صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۶۳۸۵۹
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

شقاقی: لنگرگاه‌هایی برای ثبات اقتصادی و جلوگیری از اثرات انتظارات تورمی باید ایجاد شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر بتوانیم کسری‌های تجاری غیرنفتی یا کسری‌های حساب سرمایه را کاهش دهیم به دلیل اینکه عوامل یاد شده اثرات ماندگار مدت‌داری بر قیمت دلار دارند مانع افزایش نرخ ارز در میان مدت و بلند مدت می‌شوند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با وحید شقاقی

به گزارش بصیرت، عوامل مهمی روی تورم بخصوص در بخش انتظارات تورمی اثرگذارند که در اقتصاد ایران مهمترین آن‌ها نرخ ارز است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت راهکار‌های شناخت عوامل واقعی تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز با نوسانات آنی و زودگذری که منشاء دلالی و سوداگری دارد و می‌تواند اقتصاد را وارد دور باطلی کند را معرفی کرده است.

وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به مسائل تاثیرگذار در اقتصاد کلان و آثاری که این روند روی نرخ ارز به جا می‌گذارد و زمینه‌ساز افزایش یا عدم افزایش انتظارات تورمی می‌شود اشاره کرد و گفت: اصولا افزایش نرخ ارز به خودی خود ممکن نیست، چرا که عواملی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بالا رفتن یا حتی کاهش نرخ ارز اثر گذارند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بخشی از نوسانات نرخ ارز وابسته به عوامل بنیادین و کلیدی هستند که اصولا اثرات این عوامل در اقتصاد و بر روی نرخ ارز ماندگار است مثل اختلاف تورم ایران و آمریکا که می‌تواند روی قیمت دلار در آینده اثر ماندگاری به جا بگذارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم کسری‌های تجاری غیرنفتی یا کسری‌های حساب سرمایه را کاهش دهیم به دلیل اینکه عوامل یادشده اثرات ماندگار مدت‌داری بر قیمت دلار دارند مانع افزایش نرخ ارز در میان مدت و بلند مدت می‌شوند.

وحید شقاقی شهری معتقد است: در همه تحلیل‌های متغیر‌های دیگر اقتصادی نیز وضعیت به همین نحواست پس در بررسی عوامل اثرگذار بر نرخ ارز باید متغیر‌های واقعی برای رسیدن به اثرات طولانی مدت مورد بررسی قرار بگیرند

وی در این باره مثالی زد و گفت: به عنوان مثال معمولاً یکایک ما در زندگی شخصی روی درآمد دائمی و پایدار خود حساب می‌کنیم؛ یعنی هرگز روی درآمد موقتی برای گذران زندگی حسابی باز نمی‌کنیم. اگر بنده ماهانه مثلاً ۱۰ میلیون تومان درآمد داشـته باشم برآن اساس هزینه‌های زندگیم را تنظیم می‌کنم، لذا روی درآمد‌های مقطعی که بعضاً به حسابم واریز می‌شود برای مخارج زندگی حساب چندانی باز نمی‌کنم، در اقتصاد نیز باید روی مولفه‌های و کلان حساب کرد نه مسائل موقتی که آثار آن به سرعت محو می‌شود.

وی با ارتباط دادن این موضوع به نرخ ارز گفت: مردم در خرید ارز باید به عوامل پایدار قیمتی دقت کنند، به این معنا که معمولاً نرخ دلار را باید بر پایه عوامل بنیادی پیش‌بینی و قیمت‌گذاری کرد؛ یعنی نباید روی نوسانات زودگذر چندان تکیه کرد و به اعتبار افزایش‌های موقتی نرخ ارز تقاضایی بر بازار ارز تحمیل کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: بنده بر این باورم در اقتصاد ایران انتظارات اقتصادی بیش از حد نوسان دارد؛ به این معنا که تنش‌های داخلی، منطقه‌ای و... به سرعت روی بورس و نرخ ارز اثرگذارند در حالی که بورس و نرخ ارز بسیاری از کشور‌های جهان در شرایط مشابه ما روند خود را به صورت پایدار حفظ کرده‌اند.

وی در این باره توضیح داد: متاسفانه مسائل سیاسی و منطقه‌ای و انتظاراتی که از این محل ایجاد می‌شود اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای رفع این خطر دائمی و همیشگی باید روی ثبات بخش پولی و مالی لنگرگاهی ایمن بزنیم.

وحید شقاقی شهری خاطر نشان کرد: تقویت بخش واقعی اقتصاد مهم است. اگر لنگرگاهی در این بخش داشته باشیم با تنش‌های مقطعی بخش واقعی اقتصاد و انتظارات، نوسانات و تکانه‌های جدی را تجربه نخواهد کرد و نوسانات زودگذر خواهد بود و به سرعت تخلیه می‌شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: بنده بر این باورم انتظارات و نوسانات در اقتصاد ایران بیش از حد معمول است و از نسبتی که در اقتصاد سایر کشور‌ها دیده می‌شود بالاتراست، چرا که تاکنون موفق به مدیریت انتظارات تورمی نشده‌ایم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: در دنیا معمولاً انتظارات را با استقلال بخشی به بانک مرکزی لنگر می‌کنند. به عنوان مثال بانک مرکزی در ایران نیز بار‌ها ثابت کرده که تنش‌های ارزی را به خوبی مدیریت می‌کند و مانع دست‌اندازی سوداگران در بازار ارز و تحمیل قیمت‌های بالا می‌شود، لذا مردم به اقتدار و قدرت بانک مرکزی اعتقاد دارند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: باید به سمتی برویم که در اقتصاد ایران بتوانیم انتظارات را تثبیت و لنگر شده اجرا کنیم تا انتظارات تورمی با تنش‌های نظامی و منطقه‌ای افزایش نیابد و مردم به این آگاهی برسند که این تنش‌ها موقتی و زودگذر است بنابراین نگاه ما باید ناظر بر عوامل بنیادی که بر قیمت دلار اثرگذار هستند، باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات