اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۳۲

هشدار رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران درباره سفته‌بازی و رشد ۲۳۲ درصدی بورس

مسعود خوانساری رئیس‌ اتاق بازرگانی تهران می‌نویسد: در طول سال ۱۳۹۸ با وجودی که نرخ میانگین سکه معادل ۳۰ درصد، نرخ دلار کمتر از ۲۰ درصد، مسکن حدود ۶۲ درصد رشد داشته و تورم بنا به گزارش بانک مرکزی معادل حدود ۴۱ درصد بوده است شاخص بورس معادل ۲۳۲ درصد رشد کرده است.
رشد شاخص بورس طی اولین ماه کاری سال ۹۹ نیز با رشد بیشتری به کار خود ادامه داده به نحوی که از رقم ۵۰ درصدی فراتر رفته است همچنین رقم شاخص، از فروردین سال ۹۷ الی آخر فروردین ماه سال ۹۸ معادل ۵/۴ برابر شده است.
در شرایط فعلی در بورس، متوسط قیمت به عایدی (P/E) به عدد ۱۷ رسیده است که تقریباً معادل ارقام بورس نیویورک است. در حالی که تورم آنها حدود ۱/۵-۲ درصد و تورم کشور ما به روایت بانک مرکزی در سال ۹۸ معادل ۴۱ درصد است.
در یک ماهه فروردین ماه حدود ۱۴۱,۰۰۰ میلیارد تومان در بورس معامله انجام شده که برابر کل سال ۹۷ است. اما در این موقعیت چه باید کرد؟ حداقلی‌ترین کار این است که به سرعت برخی اقدامات را در دستور کار قرار داد. مانند اینکه به مـدیریت انتقـال ریـسک و توزیـع آن توجه کرد، به فکر ایجاد شـفافیت اطلاعات بیشتر در بازار بود، کشف قیمت و ایجاد بازار رقابتی را با جدیت پیش برد.
همزمان باید جلوی سفته‌بازی را گرفت. به صورت جدی به فرهنگ‌ سهامداری و ترویج آن اندیشید. استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سهامداران خرد را تشویق کرد و گسترش داد. با عرضه بیشتر سهام به بازار تعادل داد و نرخ بازده سهام را منطقی کرد. ضمن اینکه به صورت جدی باید به فکر زیرساخت‌های اصلی بازار سهام بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات