اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۱۲۷۵

نگاه‌ها به روند بازار سهام مثبت است؛ نفس گیری بورس برای ادامه رشد

در این گزارش چند خبر موثر و دیدگاه مرتبط با بازار سهام را مرور می کنیم.

*نرخ خوراک پتروشیمی‌ها 40 درصد کاهش می‌یابد
جلسات متعدد مجلس با دولت بر سر تغییر نرخ ‌خوراک ‌پتروشیمی‌ها هنوز ادامه دارد و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از احتمال کاهش 40 درصدی نرخ خوراک خبر داده بود.
محسن علیزاده، رئیس کمیته پتروشیمی‌ کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص تعیین ‌نرخ‌ خوراک‌ شرکت‌های ‌پتروشیمی گفت: کمیسیون اقتصادی از پارسال با رئیس جمهور درباره نرخ خوراک ‌پتروشیمی‌ها مذاکره‌ کرده‌ بود و رئیس‌جمهور هم این نامه را به وزرای نفت و صمت ارجاع داد تا فرمول پیشنهادی خودشان را برای اصلاح نرخ خوراک بدهند. ما منتظر گرفتن نتیجه هستیم و قبل از اینکه بودجه را به مجلس بدهند نرخ خوراک را اصلاح کنند.
او گفت: درصورت اصلاح‌ فرمول ‌تعیین ‌نرخ ‌خوراک ‌پتروشیمی‌ها، در مقطعی‌ نرخ خوراک شناور می‌شود اما نسبت به این قیمتی که هست 30 تا 40 درصد باید کاهش یابد.
 

*دو سیگنال مهم برای آینده بورس
نوید قدوسی مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بازار سهام برای ادامه و پایداری روند صعودی به استراحت نیاز دارد و منفی ملایم بورس نیز حاکی از این است که تعدادی از سهامداران در حال خروج و ذخیره سود هستند اما 2 نشانه مهم در بازار سرمایه این روزها وجود دارد که رشد پایدار بورس را در صورت تثبیت نرخ دلار تضمین می‌کند، از یک سو افزایش قابل توجه حجم معاملات نسبت به گذشته و از سوی دیگر این موضوع که بازار سهام زیر فشار فروش تسلیم نشده و منفی‌های قابل توجهی را تجربه نمی‌کند.

*رشد با شیب ملایم و ادامه دار
حمیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد حدود 15 الی 20 درصدی نمادها در هفته گذشته با حمایت و خرید حقوقی‌ها در بازار رقم خورد و پیش بینی می شود رشد بورس با شیب ملایم ادامه یابد.
محمدهادی حمیدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند آتی معاملات بازار سهام و عوامل تاثیرگذار بر کلیت آن گفت: امسال با توجه به ریسک‌هایی از جمله افزایش نرخ بهره بدون ریسک و سایه تحریم‌ها سیاست‌گذار باید در در راستای حفظ رقابت‌پذیری صادراتی صنایع نرخ خوراک را به گونه‌ای تعیین کند که صنایع بورسی با مشکلی مواجه نشوند و قدم‌های موثری از سوی دولت برای تسهیل تولید و تضمین حاشیه سود مناسب برای صنایع بورسی برداشته شود.
این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی همیشه بر کلیت بازار تاثیرگذار بوده است، بنابراین اگر دولت و بانک مرکزی به سمت شکوفایی بازار سرمایه قدم بردارند، نخست دولت و بانک مرکزی از آن منتفع شده و سپس بازار سرمایه منتفع خواهد شد.

*روزهای خوش در انتظار کامودیتی‌ها
با انتشار آمار جدید از تورم آمریکا و اعلام تورم سالانه 7.7 درصدی در حالی که انتظارات به تورم 7.9 درصد اشاره می‌کرد، شاخص دلار روند کاهشی در پیش گرفت و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش شیب افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو افزایش یافت. در این میان روند رو به رشد قیمت کامودیتی‌ها در روزهای گذشته باعث شده تا یکی دیگر از ریسک های بازار کالامحور سهام ایران تاحدودی کنار رود.

*افزایش قیمت حامل های انرژی منتفی شد
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: این هفته بودجه را تحویل دولت می دهیم. تقریبا کار بودجه در سازمان برنامه و بودجه تمام شده است. امروز ویرایش و به دولت تحویل داده می‌شود. بعد از تصویب دولت، اگر مجلس بپذیرد آن را تحویل مجلس می‌دهیم.
میرکاظمی تاکید کرد: هیچ افزایش قیمتی برای حامل های انرژی امسال نداریم و در بودجه سال آینده هم چنین افزایشی در نظر نگرفته ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات