صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 21 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما اگر چنانچه قدرت دفاعی خودمان را افزایش ندهیم، دشمنان ما جَری خواهند شد، گستاخ خواهند شد، تشویق خواهند شد به اینکه به ما حمله کنند. باید قدرت دفاعی‌ ما جوری باشد که دشمن تشویق نشود به یک اقدام و به دست از پا خطا کردن.(1396/7/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
جوجه گانگسترهای سیاسی
«کتاب رو می‌بوسی، سوگندنامه رو امضا می‌کنی و بعدش تو پادشاهی، به همین سادگی». این بخشی از دیالوگ بین پادشاه انگلستان با یکی از مشاورانش در فیلم سخنرانی پادشاه به کارگردانی تام هوپر محصول سال ۲۰۱۰ آمریکا است. در این سکانس از فیلم، لوگ در واکنش به نگرانی جرج ششم که در آستانه تاج‌گذاری است توصیه می‌کند که به واسطه تسلط درازمدت سیستم پادشاهی نباید نگران ادامه سلطنت باشد و می‌تواند راحت به تخت بنشیند. این گفت‌وگو آدم را یاد جوجه گانگسترهای سیاسی می‌اندازد که در ذهن‌شان خود را جُرج پادشاه تصور کرده‌اند و فکر می‌کنند تاج پادشاهی در کف خیابان منتظر آنهاست تا آن را بر سر بگذارند. مثل اینکه جمعی متوهم از پیرزنی شکست خورده در آلبانی، شاهزاده‌ای سرخورده، حزبی مسلح و غیر دموکراتیک گرفته تا خبرنگاری فراری، ملیجک‌های مجری، ورزشکاری وطن‌فروخته و جمعی از رقاصک‌های فریب‌خورده واقعا باورشان شده که تغییر حکومت به همین سادگی دیالوگ فیلم‌ها و قصه‌های رمانتیک و پست‌های اینستاگرامی است.
انقلاب‌ها بیش از نارضایتی و خشونت، نیازمند گسترش روحیه انقلابی در بین آحاد مردم، رهبری قوی و ظهور ایدئولوژی جایگزینی هستند که مورد وثوق همگان باشد؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر هیچکدام از این عناصر در اختیار مخالفین جمهوری اسلامی نیست. از این‌رو فعالیت آنها تنها مبارزه‌ای خشونت پایه است. تاریخ نشان داده است حرکت‌های سیاسی قهرآمیزی که تنها ریشه در خاک خشونت داشته‌اند، میوه‌ای نیز جز خشونت به بار نیاورده‌اند. اینکه عده‌ای بنام کنش‌گری سیاسی بخواهند با استفاده از زور و فشار، خواه‌ زور و فشار فیزیکی و خواه غیر فیزیکی از طریق گروگان گرفتن امنیت ملی و روانی جامعه خواسته خود را بر حکومت تحمیل کنند موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌رسد. چرا که هر چند ممکن است نظام به دلایلی به صورت موقت دست به تسامح و صبر بزند اما تجربه نشان داده که توانایی‌اش در مقابله با این گروهک‌های سیاسی یا تجزیه طلب یک امر ثابت شدنی است.
بر این اساس با این فرمانی که مخالفان جمهوری اسلامی به پیش می‌روند ره به ترکستان می‌برند، خاصه اینکه جمهوری اسلامی همچنان طیف وسیعی از طرفداران پر و پا قرص دارد که دل در گرو انقلاب و ارزش‌های آن داشته و آماده جان‌فشانی هستند.           
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
به وقت انتقام!
وزارت اطلاعات اعلام کرد که شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌ عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من ‌بعد، هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌ عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد. بلافاصله بعد از این خبر الهام افکاری یکی از عوامل اصلی شبکه تروریستی سعودی اینترنشنال در ایران حین فرار از مرز ‌توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات دستگیر شد.
گزاره‌های خبری: عملیات رسانه‌ای عربستان از سال 1396 علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت مهم‌ترین رویکرد بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی بوده است و در این راستا اقدامات ذیل را انجام داده است. 1ـ عربستان سعودی سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) در جریان سفر «دونالد ترامپ» به این کشور مرکز سایبری موسوم به «مرکز اعتدال» را با حضور ملک سلمان، ترامپ و با هدف ادعایی «مبارزه با افراط‌گرایی» شروع کرد اما در عمل تمرکز خود را برای مقابله با ایران و محور مقاومت گذاشت. این مرکز از ابتدای تأسیس تا کنون، راهبری مجازی اغتشاشات خیابانی و تخریب اعتماد عمومی به نظام‌های حاکم در لبنان، عراق و ایران در سال‌های 1397، 1398 و ۱۴۰۱ بوده است. 2ـ اینتزنشنال در قالب برنامه بن‌سلمان بر کشاندن جنگ به داخل ایران فعالیت می‌کند و ضمن پوشش همایش‌های سازمان منافقین، تریبون دادن مستمر به تجزیه‌طلبان بیشترین اهتمام خود را بر فروپاشی اجتماعی و سیاسی ایران به عنوان مقدمات جنگ داخلی و فروپاشی سرزمینی ایران معطوف کرده. در این شبکه در 50 روز گذشته، 25 چهره تجزیه‌طلب بیش از 120 بار در این شبکه پای تریبون آمده و صحبت کرده‌اند.
نکته مهم؛ اقدام مناسب وزارت اطلاعات در تروریست اعلام کردن این شبکه قطعاً باعث خواهد شد که اعتبار آن در نزد مخاطبان خدشه‌دار شود و همکاران داخلی آن هم بدانند که تداوم ارتباط با این رسانه تروریست پیامدهای خطرناکی برای آنها به دنبال دارد، از همه مهم‌تر به عربستان سعودی تفهیم خواهد شد که حق دفاع در مقابل جبهه‌های مرکز اعتدال و اینترنشنال برای ایران باقی و در این عرصه قطعا با پایان صبر راهبردی نظام اسلامی واکنش‌های پشیمان‌کننده‌ای از ایران خواهید شنید و اقدامات نظام قطعا پایانی خواهد بود بر تروریسم رسانه‌ای کشورهایی که فعالیت ضد ایرانی دارند.
(فرهاد مهدوی)
 
▼ خبر ویژه
پیغام و پسغام نفرستید!
سرلشکر سلامی در مراسم سالروز شهادت سردار طهرانی‌مقدم با بیان اینکه دشمنان این روزها آرزوهای‌شان را به هم گره زدند و به خیال خودشان همه راه‌ها را بستند؛ اما صورت‌های‌شان به سنگ خورد گفت: آنها ناتوان هستند. ملت ایران متوقف نشده و در حال حرکت است، در شرایطی که دشمن تلاش کرد ما را در درون کشور درگیر کند و نگاه ما را از افق‌های بلند به قلب تهران معطوف کند، ضد انقلاب را در اقلیم کردستان زدیم. در کرانه رود ارس رزمایش بزرگ برگزار کردیم، ماهواره‌بر پرتاب کردیم، سامانه موشکی باور 373 را در برد 300 کیلومتر آزمایش کردیم و روز گذشته هم اعلام کردیم که موشک جدیدی را توسعه دادیم که هیچ سپر موشکی توان مقابله با آن را ندارد. فرمانده کل سپاه گفت: به دشمنان گفتیم قطعا آرامش‌شان را خواهیم گرفت. اکنون چند شبانه‌روز است که آرامش ندارند و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و از طریق چند کشور به ما پیام و پیغام می‌دهند اقدامی علیه آنها نکنیم. ملت ایران در حال تغییر محاسبات دشمن است. دشمن با یک اشتباه تصور کرد که با به میدان فرستادن تعدادی جوان که فریب‌خورده و پاره تن خودمان هستند، می‌توانند با شکوه یک انقلاب جهانی و بزرگ مقابله کنند. همیشه دشمن براساس اشتباهات خودش، خود را می‌شکند. این بار هم با اشتباه خودشان، شکست‌شان می‌دهیم.
 
▼ اخبار 
1ـ دشمن روی خستگی مردم‌ حساب کرده بود
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: دشمن ما روی خستگی مردم‌مان حساب کرده بود، اما جوانان شهادت‌ طلب لبنانی و فلسطینی و یمنی نشان دادند که این حساب‌ها شکست خورده است. به دشمن آمریکایی و اشغالگر هشدار می‌دهم که روی این نسل حساب باز نکنید؛ ما این نسل مؤمن و قوی را به شما و فضای مجازی پر از فسادتان نخواهیم داد و تنها نخواهیم گذاشت. من به وضوح می‌گویم آمریکایی‌ها توافق ترسیم مرزهای دریایی را به خاطر شما و منابع و امنیت‌تان نپذیرفتند. آنها تنها برای دور کردن اسرائیل و خودشان از جنگ قبول کردند. چرا که دولت آمریکا اولویت‌های دیگری داشت. زمانی که کشور ما درگیر بحران‌های شدید مالی و سوختی بود، مسئولان ایرانی پذیرفتند که با لیره لبنانی به ما سوخت و نفت و بنزین برسانند؛ اما آمریکایی‌ها هشدار دادند و تهدید کردند.
 
2ـ سعودی‌ها منتظر جنگ
عبدالله یحیی الحاکم رئیس سازمان اطلاعات نظامی یمن، گفت: یا باید محاصره ائتلاف متجاوز سعودی‌ـ آمریکایی علیه یمن برداشته شود و یا جنگی شرافتمندانه خواهیم کرد و درحال افزایش قدرت دریایی خود هستیم. وی تصریح کرد: دل بستن و امید به آتش‌بس و آرامش اشتباه است و باید به تقویت ابزارهای نظامی و اقتصادی بازدارندگی پرداخت. درگیری نظامی با ائتلاف متجاوزان می‌تواند از شدیدترین نبردها باشد. الحاکم گفت: یا باید محاصره برداشته شود و یا جنگی شرافتمندانه خواهیم کرد و دست‌اندرکاران نیروهای مسلح در حال تقویت و افزایش قدرت دریایی هستند. دو پیام دریایی به دشمن رسید و مضمون آنها این بود که ما در قبال رنج‌های ملت و محاصره ساکت نمی‌نشینیم و پیام‌های آینده شدیدتر و دردناک‌تر خواهد بود.
 
3ـ پیوستن به اورآسیا، شتاب‌دهنده تجارت ایران
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت گفت: کارهای بزرگی در حال انجام است که یکی از آنها پیوستن ایران به اوراسیا است و قطعاً وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور خیلی بهتر و سریع‌تر رشد خواهد کرد. موضوعات متنوعی از جمله راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به ارمنستان، تهاتر و نقل و انتقال پول از جمله اقداماتی است که انجام شده و پیش‌رفته و کارهای دیگری مثل تعرفه‌های حمل و نقلی هست که نیاز به پیگیری دارد. رشد ۴۰ درصدی مبادلات بین دو کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان از روند رو به رشد تجارت دو کشور دارد.
 
4ـ سرنوشت مبهم انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا
مؤسسه پژوهشی ادیسون اعلام کرده که تاکنون جمهوری‌خواهان ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده‌اند که هفت کرسی کمتر از ۲۱۸ کرسی لازم برای بازستاندن ریاست این نهاد از دموکرات‌ها به منظور متوقف کردن مؤثر برنامه‌های جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در حوزه قانون‌گذاری است. با اینکه هنوز احتمال دستیابی جمهوری‌خواهان به اکثریت این مجلس بیشتر از رقیب‌شان است، اما با توجه به روشن نشدن سرنوشت ۳۱ کارزارر شامل ۱۹ مورد از حساس‌ترین رقابت‌ها، به احتمال زیاد نتیجه نهایی تا مدتی نامشخص باقی خواهد ماند.
 
5ـ دیپپلماسی اقتصادی معطل اقدام فوری
حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: ارتباطات ایران و روسیه بعد از جنگ اوکراین متحول شده است میزان تمایل روسیه برای افزایش حجم تجارت با ایران و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی افزایش یافته است. اما متأسفانه فقدان زیرساخت‌های داخلی مانع توسعه روابط تجاری با روسیه است. افق حمل و نقل ۳۰۰ میلیون تن کالایی کریدور شمال جنوب، لنگ تکمیل شدن راه آهن رشت‌‌ـ آستاراست. در حال حاضر فقط امکان انتقال ۲۰ میلیون تن کالا را داریم.
 
▼ اخبار کوتاه
سال درگیری‌های خونین در آمریکا/ حجت‌الاسلام طائب مشاور فرمانده کل سپاه گفت: خیلی از کارشناسان معتقد هستند با از بین رفتن این یکپارچگی در سال ۲۰۲۴ آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شده و شاهد درگیری‌های خونین خواهد بود. دولت بایدن در سال نخست در سند امنیت ملی خود عنوان کرد با سه چالش جدی ظهور قدرت‌های تجزیه‌طلب، حکومت‌های خودکامه و گروه‌های فراملی همچون حماس و حزب‌الله و حتی داعش و القاعده روبه‌رو است.
 
اظهارات گستاخانه کارشناس ترکیه‌ای/ کان ساری آیدین تحلیلگر شبکه بیاض تی‌وی ترکیه از نقشه‌ای در برنامه خود استفاده کرد که در آن کرکوک و موصل در عراق و استان‌های شمال غربی ایران تحت سیطره آینده ترکیه قلمداد می‌شود. این کارشناس با وقاحت می‌گوید نقشه منتشر شده میثاق ملی ترک‌هاست و این مناطق حق ماست و به زودی آنها را پس می‌گیریم. ارتش توران و احیای دوباره امپراطوری عثمانی، مفاهیمی است که این رسانه‌ها استفاده می‌کنند.
 
کاهش سهم کشاورزی از صادرات/ براساس آمارهای گمرک ایران، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی کشور، از حدود ۲۴ درصد در سال ۱۳۸۰ و ۲۶ درصد در سال ۱۳۸۲ به ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ و به ۱۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. افزایش خشکسالی در کشور و رشد صادرات بخش‌های معدن‌پایه و نفت‌پایه از جمله دلایل عقب‌ماندگی صادرات بخش کشاورزی در مقابل سایر بخش‌هاست.
 
واکنش پنتاگون به موشک هایپرسونیک ایران/ سخنگوی پنتاگون با تلاش برای زیر سؤال بردن موفقیت موشکی ایران مدعی شد: در این زمینه شک و تردید وجود دارد. از افشای گزارش‌ها و ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره چنین موضوعات حساسی خودداری می‌کنیم. ما به نظارت دقیق بر توسعه و تکثیر موشک‌های پیشرفته و فناوری مرتبط ایران ادامه می‌دهیم.
 
33 کودک قربانی صهیونیست‌ها/ مرکز حقوق بشر فلسطین اعلام کرد از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۲) رژیم صهیونیستی ۱۶۴ فلسطینی از جمله ۳۳ کودک و هشت زن را به شهادت رسانده است. این مرکز افزود صدها فلسطینی نیز بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه زخمی شده‌اند.
 
اسیر لابی‌های صهیونیسم/ بیش از 95 درصد از نامزدهای مورد حمایت آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکاو اسرائیل) انتخابات کنگره و سنای آمریکا پیروز شدند. این توئیت آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکاو اسرائیل) است که قدرت لابی صهیونیسم در آمریکا را نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات