صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۹۷

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۰ خرداد

کیهان**

حراج ۶۰ میلیارد دلار و نگرانی برای قدرت خرید مردم؟!
روزنامه حزب اشرافی کارگزاران نوشت آزادسازی یارانه‌ها، قدرت خرید مردم را کم می‌کند.
روزنامه سازندگی همان روزنامه‌ای است که فروردین ۹۷ بلافاصله بعد از تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای ارز در دولت روحانی و آغاز واگذاری بی‌حساب و کتاب آن، «بازگشت اسحاق» را با طرح سوپرمن‌وار از جهانگیری و در حال پایین آورن دلار تیتر کرد.

سازندگی ۴ سال بعد، ارز ۴۲۰۰ تومانی را از قول حسین مرعشی دبیرکل کارگزاران، «استخوان در گلو» توصیف کرد.
اما همین روزنامه حالا از قول محمود میرلوحی (عضو کارگزاران، معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای شهر سابق) می‌نویسد: «آیا حـذف ارز ترجیحـی و سیاست تازه دولت در آزادسازی یارانه‌هـا می‌تواند به کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم کمک کند سوالی است که شاید در نگاهـی به برنامه‌های اقتصادی دولت بتوان به آن پاسخ داد.

در این مورد می‌توان گفت که اگر سیاست حـذف ارز ترجیحی هم راستا با مسیر و فرایند تولید باشد بحثی در آن نیست، ولی نکته قابل ذکر این است که قبلا هم یکبار در دوره آقای احمدی‌نژاد این سیاسـت تجربه شـده اسـت، اما چون فقط بحث تبدیل یارانه غیرمستقیم به مستقیم بود و دولت در حوزه‌های مختلف دچار کسری‌های زیادی بود این سیاست در مسیر درستی ادامه نیافت.
سال گذشته ۱۵.۶ میلیاد دلار پول به واردات هفت قلـم کالا اعـم از گنـدم، دارو، نهاده‌ها و... اختصاص داده شده و امسال هم صحبت از۲۰ میلیارد دلار پول است؛ یعنی اینکه این ۲۰ میلیارد دلار تامین خواهد شد، اما حتی در صورت تامین این مقدار ارز با توجه به افزایش قیمت کالا در سطح جهان، امکان واردات همان مقدار کالای پارسال هم وجود ندارد.
حـالا بر ایـن اسـاس دولت می‌گوید یارانه غیرمستقیم را به مستقیم تبدیل می‌کنم که اشتباه است، چراکه این امر می‌بایست حتما در تخصیص‌ها لحاظ شود. اما مسئله این است که اگر فقط بر این موضوع تکیه کنیم که فساد و رانت حل شوند، کفایت نمی‌کند.
در بررسی اینکه نتیجه این طرح بر تورم چـه خواهد بود باید گفت که در نهایت این سیاسـت موجب افزایش تورم خواهد شـد چرا که اولا تزریق پول به جامعه همیشـه موجـب اشکال و نقد است و دوم اینکه دولت‌ها همواره فروشنده اصلـی ارز هستند و همیشه می‌خواهند قیمت ارز بالا باشد بنابراین وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کنـد و ارز بر پایه قیمت آزاد فروخته می‌شـود، این مسئله نقدینگی را برای دولت به وجـود خواهد آورد که اگر به صنعت و سرمایه مولد تبدیل نشود موجب ایجاد تورم خواهد شد.»
انتشار این تحلیل در حالی است که سیاست غلط دولت روحانی موجب هدر رفت بخش اعظمی از ۶۰ میلیارد دلار ارز واگذار شده (۱۲۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه) شد و خود یکی از دلایل مهم ایجاد نقدینگی و ایجاد تورم بود. در عین حال عدم امکان تأمین مبلغ لازم برای هر سال جهت‌دار است.

کالا‌های اساسی موجب شد تا دولت روحانی به تدریج یارانه ۲۷ قلم کالا را به ۴-۵ قلم کاهش دهد و تورم دیگری را از این طریق به وجود آورد. متأسفاه دولت سابق در همان ۴ سال اول سال ۱۴۰۰ نیز تمام بودجه ارزی اختصاص یافته برای سال را هزینه کرد؛ و سرانجام، اقتصاد را با تورم
۶۰ درصد تحویل داد که البته هرگز مورد انتقاد و اعتراض روزنامه سازندگی یا سیاسی‌کارانی مثل آقای میرلوحی نبوده است.

اما اکنون که دولت اراده کرده اولاً مسیر هدر رفت منابع ارزی را متوقف کند و ثانیاً یارانه را به جای دادن به دلالان و رانت‌خواران به خود مردم بدهد، همین طیف به اعتبار گران شدن قیمت جهانی بسیاری از کالا‌ها سعی می‌کنند تا این گرانی و گرانی ناشی از بی‌تدبیری دولت روحانی را هم پای دولت رئیسی بنویسند.

اصلاح ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه‌ها شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد
اصلاح ارز ترجیحی، شکاف طبقاتی را کاهش می‌دهد.
در این زمینه روزنامه ایران در گزارشی نوشت: پژوهش‌های منتشره نشان دهنده تأثیر مثبت طرح در کاهش ضریب جینی است.
دولت در برنامه خود پیش از آنکه اقدام به اصلاح ارزترجیحی و واقعی کردن قیمت چهار قلم کالای اساسی کند، یارانه نقدی معادل آن را به حساب خانوار‌ها واریز کرد.

این درحالی است که برای سه دهک کم درآمد به ازای هر نفر یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومان و برای سایر دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان واریز شده که باعث افزایش قدرت خرید این دهک‌ها خواهد شد.
حال با بررسی روند ضریب جینی و سایر شاخص‌های توزیع درآمد در طول سالیان گذشته تجارب تاریخی نیز مهر تأییدی بر این پژوهش‌ها می‌زند.
یکی از این تجربه‌ها به اجرای هدفمندی یارانه‌ها از انتهای سال ۱۳۸۹ مربوط می‌شود که تأثیر مثبت زیادی روی ضریب جینی و سایر شاخص‌های توزیع درآمد و بودجه خانوار داشته است. پس از آن پرداخت یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها پس از افزایش قیمت بنزین نیز تأثیر مشابهی درپی داشت.
براساس آمار مرکز آمار ایران، درسال ۱۳۸۴ ضریب جینی کشور ۴۲۴۸ بود که تا سال ۱۳۸۹ که در ماه‌های پایانی آن هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد به ۴۰۹۹ رسید.

اما با اجرایی شدن این قانون و پرداخت مداوم یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به بخش عمده‌ای از مردم، به یک‌باره ضریب جینی به ۳۷ عقب‌نشینی کرد که نشان از بهبود قابل توجه این شاخص مهم دارد. با تداوم این روند در سال ۱۳۹۱ نیز ضریب جینی بهبود بیشتری پیدا کرد و به ۳۶۵۹ رسید، رقمی که در سال ۱۳۹۲نیز به ۳۶۵۰ بهبود یافت.

اما به دلیل عدم اجرای کامل قانون و کاهش ارزش ریال، ارزش واقعی یارانه نقدی پرداخت شده نیز تنزل پیدا کرد و به همین دلیل در سال ۱۳۹۳ مجدد شاهد رشد دوباره ضریب جینی هستیم به طوری که در سال ۱۳۹۳ این شاخص به ۳۷۸۸ در سال ۱۳۹۴ به ۳۸۵۱ و در سال ۱۳۹۵ به ۳۹ افزایش یافت.

این روند تا سال ۱۳۹۷ که ضریب جینی به ۴۰۹۳ رسید ادامه یافت، ولی پرداخت یارانه معیشتی درسال ۱۳۹۸ موجب شد تا یک بار دیگر ضریب جینی از ۴۰۹۳ در سال ۱۳۹۷ به ۳۹۹۲ دراین سال بهبود پیدا کند، هرچند که به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و روند ادامه دار کاهش ارزش پول ملی در سال ۱۳۹۹ دوباره ضریب جینی به ۴۰ بازگشت.
درکنار شاخص ضریب جینی بررسی سایر شاخص‌ها نیز نشان دهنده تأثیر پرداخت یارانه نقدی بر بهبود شاخص‌های توزیع درآمد و بودجه خانوار است. در همین زمینه گزارش مرکز آمار از متوسط هزینه و درآمد خانوار‌های شهری نشان می‌دهد که در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ متوسط هزینه خانوار‌ها فاصله زیاد از درآمد‌های آن‌ها داشته و بدین ترتیب دخل و خرج آن‌ها تراز نبوده است.

در سال ۱۳۸۷ متوسط هزینه خانوار‌های شهری ۹ میلیون و ۴۲۱ هزارتومان بوده درحالی که متوسط درآمد خانوار‌ها ۸ میلیون و ۸۲۱ هزار تومان بوده است.

در سال ۱۳۸۸ نیز متوسط هزینه ۹ میلیون و ۹۱۹ هزار تومانی خانوار‌ها با درآمد ۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی آن‌ها همخوانی نداشت.

درسال ۱۳۸۹ نیز هزینه خانوار‌ها به ۱۱ میلیون و ۳۶۷ هزار تومان و درآمد آن‌ها به ۱۰ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان رسیده بود.
اما در سال ۱۳۹۰ آثار پرداخت یارانه نقدی دراین بخش آشکار شده است به طوری که فاصله هزینه و درآمد خانوار‌ها به هم نزدیک شده است. دراین سال متوسط هزینه خانوار‌ها ۱۳ میلیون و ۲۷۱ هزار تومان و متوسط درآمد آن‌ها ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان بوده است.

در سال ۱۳۹۱ درآمد از هزینه‌ها پیشی گرفته است. در این سال هزینه خانوار‌ها ۱۶ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان بوده درحالی که درآمد آن‌ها به ۱۶ میلیون و ۷۲۴ هزارتومان افزایش یافته است.

 

******************

خراسان**

آغاز پرداخت وام ۱۰۰میلیونی ودیعه مسکن از هفته آینده
تسنیم – مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از آغاز پرداخت وام ۱۰۰ میلیون ‌تومانی ودیعه مسکن از هفته آینده خبر داد. وی افزود:‌ در سال‌های 99 و 1400 بیش از 606 هزار نفر اقدام به ثبت‌نام وام ودیعه مسکن کردند که از این تعداد فقط 90 هزار نفر موفق به دریافت آن شدند.
 
ادعای یک رسانه درباره فرمول افزایش قیمت خودرو
اقتصادآنلاین - در حالی که فاطمی امین، وزیر صمت افزایش قیمت خودرو را تکذیب کرده بود، بررسی ها نشان می دهد نه تنها دولت قصد افزایش قیمت ها را دارد بلکه فرمول آن هم مشخص و نهایی شده است. بر اساس اخبار منتشر شده، میزان افزایش قیمت خودروها طبق فرمول «نرخ تورم منهای ۱۵‌ درصد از کاهش هزینه خودروسازان» محاسبه خواهد شد. 15 درصد ذکر شده در این فرمول، درصدی است که فاطمی امین پیشتر خودروسازان را موظف به کاهش هزینه های تمام شده محصولات خود تا این میزان کرده بود.
 
تغییر قیمت روغن موتور
ایسنا - با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت محصولات روانکار موتوری (روغن موتور) افزایش یافت و مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت به انجمن پالایشگاه‌داران روغن‌سازی کشور داده شد.

 

******************

جوان**

همدردی با مردم آبادان از دل عروسی در امریکا!

«خیلی سخت است از وسط شلوغی عروسی در دل امریکا، ژست غم و اندوه برای مردم آبادان در توئیتر بگیری!» مفهوم این عبارت، در یکی از توئیت‌های دیروز کاربران ایرانی آمده بود و طعنه‌ای بود به احسان کرمی، مجری سابق رادیو و بازیگر تئاتر.
احسان کرمی دو سه روز پیش در متنی به گردهمایی «سلام فرمانده» در تهران اعتراض کرد. محور اعتراض او برگزاری مراسم در شب شهادت امام صادق، اختلاط زن و مرد و همزمانی این گردهمایی با عزادار بودن مردم آبادان به دلیل حادثه متروپل بود.

اما هنوز چند روزی از این اعتراض او نگذشته، تصاویری از حضورش در جشن ازدواج ساسی مانکن، خواننده مستهجن‌خوان مقیم امریکا منتشر شد. او دیگر نه نگران اختلاط زن و مرد بود و نه همزمانی جشن با عزای مردم آبادان.
علاوه بر این، نگران ترانه‌های مبتذل ساسی مانکن برای کودکان ایرانی هم نبود. او خوشحال و شادمان به عروسی‌اش می‌رسید و از دل همان عروسی هم توئیت شعر غمگین برای مردم آبادان می‌زد!
او تنها سلبریتی ایرانی نیست که این روز‌ها رفتار و حاشیه‌هایش سؤال‌برانگیز شده و تناقض موجود در رفتار‌ها و ادعاهایش به رخ کشیده می‌شود. جریانی که گردهمایی سلام فرمانده را «جشن» نامید و از آن به دلیل همزمانی با حادثه متروپل انتقاد کرد، همزمان برای حضور چند بازیگر و عوامل دو فیلم سینمایی در «جشن» واره کن هورا می‌کشید! 

یک بازیکن سابق فوتبال هم وسط استوری از عروسی همین خواننده در امریکا، برای مردم آبادان توئیت می‌زند! همین تناقضات نماد خوبی از وضعیت سلبریتی‌ها و صدق ادعاهایشان است.
رقص زهرا امیرابراهیمی در فرش قرمز کن، نحوه ابراز علاقه نوید محمدزاده و فرشته حسینی به همدیگر روی فرش قرمز، موضوع جنبش می‌تو و ادعا‌های برخی بازیگران در مورد آزار جنسی از بازیگران دیگر و تناقض ترانه علیدوستی در این زمینه و نیز توجیه او برای گرفتن پول قراردادش از یک مجرم شناسنامه‌دار اقتصادی و محکوم در دادگاه باعث شد که حواشی حضور این ایرانی‌ها در جشنواره کن خیلی بیشتر از عده و عده‌شان باشد.
از سویی، علیدوستی و برخی دیگر از همکاران سینمایی‌اش تلاش بسیاری برای سیاه‌نمایی از ایران در کن به خرج دادند و این تلاش، حتی از نگاه روزنامه سازندگی هم تعبیر به «دست به هر کاری زدن برای جلب نظر داوران» شد. روزنامه سازندگی نوشت: «ترانه علیدوستی تمایل زیادی برای گرفتن جایزه بازیگری از این جشنواره داشت و به هر کاری دست زد تا بتواند نظر داوران را به خود جلب کند.

از پوشش غریبش در فرش قرمز و مراسم فوتوکال تا حرف‌هایی که در نشست رسانه‌ای جشنواره زد و از شرایط سخت زنان در ایران گفت.»‌این روزنامه پاسخ‌های «از قبل آماده شده» علیدوستی درباره حرکت اعتراضی علیه آزار جنسی زنان در سینما و حضور در سریال شهرزاد و قرارداد مالی آن سریال با محکوم اقتصادی را «شوی تبلیغاتی» نامید.
از سویی علیدوستی گرچه از لیدر‌های این حرکت اعتراضی است، اما در هنگام حضورش در کن با ادعای کتایون ریاحی مواجه شد که یکی از بازیگران همکار علیدوستی در فیلم را متهم به آزار جنسی کرد.
اتهامات تجاوز، به رخ کشیدن تناقض‌ها، لباس‌هایی که اغلب مردم آن‌ها را «زشت» توصیف کردند، رقص و شادمانی همراه با عزای مردم آبادان، سیاه نمایی از ایران و در نهایت سوت و کف کشیدن برای جایزه گرفتن بازیگر زن به خاطر بازی در فیلمی ضد ایرانی و ضد دینی باعث شد تا حضور سینمایی‌های ایرانی در کن سرشار از حاشیه‌هایی علیه خودشان باشد.

یک فیلم که اصلاً جایزه‌ای نگرفت، فیلم دیگر هم که به دلایل سیاسی، جایزه بازیگر زن را گرفت، به دلیل توهین به ایران و اسلام و از همه مهم‌تر، توهین به امام رضا (ع) با خشم کاربران ایرانی در فضای مجازی مواجه شد؛ و نکته جالب توجه اینکه هر دو فیلم ایرانی، رتبه‌های پایانی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کردند و همین آمار میزان استقبال از آن‌ها را نمایان می‌کند.

 

******************

آرمان ملی **

پیام تسلیت علی‌اف به رئیسی
رئیس‌جمهــــور آذربایجان در پیامی بــه رئیس‌جمهور کشورمان حادثه ساختمـــان متروپل آبادان را تسلیت گفت. الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پیامی خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران حادثه آبادان و جانباختن و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ایرانی را به وی و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.

ترس رژیم صهیونیستی از انتقام ایران
شــورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پی تاکید مقامات نظامی ایران به بی‌پاسخ نماندن اقــدام تروریستی ترور شهید صیاد خدایی، به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد.

خبرگزاری رویترز در پی ترور هفته گذشته شهید سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی و هشدار مقامات ارشد نظامی ایران به مسببان این اقدام، نوشت، اسراییل امروز با توجه به وجود تهدید انتقام‌جویی ایران به‌خاطر ترور این شهید، به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داده است.

رویترز در ادامه گزارش داد: شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی امروز در بیانیه‌ای مدعی شد که تهران ممکن است به دنبال آسیب رساندن به اسراییلی‌ها در ترکیه باشد و این کشور را در دسته‌بندی «کشور پر خطر» قرار داد. ترکیه یکی از مقاصد توریستی پر طرفدار برای اسراییلی‌هاست و دو طرف اخیرا در حال بهبود بخشیدن به روابطشان بوده‌اند.

سفر هیات طالبان به تهران
معاون سفــارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفــت: هیات وزارت امور مهاجران افغانستان برای پیگیری روند حل مشکلات مهاجران افغــان عازم تهران خواهد شد تا سهولت‌های اداری برای حل مشکلات تدبیــر شود.

سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل روز یکشنبه با «خلیل‌الرحمان حقانی» سرپرست وزارت امور مهاجران حکومت سرپرست افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد و درباره این دیدار گفت: شرایط در ماه‌های اخیر در افغانستان به گونه‌ای رقم خورد که جمهوری اسلامی ایران میزبان جمع کثیری از مهاجران تازه وارد بوده است که این موضوع نیازمند هماهنگی با هیات حاکمه افغانستان است.

وی تصریح کرد: پس از روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان برخی مشکلات اداری برای روند کاری مهاجران افغانستانی در ایران به وجود آمده است که بنا بر این شد تا دو طرف در همکاری مشترک به سوی حل حداکثری مشکلات مهاجران عزیز افغانستانی در ایران حرکت کنند.

 

موشک «حیدر ۱» ۲۰۰ کیلومتر برد دارد
سخنگوی ارتش، جایگاه پهپاد را در ارتش و نیروهای مسلح بسیار ویژه توصیف کرد. امیر شاهین تقی‌خانی گفت: ارتش در حوزه پهپادی رشد کمی و کیفی داشته و خط تولید مفصلی راه‌اندازی کرده است. وی پهپاد را مجموعه‌ای دانش‌بنیان خواند و افزود: صحبت از پهپاد به معنای پرنده و تجهیزاتی است که این پرنده حمل می‌کند و نشان از امکانات و قابلیت‌های مختلفی دارد.

تقی‌خانی ادامه داد: ما گوشه‌ای از این دستاوردها را ارائه دادیم و جدا از پهپاد کمان 22، کمان 12، مهاجر، ابابیل، فتروس و انهدامی آرش وجود دارند. وی از وجود پهپاد ضد راداری نیز سخن گفت و افزود: موشک حیدر 1 با برد 200 کیلومتر می‌تواند زیر پهپادهای بزرگ نصب شود و 200 کیلومتر دورتر را مورد هدف قرار دهد. حیدر 2 نیز یک پهپاد کروز با برد چند صد کیلومتری است که ماموریت‌های نیروهای مسلح را به انجام می‌رساند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت
سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: با توجه به اینکه شعار امسال نیز مرتبط با حمایت از تولید و اشتغــال و فعالیت‌های دانش‌بنیان و اولویت‌بخشــی به شرکت‌های دانش‌بنیان است، دولت نیز این موضوع را در اولویت قرار داده است.

دکتر علی بهادری جهرمی با بیان اینکه یکی از پایه‌های اساسی رشد اقتصادی هر کشوری، افزایش بهره‌وری است، گفت: یکی از بهترین حوزه‌هایی که به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند، دانش بنیان کردن حوزه‌های مختلف است.

ا شناسایی معضلات و مشکلات حوزه‌های مختلف بهداشت، معدن، صنعت، کشاورزی و... از سوی شرکت‌های دانش بنیان و با دانش بنیان کردن آنها، می‌توان مشکلات را کاهش داد و کارآیی، بهره‌وری و سود این حوزه‌ها را افزایش داد و به اقتصاد کلان کشور کمک کرد. وی ادامه داد: تا امروز بیش از ۶ جلسه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور فقط به‌طور خاص در حوزه دانش بنیان تشکیل شده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در حوزه حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان، نقش کلیدی در این حوزه دارد.


دفاع همه‌جانبه از بیت المقدس
سخنگوی وزارت امور خارجه، هتک حرمت مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌های نژادپرست و حمله اشغالگران قدس به مردم و مدافعان قبله اول مسلمانان را به‌شدت محکوم کرده و تاکید کرد: بیت المقدس یکپارچه پایتخت همیشگی فلسطین، من البحر الی النهر است.

سعید خطیب‌زاده ضمن تجلیل از پایداری و مقاومت مردم فلسطین و مدافعان قدس، نسبت به ماجراجویی‌های جدید و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها هشدار داده و با یادآوری آرمان قدس به عنوان اولویت اول جهان اسلام اظهار کرد: وظیفه همه آزادگان جهان به‌ویژه مردم و کشورهای اسلامی است تا نسبت به دفاع همه‌جانبه از بیت المقدس و مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیستی، به صورت متحد عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز اطمینان از اینکه محور قدس و مقاومت فلسطین در دفاع از مسجد الاقصی و مقابله با اقدامات تروریستی رژیم جعلی اسرائیل کوتاهی نخواهد کرد، از مراجع و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا به وظیفه قانونی خود عمل کرده و مانع تجاوزات و حملات اشغالگران صهیونیست به مردم بی‌دفاع فلسطین شوند.

اعلام تخلف در فضای مجازی هنر نیست
رئیس کل دادگستری فارس گفت: اینکه در فضای مجازی مطلبی را بنویسیم و نام ساختمان‌ها را بیاوریم هنر نیست و اگر تخلفی انجام شده باید واضح و روشن اعلام شود تا دادگستری ورود کند. حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی اظهار کرد: کوتاهی در امور روزی گریبان ما را خواهد گرفت.

در پرونده سیل شیراز یقه شهرداران سی سال پیش را گرفتیم و کیفرخواست علیه آنها صادر شد، در پرونده ساختمان متروپل آبادان نیز هر فرد یا افرادی که کوتاهی کرده‌اند برخورد با آنها در دستور کار قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد: هر کسی در مرکز و شهرهای استان ادعایی دارد که خلافی انجام شده است باید مستقیم شکایت کند و نه اینکه تنها در فضای مجازی نسبت به ارائه تخلف مطلبی را نوشته و آن را نشر دهد.

رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و فنلاند
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند در خصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین به صورت تلفنی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه فنلاند به تهران و توافقات به‌عمل آمده، اعلام آمادگی کرد که مسیر توسعه همکاری‌های میان ایران و فنلاند بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با انتقاد از بی‌تصمیمی آمریکا و با اشاره به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران، بر اراده تهران در رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار تاکید کرد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به حمایت از تداوم آتش بس در یمن، بر لزوم لغو محاصره کامل انسانی این کشور و حل و فصل بحران یمن در چارچوب گفت‌وگوهای یمنی -  یمنی تاکید کرد.

 

**************

شرق**

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور تاجیکستان:

توجه به ظرفیت‌های درونی، اسلحه تحریم را از کار می‌اندازد

‌‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (دوشنبه) در دیدار آقای امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و هیئت همراه تأکید کردند: ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بسیار فراتر از سطح کنونی است و باید با توجه به سیاست دولت ایران مبنی بر تقویت روابط با همسایگان، روابط دو کشور دچار تحول اساسی شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانیِ ایران و تاجیکستان، دو کشور را همچون خویشاوند و برادر خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اقدامات رئیس‌جمهور تاجیکستان در گسترش زبان فارسی تقدیر و با اشاره به اولین سفر خارجی آقای رئیسی به تاجیکستان تأکید کردند: انجام این سفر نشان‌دهنده اهتمام دولت برای گسترش روابط با تاجیکستان است و در یک‌ سال گذشته نیز سطح روابط افزایش یافته است اما با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

ایشان، ظرفیت‌های فنی و مهندسی، صنعتی و علمی ایران را برای کمک به تاجیکستان بسیار مستعد و مهم ارزیابی کردند و افزودند: برای استفاده از این ظرفیت‌ها و گسترش جدی همکاری‌ها باید کمیسیون مشترک به‌صورت جدی برای همه اسناد امضاشده برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کند تا به مرحله عملیاتی برسند.

رهبر انقلاب اسلامی اقلیم متنوع ایران و زمین‌ها و دشت‌های پهناور و پیشرفت‌های علمی و فناوری و صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران و همچنین آب فراوان و معادن گسترده در تاجیکستان را زمینه‌های ارتقای همکاری‌های مشترک برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است و اگر تحریم‌ها نبود، این پیشرفت‌ها به دست نمی‌آمد زیرا تحریم‌ها باعث شد تا به نیرو و ظرفیت‌های داخلی خود اتکا کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحریم را اسلحه قدرت‌ها در مقابل کشورها خواندند و تأکید کردند: آن چیزی که این اسلحه را از کار می‌اندازد، توجه به نیروها و ظرفیت‌های درونی است.

ایشان با تأکید بر اینکه یکی از عرصه‌های همکاری و هم‌فکری میان ایران و تاجیکستان، مسائل منطقه و به‌ویژه وضعیت افغانستان است، گفتند: نگرانی‌های ایران و تاجیکستان درباره افغانستان مشترک است و هر دو کشور از گسترش تروریسم و رشد گروه‌های تکفیری در این کشور نگران هستند و ما معتقدیم آقایانی که اکنون در افغانستان بر سر کار هستند باید بتوانند با یک حکومت جامع و فراگیر از همه گروه‌ها استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سفر اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به تاجیکستان و افتتاح کارخانه تولید پهپاد، این‌گونه همکاری‌ها را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: پهپاد امروز عامل مهمی در امنیت کشورهاست.

در این دیدار که آقای رئیسی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای امامعلی رحمان با ابراز خرسندی فراوان از حضور در تهران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی به گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی و صنعتی انجام شد و با توجه به اسناد امضاشده امید است با هدایت‌های جنابعالی، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وی نگرانی‌های امنیتی به‌ویژه درباره افغانستان و گسترش تروریسم را از موضوعات مهم میان دو کشور برشمرد و افزود: ما خواستار صلح و آرامش و حکومتی با حضور همه قومیت‌ها در افغانستان هستیم و امیدواریم با افزایش همکاری‌های امنیتی ایران و تاجیکستان، بتوان بر نگرانی‌ها غلبه کرد.

 

**************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات