سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۰۷

اعتراف مرعشی به انباشت مشکلات از دوره روحانی

سید حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه‌ای که تیتر امروز ارگان مطبوعاتی این حزب بود، تحلیل کارگزارانی‌ها درباره اتفاقات سه ماه اخیر و راهکارهایشان را اعلام کرد. 

اعتراف مرعشی به انباشت مشکلات از دوره روحانی/ نرخ تورم در 5 سال قبل تا 90 درصد هم رسید

بخش‌هایی از صحبت‌های مرعشی ناظر بر مشکلات اقتصادی کشور است اما وی بر این نکته اذعان می‌کند که بخشی از مسائل موجود ناشی از انباشت آن در دولت‌های قبل به‌ویژه 5 سال گذشته است. 

دبیرکل کارگزاران، انباشت مشکلات و عملکردها را عامل به نقطه انفجار رسیدن توصیف می‌کند و می‌گوید: نرخ تورم در دو دهه اخیر  بالغ بر 20 درصد و رشد اقتصادی کمتر از  یک و نیم درصد و در پنج سال گذشته این تورم به بالای 45 درصد افزایش یافته و گاهی تا 60 درصد هم گزارش شده است. این تورم در بخش مربوط به غذا و مایحتاج روزانه مردم به 90 درصد هم رسیده است.

صحبت‌های مرعشی که البته رویکرد انتقادی به دولت رئیسی دارد، نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اعتراض‌های مردمی ریشه در 8 سالی دارد که قدم اساسی برای مشکلات برداشته نشد؛ وجود مشکلات بسیاری که از دولت قبل برجا مانده بود، موجب شد تا دولت رئیسی در طول یکسال گذشته تلاش کند تا این مشکلات به‌مرور رفع شود.

یکی از مسائل ایجاد شده در زمان روحانی، حس بی‌دولتی در کشور  و عدم حضور مسئولان در بزنگاه مشکلات بود که رئیسی با راه‌اندازی مجدد سفرهای استانی، بازدیدهای سرزده در روزهای جمعه و همچنین سرکشی به نقاط مختلف کشور تلاش کرد تاحدود زیادی این احساس از بین برود. 

با این وجود, 8 سال وقفه در سازندگی کشور مسئله‌ای نیست که بتوان در یک سال و دو سال رفع کرد و باید در 3 سال باقی‌مانده منتظر بود و دید آیا دولت می‌تواند بخشی از این مشکلات را مرتفع کند؟

پیشتر مسعود نیلی دستیار امور اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت روحانی نیز در نشستی در حزب کارگزاران با تکیه بر آمارهای رسمی گفته بود، یک خانوار ایرانی در سال 1399 به طور متوسط 37 درصد کمتر از سال 86 به عنوان شاخصی از رفاه خرج می‌کرد است؛ به عبارت دیگر به همین میزان کالا و خدمات کمتر مصرف کرده است و به اندازه 37 درصد سطح رفاه خانوارهای ما در قسمتی که خودشان تامین می‌کردند افت کرده است.

صحبت‌های مرعشی به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران در حالیست که حزب متبوع او یکی از حامیان اصلی دولت روحانی به‌شمار می‌رفت و جهانگیری معاون اول وی از ارکان این حزب بود.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات