صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۵۸

یک بام و دو هوا؟!

پایگاه بصیرت / بهاره صمدی

باور کنید که ما نیز دل‌مان نمی‌خواهد سوژه‌ای تکراری را هر هفته پیش روی مخاطبان بگذاریم که این شاید خلاف کار حرفه‌ای ژورنالیستی هم باشد؛ اما این تکرار تعمدی نیست. هفته قبل مطلب اصلی «صبح صادق» به صنعت گردشگری ایران و برخی بایدها و نبایدهایش اختصاص داشت و این هفته نیز دو خبر مهم هفته گذشته را که رصد می‌کردیم، به این حوزه برخورد کردیم.
هفته گذشته سر تیتر اخبار فرهنگی «ایسنا» مربوط به سفرِ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان به عراق بود. «عزت‌الله ضرغامی» در حاشیه سفر خود به عراق از بنای عظیم طاق کسری بازدید و پستی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشت: «این اثر تاریخی، شاهکار هنر و معماری است. عکس‌ها نمی‌توانند حق مطلب را ادا کند؛ وقتی پایین سازه می‌ایستید، عظمت آن کار بزرگ را احساس می‌کنید.»
در توضیح این خبر آمده بود، ضرغامی در سفر به عراق، از آمادگی ایران برای مرمت و حفاظت از این شاهکار دوره ساسانی خبر داد. قطعاً این کار، اقدام بسیار مهمی است که به درستی وزیر صنعت و گردشگری کشورمان به آن اشاره کرده و امید است فرصت این مرمت و حفاظت از این شاهکار طبق گفته وزیر محترم به ایران داده شود؛ چرا که این شاهکار بخش مهمی از تاریخ کشور عزیزمان است و آقای ضرغامی نیز به درستی به این موضوع توجه کرده است.
اما دقیقاً در همان روز، یعنی 15 آذرماه، ایسنا در خبری دیگر از سرنوشت یک آتشکده متعلق به دوره ساسانی در کشورمان چنین نوشت: «بوی بد،
تجاوز به حریم و شعارنویسی در یک آتشکده ساسانی!» در ادامه این خبر آمده بود: «یک کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی از وضعیت وخیم یک آتشکده به قدمت ۱۷۰۰ سال در فراشبند استان فارس خبر داد.»
تصاویری هم در رسانه‌ها منتشر شد که مجموعه‌ای از زباله‌ها را در کنار این آتشکده و شعارهایی را بر دیوار آن نشان می‌داد. هر دو اثر اشاره شده در این نوشتار، متعلق به یک دوره تاریخی، یعنی دوره ساسانیان هستند. امید است که برنامه‌ریزی دقیقی بابت مرمت و نگهداری هر دو اثر ولو یکی با عظمت بیشتر صورت گیرد و حتی پیش از طاق کسری به داد آتشکده‌‌ای که دم دست‌تر است، رسید که به قول قدیمی‌ها «باید نقد را چسبید».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات