صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 6 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): با سلام به همه‌ کسانی که دلسوزانه و عاقبت‌اندیشانه به فعالیت در حوزه‌ جمعیت روی آورده‌اند. بار دیگر تأکید می‌کنم که تلاش برای افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد. این یک سیاست حیاتی برای آینده‌ بلندمدت کشور عزیز ما است.(1401/2/28)
 
▼ حرف روز
دیپلماسی هسته‌ای و توصیه‌های وارن بافت
«هرگز عمق یک رودخانه را با هر دو پا آزمایش نکنید» این توصیه وارن بافت تاجر آمریکایی در کتاب ۲۹ اصل در سرمایه‌گذاری است. بافت توصیه می‌کند که در یک تجارت پر ریسک هیچگاه نباید بی‌گدار به آب زد و حتما باید به فکر راهی برای جبران خطای احتمالی بود. اگر نگاهی به عملکرد و فرجام توافق برجام در دولت گذشته بیندازیم، با این واقعیت روبه‌رو خواهیم شد که علی‌رغم همه هشدارهای داخلی و شواهد و تهدیدات مکرر جمهوری‌خواهان آمریکا در مورد خروج از توافق، سناریوهای مخاطرات احتمالی آینده مورد توجه تیم مذاکره‌کنندگان قرار نگرفت. 
به طور مثال در بهار سال 2015 و در بحبوحه گزارش‌های خبری مختلف با محوریت این مسئله که آمریکا و قدرت‌های جهانی دیگر در آستانه امضای یک توافق هسته‌ای با ایران هستند، گروهی 47 نفره از سناتورهای جمهوری‌خواه نامه‌ای سرگشاده را در ظاهر خطاب به ایران، اما در عمل خطاب به دولت اوباما منتشر کردند. نامه‌ای که پیام اصلی آن این بود: «توافق هسته‌ای برجام چندان به درازا نخواهد انجامید.» این پیام در حقیقت بدین معنی بود که یک چنین توافقی را دولت بعدی آمریکا به آسانی می‌تواند با چرخاندن نوک قلم خود زیر سؤال ببرد؛ موضوعی که در تب و تاب و اشتیاق دولت وقت در دستیابی به توافق نادیده گرفته شد و شد آنچه نباید می‌شد. با اینکه به ادعای رسانه‌های غربی احیای مجدد برجام می‌تواند مزایایی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد، اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم تا حد ممکن جانب احتیاط را در فرآیند مذاکره برای اخذ ضمانت لازم از طرف مقابل مورد توجه قرار داده است، احتیاط معقولی که حصول به توافق را به درازا کشانده اما در نهایت می‌تواند امید به ثبات و پایداری آن را افزایش دهد.
جالب اینکه؛ برخی رسانه‌های مخالف دولت به بهانه طولانی شدن روند مذاکرات، سیاست «توافق به شرط تضمین» دولت سیزدهم را به وقت‌کشی، تعلل و ناتوانی دولت در رسیدن به توافق تفسیر کرده‌اند. اما کیست که نداند که از یک سوراخ نباید دوبار گَزیده شد. احتیاط شرط عقل است و در مقابل حریف بدعهدی مثل آمریکا که در مقابل ایران شمشیر دشمنی از رو بسته است این شرط دوچندان است. به ویژه زمانی که در باب همین موضوع هسته‌ای نه تنها شاهد بدعهدی، بلکه خروج آمریکا از توافق بوده‌ایم.
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
هفته دولت، سیاه‌نمایی یا نقد مشفقانه 
همزمان با هفته دولت در چند روز گذشته جریان اصلاح‌طلب سعی کرد با ارائه تصویری سیاه از عملکرد دولت سیزدهم با هدف بهره‌برداری سیاسی در مسیر انتخابات پیش‌رو، پا را از نقد فراتر نهاده و دست به تخریب دولت در میدان بزند. برای مثال برخی توئیتریست‌های این جریان در اقدامی هماهنگ شروع به ارسال توئیت‌هایی در سیاه‌نمایی از دولت کردند. 
گزاره تحلیلی: نقد به معنای تمیز و ارزیابی و ارزش‌گذاری است و در تعیین ارزش، آنچه ملاک ارزیابی عملکرد دولت‌هاست عبارتند از: 1ـ میزان تحقق اهداف: به درستی دولت سیزدهم اهدافی چون ساخت مسکن، ایجاد شغل، بهبود بخش سلامت، تقویت بورس و... را وعده داد که اولا می‌بایست در یک فرصت چهار ساله بدان جامه عمل بپوشاند و ثانیا آثار کوتاه‌مدت آن نیز در عملکرد یک ساله آن مشهود است. مثلا در مسکن شناسایی زمین و تمهید امکانات و طرح و نقشه به انجام رسیده و مراحل تکمیلی در حال پیگیری است و یا در بخش سلامت با حرکت جهادی هم در کنترل کرونا و هم در طرح بیمه همگانی با پوشش حداکثری خدمات پزشکی و دارویی به انجام رسید و صندوق تقویت بورس هم با هدف ایجاد ثبات در حفظ سرمایه مردم تشکیل شد و اقدامات دیگری نیز باید صورت پذیرد. 2ـ ملاک دیگر در بررسی عملکرد دولت‌ها همانا مقایسه عملکرد یک ساله این دولت در اداره کشور و تدبیر امور در مقایسه با دولت هشت سال گذشته است که در تأمین ارزاق عمومی مردم و حل مسئله خاموشی‌ها مانده بود و صف‌های طولانی کالاهای اساسی و خاموشی‌های روزانه تابستانی محصول بی‌عملی آن بود و اما دولت فعلی با روحیه کار و تلاش در داخل و نگاه درست در روابط خارجی و ارتباط منصفانه با دنیای اطراف از مرز قحطی و خاموشی‌های طاقت فرسا گذشت تا اثبات کند با وجود تحریم‌ها می‌توانیم و می‌شود. 
نکته پایانی؛ در بررسی عملکردها نگاه به شرایط موجود و پیرامون و درک منطق موقعیت به ما می‌گوید؛ در چه شرایط و وضعیتی دولت اداره کشور را به دست گرفته که در این خصوص میراث زمین سوخته‌ای که دولت قبلی بر جای گذاشت تا شرایط تورم جهانی که در یک سال گذشته رقم خورده نشان داد دولت سیزدهم در بدترین شرایط در حال تدبیر امور است و به چشم انصاف و عدالت بنگریم با وجود برخی ضعف‌ها، در مجموع عملکرد مطلوبی داشت.
(جواد خسروی)
 
▼ خبر ویژه
علت تغییر مدیر موساد چه بود؟
در حالی موساد روی کار آمدن یک زن به‌عنوان مسئول میز ایران را به‌عنوان یک تحول اساسی بزرگ‌نمایی کرده که تحلیل‌ها و خبرها حاکی از آن است که این تغییر و تحول به خاطر این بوده که شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در استانبول لو رفته و اعضای آن نزدیک به یک سال تحت نظر بوده‌اند. عمق ضربه به این شبکه آن‌قدر عمیق بود که عناصر آن در کرواسی و حتی شاخه سوئیسی آن نیز لو رفته و اوراق هویتی آنها شناسایی شد. جالب ‌توجه آنکه در آن زمان میت (سازمان اطلاعات ترکیه) مسئولیت ضربه به شبکه را نپذیرفت و رسانه‌های ترکی از بیان عوامل افشاکننده سرباز زدند. گویی در زدن شبکه موساد دست‌های نامرئی یک سرویس منطقه‌ای دیگر نقش اساسی را داشته است. پس از این موضوع بود که یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی بالاخره به زبان آمده و اعلام کرد که جان شهروندان صهیونیست در ترکیه به‌شدت در خطر بوده و ایران روی آنها اشراف اطلاعاتی سنگین دارد. حال باید با چنین اعترافاتی متوجه شد که چه سرویس امنیتی‌ای موجب زلزله تغییرات در موساد شده است.
   
▼ اخبار 
1ـ جانتان را بردارید و بروید
اندیشکده آمریکایی کوئینسی در گزارشی ضمن اشاره به تنش‌های اخیر در خاک سوریه و حملات موشکی و پهپادی متقابل آمریکا و شبه نظامیان عراقی و سوری به یکدیگر، به طور خاص منطق حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه را زیر سؤال می‌برد و تأکید دارد که «نیرو‌های آمریکایی در شرایطی در خاک سوریه حضور دارند که از جانب کنگره هیچ مجوزی برای این مأموریت صادر نشده و در عین حال آنها در حال انجام یک مأموریت بین‌المللی (با حکمی بین‌المللی) نیز در سوریه نیستند.» این اندیشکده در ادامه می‌نویسد: «البته که حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه هیچ کمکی به تقویت بنیان‌های امنیت ملی آمریکا نمی‌کند و حتی می‌تواند لطماتی جدی به مذاکرات جاری با ایران جهت احیای برجام هم وارد کند.» اندیشکده کوئینسی به طور خاص به دولت بایدن توصیه می‌کند قبل از اینکه دیر شود و نیرو‌های آمریکایی در سوریه هدف حملات سنگین‌تری قرار بگیرند، هر چه سریع‌تر آنها را از این کشور خارج کند.
 
2ـ بهت آمریکایی‌ها از توان خلبانان ایرانی
وبگاه تخصصی نظامی آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» روز شنبه در مطلبی به جنگنده‌های «اف‌ـ۱۴ تامکت» نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت: برخلاف آمریکا کشور سازنده این جنگنده، ایران اولین برتری هوا به هوا را با این جنگنده‌ها کسب کرد. هیچ یک از خلبانان آمریکایی تامکت به وضعیت «تکخال» (پنج یا بیشتر پیروزی هوایی) نرسیدند، اما دست کم یک خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به این وضعیت دست یافت. سرهنگ «مصطفی روستایی» خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جریان جنگ ایران و عراق پنج برتری هوایی برابر جنگنده‌های عراقی ثبت کرد. در مجموع خلبانان ایرانی تامکت ۱۳۰ پیروزی مقابل تنها چهار شکست داشتند
 
3ـ مهار ایران غیر ممکن است
استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «یک ابرقدرت به عنوان قدرت جهانی همیشه با قدرت‌های منطقه‌ای مشکل دارد. آمریکا با ایران مشکل دارد و برای مهار این قدرت منطقه‌ای، روابط خود با عربستان را تقویت می‌کند. آمریکا باید بپذیرد که ایران همین جا باقی خواهد ماند. از کشوری صحبت می‌کنیم که از زیر فشارهای سنگینی جان سالم به در برده، در جنگ صدام عليه ايران همه جهان علیه این کشور بودند. آنها در حالی از کرونا نجات پیدا کردند که تحریم شده‌ترین کشور جهان بودند. با همه این تحریم‌ها هنوز دانشگاه‌های ایران از بهترین‌های خاورمیانه هستند.»

4ـ بازی اصلاح‌طلبان با توان سیاسی مردم
روزنامه شرق در تحلیلی نوشت: «آنچه اصلاح‌طلبان با مردم کردند، این بود که توان آنان را در سیاست به بازی گرفتند و توان همان شدت به ‌معنای نیروهای موجود در آدمی است که می‌تواند برای تغییر اقدام و در برابر نیروهای مخالف این تغییر مقاومت کند. اصلاح‌طلبان شدت این توان را در آحاد مردم برانگیختند و بعد از کامیابی خود به نیروهای مخالف این تغییر درآمدند. سرخوردگی مردم از سیاست، یعنی سرخوردگی از توان تغییر و غفلت از اینکه ما وجود داریم و این همان چیزی است که دوباره باید به آن اندیشید.»

5ـ آمار هولناک از جنایات سعودی‌ها در یمن
وزارت بهداشت یمن آمار تکان‌دهنده‌ای از جنایات ائتلاف سعودی، اماراتی، آمریکایی علیه ملت این کشور طی هشت سالی که از جنگ ویرانگر و نابرابر می‌گذرد، اعلام کرده است. براساس این آمار، تا کنون بیش از ۴۷ هزار غیرنظامی شهید و یا زخمی شده‌اند که ۲۵ درصد از آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. همچنین طی سال‌های جنگ تحمیلی به ملت یمن، متجاوزان، ۱۶۲ مرکز پزشکی بهداشتی را به طور کامل ویران کرده‌‌اند، ۳۷۵ مرکز هم متحمل خسارت‌ و تعطیل شده‌ است.
 
▼ اخبار کوتاه
حاتم‌بخشی از جیب مردم/ اطلاعات صورت مالی شرکت ملی مس ایران، این شرکت طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در مجموع ۲۴۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان فقط کمک بلاعوض پرداخت کرده است. به نظر می‌رسد مجلس باید با قانون‌گذاری، جلوی هزینه‌کرد این موارد را از طرف شرکت‌ها گرفته و اگر قرار است این مبالغ پرداخت شود، باید فرضا در حساب‌های نهادها و دستگاه‌های حمایتی تجمیع شده و به مصارف فقرزدایی و خیرخواهانه برسد.
 
تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار/ رئیس پلیس گذرنامه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در تهران ۵ مرکز «ستارخان، پلیس گذرنامه در خیابان کوه‌نور، شهرری، ورامین و شهریار» و در مراکز استان‌های سراسر کشور به‌طور همزمان گذرنامه‌های فاقد اعتبار برای سفر به اربعین تمدید می‌شود. تمدید گذرنامه یک ماهه فقط در ادارات گذرنامه و پلیس‌های امنیت عمومی شهرستان‌ها انجام می‌گیرد.»

۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرونا در ایران/ معاون درمان وزارت بهداشت گفت: «کرونا تاکنون ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه به نظام سلامت کشور تحمیل کرده است. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این هزینه‌ها از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده که تاکنون بخش قابل توجهی از این اعتبار پرداخت شده است.»

رونمایی از سامانه دفاع نقطه‌ای شهید سلیمانی
/ سامانه شهید سلیمانی یک سامانه پدافندی برای کشف و انهدام اهداف ارتفاع پست است که از دو موشک با جست‌وجوگر حرارتی در طرفین و یک توپ گلتلینک تشکیل شده است. این سامانه در حقیقت یک سامانه دفاع نقطه‌ای است که برای دفاع هوایی از شناورها طراحی شده است.

۷۰ سال استبداد ملکه
/ ملکه انگلیس اگر دو سال دیگر دوام بیاورد می‌تواند رکورد «لویی چهاردهم» طولانی‌ترین دوره پادشاهی(دیکتاتوری) را بشکند. ملکه الیزابت در تاریخ ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ به دنیا آمده است و اکنون در سن ۹۶ سالگی در آستانه مرگ قرار دارد. همچنین او از ۶ فوریه ۱۹۵۲ به سلطنت رسید.

اعتراف صهیونیست‌ها به اشتباه آمریکا/ بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه آن، اسرائیل را در چالش راهبردی قرار داده است. نظر شخصی من این است که خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بود.»

پهپاد ناشناس در فرودگاه صهیونیست‌ها
/ کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد در رویدادی غیرعادی، ورود یک پهپاد ناشناس به باند فرودگاه بن گوریون، موجب تغییر مسیر هواپیمایی از مبدا نیویورک شد. مقامات برج کنترل این فرودگاه توضیحی درباره این رویداد نداده‌اند.

واکسن‌های کپی شده فایزر
/ شرکت مدرنا از فایزر و بایون تک، شکایت کرده و مدعی شده است آنها بدون اجازه از فناوری ساخت واکسن کرونای این شرکت استفاده کرده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات