چندانی نداشته است.
حالا سؤال این است که چرا آمریکایی‌ها موفق نبودند؟ بخشی از این شکست محصول رابطان و عاملان آنها است. اگر نگاهی اجمالی بیندازیم متوجه می‌شویم که آمریکایی‌ها افرادی را برای براندازی در ایران انتخاب کرده‌اند که جدای از زیست جامعه و اندیشه مردم سیر می‌کنند و به شدت دارای تکثر منافع و اندیشه هستند؛ افرادی از تجزیه‌طلب تا ملی‌گرا، منافق تا همجنس‌باز شامل می‌شوند و در میانه‌کار به زبان خودشان، مبارزه منافع شخصی‌شان بر منافع حزبی و جریانی‌شان تقدم پیدا می‌کند. برای همین است که در این مدت نتوانستند محفلی بگیرند که با هم دست به یقه نشوند. به همین علت کمک‌های مالی آمریکا برای جریان اپوزیسیون و برانداز نظام، شبیه دکان دو نبشی شده که مخارج زندگی‌شان را درآورند و قمپز بیهوده در کنند.
همانگونه که جریان‌های معاند نسبت به جامعه ایران شناخت کامل و جامعی ندارند، دولت‌مردان آمریکا نیز نسبت به براندازها شناخت کافی ندارند. آمریکایی‌ها خبر ندارند که این پیر شفا نمی‌دهد و سر هر موضوعی دلارهای خود را خرج گروهک‌هایی می‌کنند که به خوبی فهمیده‌اند چگونه آمریکا را بدوشند. چرا که آمریکا را گاو شیردهی می‌دانند که اگر براندازی نمی‌کند ولی گاوصندوق خوبی برای گذران عیاشی‌های این جماعت است.                  
 (رضا زین‌العابدین)
 
▼ گزارش روز
هایپرسونیک تیری به قلب راهبرد ترکیبی دشمن
مقام معظم رهبری در 19 بهمن ماه 1400 با اشاره به «تهاجم ترکیبی» جبهه دشمن علیه ایران در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای تأکید کردند: «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم.»
گزاره‌های خبری: 1ـ سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: «ایران به موشک هایپرسونیک دست یافته است. موشکی با سرعت بالا که در‌ جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد. این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.» 2ـ سرلشکر سلامی فرمانده سپاه در تحلیل دست‌یابی به این فناوری در شرایط فعلی گفتند: «در این مدتی که دشمنان تلاش داشتند ما را از افق‌های‌مان دور کنند و متوجه داخل سازند؛ ضد انقلاب را در اقلیم کردستان در هم کوبیدیم، رزمایش بزرگ در ارس برگزار کردیم، ماهواره‌بر پرتاب کردیم، موشک باور ۳۷۳ را در برد ۳۰۰ کیلومتری آزمایش کردیم و روز گذشته نیز اعلام کردیم موشکی را که هیج سپر موشکی توان مقابله با آن را ندارد ساخته‌ایم.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ مقام معظم رهبری در دیدار 20 مهرماه با اعضای مجمع تشخیص مصلحت، طراحی آشوب و فتنه در کشور را نتیجه انفعال و شکست دشمن و واکنشی به حرکت رو به جلو در کشور قلمداد کردند و فرمودند: «یک نکته‌ مهم این است که انسان وقتی نگاه می‌کند، می‌بیند این کاری که حالا دشمن دارد در این زمینه انجام می‌دهد، یک کار انفعالی است، یک کار واکنشی است، عکس‌العملی است... یکی از اهداف دشمن همین است که حواس مسئولان و مدیران و موظفین کارهای اساسی را پرت کنند، مشغول کنند به این چیزهای روزمره.» 2ـ از منظر کارشناسان دسترسی به موشک هایپرسونیک به معنای این است که دانشمندان ما توان علمی و فنی طراحی و ساخت روزآمدترین تجهیزات نظامی را داراست. و این یعنی اینکه فتح قله‌های علمی و فناوری با رویکرد انقلابی و درون‌زا با تکیه بر اعتماد به نفس ملی. در حقیقت ترجمان توانایی ملت ایران در غلبه بر چالش‌های مختلف در کشور از جمله مشکلات اقتصادی است و سراسیمگی دشمنان در طراحی آشوب‌های اخیر نیز ترس از به ثمر نشستن سیاست‌های اصولی کشور در بازسازی انقلابی و عقلانی بستر اقتصادی با اصلاح روندها و رویکردهاست که نتیجه آن خنثی‌سازی تحریم‌هاست.
نکته پایانی؛ دشمنان از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی در آرزوی براندازی نظام طرح‌ها درافکندند و سقف‌ها شکافتند اما آوارش بر سر خودشان فرود آمد و در سطح بعدی با انجام تحریم‌ها و ترورهای هوشمند سعی در عقب راندن ریل پیشرفت ایران داشتند که ناکام ماندند و حال در سطح حداقلی به دنبال مهار و توقف این حرکت پیش‌رونده نظام بوده و هستند که با همت جوانان مؤمن، انقلابی و خلاقِ دهه هفتاد، هشتاد و نودی این مسیر همچنان رو به جلو خواهد بود. ان‌شاءالله.           
 (جواد خسروی)
 
▼ خبر ویژه
ابتکار هوشمندانه برای سنجش عیار انسانیت!
یک سرباز ارتش روسیه با انتشار این عکس مدعی می‌شود که به همراه هم‌قطاران خود یک زن اوکراینی را اسیر کرده‌اند. در فاصله کوتاهی پس از انتشار عکس، بیش از ۲۰۰ هزار کاربر، کامنت‌های توهین‌آمیزی را ذیل پست منتشر شده از سوی او درج می‌کنند و می‌گویند: «این عمل غیر انسانی است و شایسته انسان نیست.» سرباز روسی ۲۴ ساعت پس از انتشار عکس، ضمن عذرخواهی اعلام می‌کند که عکس منتشر شده مربوط به یک زن فلسطینی است که توسط سربازان اسرائیلی اسیر شده است. پس از این توضیح حتی یک کامنت دیگر نیز ذیل عکس منتشر نمی‌شود!
 
▼ اخبار 
1ـ روضه دروغین بر سوژه دروغین
صادق کبدانی که تصویر دست بسته وی با نام «خدانور لجعه‌ای» در حال دست به دست شدن است، یکی از اتباع افغانستانی ساکن محله «شیرآباد» زاهدان معروف به «یاغی شیرآباد» است که سارقی سابقه‌دار محسوب می‌شود. این سارق که تیرماه امسال به جرم سرقت مسلحانه بازداشت و در ۲۷ مردادماه امسال با قرار وثیقه آزاد می‌شود، سابقه ۱۶ فقره سرقت مسلحانه داشته و تاریخ ۱۰ مهرماه حین سرقت در درگیری مسلحانه با مأموران کشته شده است. اما متأسفانه به علت ضعف سواد رسانه‌ای بازیکن تیم فولاد زرند در مسابقات لیگ فوتسال ایران از این سارق زورگیر حمایت کرد! اما نکته عجیب و غریب‌تر اینکه برخی رسانه‌های ضدانقلاب در حال انتشار این تصویر جعلی با پشت زمینه روضه هستند رضا هلالی مداح اهل بیت(ع) در واکنش به رفتار دوگانه و دروغین رسانه‌های ضدانقلاب نوشت: «به امام حسین(ع) اغتشاشگران چیزی از آزادی نمی‌دانند. ما هم اعتراض داریم اما مدلی که این افراد عمل می‌کنند، اعتراض نیست. این‌گونه بناست این کشور خدایی نکرده چیزی شبیه سوریه و افغانستان شود. هیئتی‌ها را احساسی می‌کنند؛ مثلاً می‌گویند آب به «خدانور» ندادند و روضه می‌خوانند. خُب آدم عتیقه! تا دیروز که می‌گفتی امام حسین(ع) ما افسانه است، حالا امروز با همان حرف‌ها ما را می‌خواهی همراه کنی. این خدانور ۱۷ سرقت داشته است.»
 
2ـ جلسه بی‌وطن‌ها با طراح تجزیه‌طلبی
سفر اخیر مصی علی‌نژاد اخیراً به فرانسه و دیدار وی با مکرون به همت مؤسسه‌ای به نام (JFK سازمان عدالت برای کردستان) صورت گرفته است. این را کارولین فورست کارگردان فمینیست فرانسوی و از ستون‌نویسان نشریه شارلی ابدو بعد از دیدار با علینژاد در توئیتر خود فاش کرد. «این سازمان توسط برنارد هنری لِوی تأسیس و اداره می‌شود و تمرکز ویژه‌ای بر احزاب تجزیه‌طلب کرد دارد.» هنری لوی که یک فرانسوی یهودی است، در اکثر اتفاقات منطقه و هرجا سخن از جنگ و تجزیه در غرب ‌آسیا باشد خودش را می‌رساند. در حوادث سال ۲۰۱۱ در لیبی خواستار به‌رسمیت شناخته شدن شورای انقلاب ملی لیبی و مداخله ناتو در این کشور بود. در بحران سوریه خواستار مداخله نظامی بود و در زمان برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، با خانواده بارزانی دیدار کرد. در زمان جدایی سودان جنوبی نیز در کنار رهبر شورشیان جنوب سودان عکس یادگاری گرفت. هنری لِوی ۳۰ مهرماه امسال با مصی علی‌نژاد هم دیداری داشت و بر لزوم اقدام اتحادیه اروپا علیه ایران صحبت کردند!
 
3ـ قطار لاک‌پشتی و الزامات دیپلماسی اقتصادی
قطار شیان‌ـ دویسبورگ رکورد جدیدی در ترانزیت ریلی بین چین‌ـ اروپا را ثبت کرد. این قطار مسافت 10 هزار کیلومتری مابین دو شهر را در 10 روز طی نمود. این در حالی است که قطارها در ایران مسیر ترانزیتی 1600 کیلومتری سرخس‌ـ بندرعباس را در بیش از دو هفته طی می‌کنند! اطلاعات این قطار باری که دوشنبه گذشته به مقصد خود در آلمان رسید نشان می‌دهد که این مسیر با سرعت بازرگانی 42 کیلومتر بر ساعت طی شده است. لازم به ذکر است که میانگین سرعت بازرگانی قطارهای باری در ایران تنها 3/3 کیلومتر بر ساعت بوده و جذابیتی برای ترانزیت کالای تجار بین‌المللی ندارد. این در حالیست که برای افزایش دیپلماسی اقتصادی و تقویت کریدورهای بین‌المللی نیازمند روزآمدسازی خطوط ریلی خود هستیم.
 
4ـ دو خبر خوب بورسی
خبر اول اینکه از ۲۱ تا ۲۸ آبان افرادی که سبد سهام کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان دارند، می‌توانند با خرید نماد «سهام‌یار» با قیمت یک ریال مجموع سبد سهام خود در ۴ آبان را بیمه کرده و به شرط نفروختن سهام‌شان تا یک ‌سال، ۲۰ درصد سود دریافت کنند. خبر دوم اینکه با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، فروش متری مسکن نیز محقق می‌شود. فردی که سرمایه لازم را برای خرید ملک ۸۰ متری ندارد می‌تواند به مرور از این طریق چند متر ملک بخرد و مبلغ اجاره‌بها را در قالب سود دریافت کند.
 
▼ اخبار کوتاه
اسرائیل نگران پهپادهای مقاومت/ روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مطلبی نوشت: رژیم اسرائیل هدف کوچکی برای پهپادهای محور مقاومت به شمار می‌رود. تل‌آویو بیم آن را دارد که حزب‌الله و متحدان ایران در سوریه، عراق و یمن در هر جنگ آینده علیه رژیم اسرائیل از پهپادها استفاده کنند. جنگ بعدی عرصه‌های متعددی دارد و اسرائیل یک هدف کوچک، اساسی و متمرکز خواهد بود که روزانه با هزاران موشک، راکت و صدها پهپاد ایرانی هدف قرار خواهد گرفت و در نتیجه این حملات، هر روز صدها مکان ویران خواهد شد.
 
مرد دردسرساز جمهوری‌خواهان/ تحلیلگران معتقدند، نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نگرانی شمار زیادی از زنان و رأی‌دهندگان اقلیت را در این کشور برانگیخته است. در انتخابات روز سه‌شنبه، موج قدرتمند مورد انتظار در حمایت رأی‌دهندگان آمریکایی از نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه‌ـ که به عنوان حزب بزرگ قدیمی نیز شناخته می‌شود‌ـ هرگز محقق نشد.
 
کشف گور دسته‌جمعی قربانیان آفریقایی در عربستان/ نجات‌یافتگان آفریقایی از جنایات مرزبانان سعودی پرده برداشتند و گفتند: سعودی‌ها هر روز ۵ مهاجر اتیوپیایی را به قتل می‌رسانند. به گفته این افراد، نیروهای گارد مرزی سعودی، ده‌ها نفر از مهاجران اتیوپیایی را به صورت دسته جمعی به قتل رساندند و شمار زیادی هم زخمی می‌شوند.
 
خیانت اردوغان به آرمان فلسطین/ این روزها دنیا شاهد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی، توسط ترکیه و خیانت آشکار به مسلمانان و آزادی‌‌خواهان جهان است، چرا که بعد از گذشت 4 سال، ترکیه با گامی فراتر در جهت عادی‌سازی روابط خود با دولت اسرائیل، سفیر خود را در سرزمین‌های اشغالی منصوب کرد.
 
مدرکی نداریم ولی دروغ می‌گوییم/ یک منبع بلندپایه در اتحادیه اروپا اعتراف کرد که اروپایی‌ها هیچ مدرکی که نشان دهد ایران، موشک در اختیار روسیه قرار داده، در اختیار ندارند. این در حالی است که مسکو و تهران بارها ادعاهای واهی غربی‌ها را رد کرده‌اند.
 
تأثیر تغییر یک قانون اشتباه/ مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: سال 1396 در هر روز کاری ۱۰ نفر بابت چک برگشتی به زندان می‌رفتند ولی امروز هر دو روز یک نفر به زندان می‌رود.
 
کاهو را برگردانید!/ بعد از سخنرانی مأیوس‌کننده ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان این کشور، کر استارمر رهبر حزب کارگر گفت: کاهو را برگردانید! کاهو لقبی بود که رسانه‌های انگلیسی به عنوان تمسخر به ماندگاری کم لیزتراس نخست‌وزیر سابق‌شان داده بودند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات