صبح صادق >>  بازار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۱۵۷۷
الله‌مراد سیف، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با صبح صادق

حامیان آشوب و تحریم‌کنندگان یکی هستند

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: «تحقق بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش امنیت اقتصادی با مطالبه‌گری درست میسر می‌شود و پاسخ دادن به خواست دشمن برای ایجاد آشوب و بلوای اجتماعی نه تنها فایده‌ای ندارد[...]
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد
استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: «تحقق بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش امنیت اقتصادی با مطالبه‌گری درست میسر می‌شود و پاسخ دادن به خواست دشمن برای ایجاد آشوب و بلوای اجتماعی نه تنها فایده‌ای ندارد؛ بلکه کاملاً مخرب و علیه منافع اقتصادی کشور است.»
به گزارش صبح صادق، «الله‌مراد سیف» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با صبح صادق در خصوص ریشه‌های اعتراضات و آنچه به مسائل اقتصادی نسبت داده می‌شود، گفت: «قطع به یقین ما امروز در کشور دچار مشکلاتی هستیم که از جنس مدیریت اقتصادی است. اگرچه تمام این مشکلات قطعاً مربوط به دولت خاصی نیست. کما اینکه از روی کار آمدن دولت فعلی و به دست گرفتن سکان مدیریت کشور حدود یک سال و نیم می‌گذرد. در واقع، سایر دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌های غلط و ناکارآمد در آنچه امروز به نام مشکلات اقتصادی می‌شناسیم، بسیار مقصر بوده‌اند. پس نکته اول این است که نمی‌توان مشکلات اقتصادی کنونی را فقط به این دولت و ناکارآمدی مسئولان فعلی نسبت داد.»
وی در خصوص ناآرامی‌های اجتماعی در چند هفته اخیر در کشور اظهار داشت: «هفته‌های گذشته در کشور شاهد نا‌آرامی‌هایی بودیم، نمی‌توان مطلقاً به اعتراضاتی از جنس مردم آن هم فقط و فقط در قالب اعتراض به مسائل اقتصادی و معیشتی نسبت داد؛ چرا که دشمن با پوشش دادن مسائل گوناگون، سعی کرد مردم به ویژه جوانان را برای ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در یک جنگ ترکیبی وارد کارزار کند. البته در این بین دستگاه رسانه‌های خارجی و شبکه‌های فارسی‌زبان نیز بنزین روی آتش بوده و جوانان را تحریک کردند، پس بحران هفته‌های اخیر را نمی‌توان فقط و فقط ناشی از اعتراض به تورم یا مسائل اقتصادی دانست.»
الله‌مراد سیف در ادامه بیان داشت: «دشمن برای پیاده کردن برنامه بی‌ثباتی در ایران قطعاً به وجود سناریو یا سناریوهایی نیاز دارد. بنابراین، در وهله اول می‌تواند به سراغ سناریوی مسائل اقتصادی برود و از شرایط تورمی و چالش‌های کنونی اقتصاد ایران برای تحریک مردم و تحقق خواسته‌های خود استفاده کند.»
وی در این باره تصریح کرد: «بی‌شک ممکن است جوانانی که از شرایط اقتصادی و مشکلاتی چون بیکاری و... ناراضی هستند، برای اعتراض یا حتی اغتشاش و... تحریک شوند؛ اما قطعاً بسیاری از آنها نمی‌دانند در دام دشمن افتاده و دشمن نگران آنها و خواهان بهبود معیشت و رفاه خانوار ایرانی نیست، بلکه از آنها برای تحقق مقاصد خود استفاده می‌کند، لذا جوانانی که بر اساس قاعده باید مشکلات، نارضایتی‌ها و اعتراضات اقتصادی آن به شیوه‌های دیگری به گوش مسئولان برسد، عملاً به پیاده نظام دشمن تبدیل می‌شوند و اینگونه عمل می‌کنند.»
این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: «بنابراین برای تحلیل وقایع هفته‌های اخیر نباید مسئله را دست کم گرفت یا به صورت تک‌بعدی فقط به اعتراض به مسائل اقتصادی مرتبط دانست؛ چرا که اصل آنچه عامل بحران هفته‌های اخیر و حضور برخی جوانان در کف خیابان شده، برنامه دشمن برای بی‌ثبات‌سازی ایران است تا در این صورت و با وجود چنین فضایی بتوانند توطئه‌های خود را یک به یک در این سرزمین محقق کنند.»
الله‌مراد سیف نقش تحریم‌ها را در افزایش مشکلات معیشتی مردم مؤثر خواند و گفت: «دشمنی که امروز در لباس حامی مردم ایران ظاهر شده، خودش این ملت را تحریم کرده و دغدغه‌های معیشتی آنها را افزایش داده است؛ به گونه‌ای که در تمام سال‌هایی که تحریم‌های اقتصاد علیه اقتصاد ایران اثرگذار بوده، مردم دغدغه معیشتی داشته‌اند و با وجود تحریم‌ها و لغو نشدن تحریم‌ها قطعاً این دغدغه‌ها به قوت خود باقی می‌ماند.»
وی درباره وجود سایر مشکلات اقتصادی و لزوم مدیریت درست دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: «قطع به یقین تورم به دلیل افزایش نرخ کالاها و مواد اولیه و کمبودهای ارزی با ما همراه خواهد بود. بهتر است بگوییم تورم به منزله یک آسیب در کنار ماست، اما بحث اصلی این است که دولت باید کاهش نرخ تورم را به منزله یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم که این مطالبه و مشکل را بارها با دولتمردان مختلف در میان گذاشته و خواستار کاهش نرخ تورم شده‌اند، به جد مهم بداند و برای رفع آن تلاش کند؛ چرا که پاسخگویی به خواسته‌های معقول مردم بسیار مهم است.»
وی در این باره افزود: «به هر حال در شرایط تحریمی مردم نسبت به گذشته در تنگنا و فشار بیشتری قرار می‌گیرند؛ چرا که شرایط تحریمی مانند شرایط عادی نیست. برای نمونه، در ماه‌های گذشته و با شروع بحران اوکراین شاهد بودیم مردم اروپا نیز شرایط نامطلوب اقتصادی را تحمل کردند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر مردم اروپا به دلیل گرانی سوخت تورم بالایی را تحمل می‌کنند که در نیم قرن اخیر در این کشورها بی‌سابقه بوده است. امروز، اروپاییان در سرما زندگی می‌کنند و نسبت به مدیریت اقتصاد و تورم بالا گلایه‌مند هستند. پس در وضعیت بحرانی موجود در دنیا، فشار روی همه مردم در گوشه گوشه جهان تأثیر سوء می‌گذارد.»
این استاد اقتصاد در ادامه به صبح صادق گفت: «برای حل مشکلات اقتصادی باید دست به دست هم داد و با اتحاد و روی کار آوردن مدیران شایسته و اقتصاددانان نخبه، مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را به درست‌ترین روش ممکن حل کرد تا شرایط به سمت بهبود پیش رود. قطع به یقین با وجود بحران‌های اجتماعی موجود، دولت نمی‌تواند برای حل مشکلات جامعه انرژی کافی بگذارد. ضمن اینکه اعلام نارضایتی‌ها به این معنا نیست که می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که هیچ فردی در ایران نسبت به سیاست‌های اقتصادی و مدیریت اقتصاد ناراضی نباشد، بلکه باید شرایطی ایجاد شود که بیشتر مردم جامعه نسبت به وضعیت اقتصادی مطمئن باشند و دغدغه کمتری نسبت به تأمین معاش و آینده اقتصادی خود داشته باشند.»
وی در این باره افزود: «دولت سیزدهم در طول یک سال و نیم گذشته برای رفع رانت ارز ترجیحی و شفاف‌سازی اقتصاد تلاش‌های بسیاری کرده است. قطع به یقین یک جامعه آرام است که می‌تواند زمینه را برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بهتر در اقتصاد فراهم کند و در این وضعیت مردم به عینه می‌توانند مشاهده کنند که دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم در حال تلاش است، چرا که وجود بحران‌های اقتصادی مانع سرمایه‌گذاری و زمینه‌ای برای فرار سرمایه‌ها و تشدید وضعیت بد اقتصادی می‌شود. موضوعی که اتفاقاً خواست دشمن برای بهبود نیافتن وضعیت اقتصاد ایران است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) درباره جوانان و اعتقاد نداشتن آنها به ایجاد آشوب اجتماعی گفت: «ممکن است برخی از جوانان ایرانی تحت فشار بیکاری یا نبود درآمد و... باشند؛ اما خوب می‌دانند که بخشی از شرایط امروز جامعه محصول تشدید تحریم‌ها و فشارهای خارجی است. جوان ایرانی در نهایت می‌داند که امنیت لازمه رشد و ثبات اقتصادی است؛ لذا وقتی با این جوانان صحبت شود، به سهولت می‌توان به این موضوع مهم پی برد که هیچ یک از آنها معتقد به ایجاد آشوب نیستند؛ بلکه به دنبال بهبود اوضاع و ایجاد امنیت اقتصادی هستند، پس برای بهبود وضعیت معیشتی و افزایش امنیت اقتصادی باید به سمت مطالبه‌گری درست رفت، نه اینکه به خواست دشمن برای ایجاد آشوب و بلوای اجتماعی پاسخ مثبت داد.»
این استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: «دولت در فضای منطقی می‌تواند صدای اعتراض مردم را بشنود و برای مشکلات آنها و اعتراض واقعی به مسائل اقتصادی وارد عمل شود و راهکارهای منطقی و عملی را در دستور کار خود قرار دهد، بنابراین، برای حل مشکلات اقتصادی و مدیریت اقتصاد باید راهکارهای اقتصادی به کار گرفته شود و مردم دولت را با حمایت خود برای استفاده از راهکارهای اقتصادی کمک کنند، نه اینکه به دشمن اجازه دهند با ایجاد آشوب به نام اعتراض به مشکلات اقتصادی، مانع ورود دولت برای حل مشکلات اقتصادی به صورت اساسی شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات