صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۶۴

جام متفاوت

پایگاه بصیرت / گروه مجازستان

با ممنوعیت سرو مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، هواداران زن حاضر در این بازی‌ها می‌گویند احساس امنیت بیشتری داشته‌اند، چیزی که تا به حال آن را تجربه نکرده بودند.
بسیاری از هواداران حاضر در این مسابقات، باور دارند که جام جهانی 2022 قطر باید الگویی برای بازی‌های فوتبال در جاهای دیگر باشد. حسی که این زنان تجربه کرده‌اند، برای‌شان بسیار لذت‌بخش بوده‌ است. به گفته آنها، ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های فوتبال قطر و در نزدیکی این ورزشگاه‌ها به افزایش امنیت روانی و حتی جسمی آنها پیش و پس از رقابت‌ها کمک کرده است.
«اِلی مولوسون» 19 ساله که یکی از هواداران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بوده‌، در گفت‌وگو با نشریه «تایمز» انگلیس می‌گوید: «باید بگویم آمدن به اینجا (قطر) یک شوک واقعی برای من بود. من هیچ نوع تماس، آزار و اذیت کلامی یا تبعیض جنسی را در اینجا ندیدم و تجربه نکردم.»
این در حالی است که کشور قطر به دلیل ادعای «تبعیض» علیه زنان مورد نقد کشورهای دیگر قرار گرفته است. به نظر می‌رسد، تعداد هواداران زنی که ورزشگاه‌ها را میهمان‌نوازتر و امن‌تر یافته‌اند، بسیار زیاد است، به ویژه با جوی که در جام جهانی به‌دقت و با تلاش مسئولان قطری ایجاد شده است. اکنون بسیاری دیگر از طرفداران زن در کنار مولوسون معتقدند، این دوره از جام جهانی باید الگویی برای بازی‌ها و فرهنگ فوتبال در بریتانیا باشد.
مولوسون در ادامه می‌گوید: «من هیچ یک از آزار و اذیت‌هایی را که در انگلیس تجربه کرده‌ام، در اینجا (قطر) تجربه نکردم. نمی‌دانم آنها چگونه به این امنیت رسیده‌اند، اما این یک محیط شگفت‌انگیز برای تجربه کردن است.»
هواداران فوتبال این را می‌دانند که انگلستان به هواداران فوتبالی که به «هولیگان‌ها» معروف هستند، شناخته می‌شوند؛ هوادارانی که در حال مستی در ورزشگاه‌ها، حتی جوی ناخوشایند برای مردان ایجاد می‌کنند. خانم مولوسون با تجربه چنین جوی، قطعاً از فضایی همراه با آرامش و برابر در ورزشگاه‌ها لذت خواهد برد. مولوسون و هزاران زن شبیه او که چنین تجربه‌ای را برای اولین بار داشته‌اند، فهمیده‌اند ممنوعیت الکل در اطراف ورزشگاه‌ها در قطر علت این امنیت بوده است.
پدر مولوسون که به دلیل ترس‌های اولیه‌اش از دختر خود خواسته بود در سفر به قطر او را همراهی کند نیز گفت: «من در درجه اول برای مراقبت از اِلی به اینجا آمدم، اما صادقانه باید بگویم که نیازی به این کار نبود.»
خانم «جو گلاور» هم که از آفریقای جنوبی آمده و در سال 2010 در فینال جام جهانی حضور داشته است نیز به «تایمز» گفت: «فضای اینجا کمتر قبیله‌ای به نظر می‌رسد. همه لباس‌های تیم خود را می‌پوشند و هیچ مشکلی وجود ندارد، تنشی بین مردم نیست. این در حالی است که همیشه دیده بودیم هواداران کشورها با خصم به یکدیگر نگاه می‌کردند.»
برای اولین بار جام جهانی در کشوری برگزار شد که احکام اسلامی در آن رعایت می‌شود؛ از ممنوعیت سرو الکل تا ممنوعیت ورود گوشت‌های حرام و...، همه نشان داد با رعایت این احکام، منفعت آن به فرد رعایت‌کننده و بعد از آن به جامعه می‌رسد. زنانی که از قطر به کشور خودشان بر می‌گردند، قطعاً از جو آرام و دوستانه ورزشگاه‌ها خواهند گفت و می‌گویند که ممنوعیت الکل چه تأثیری در حس امنیت آنها داشته است. هرچند مضرات الکل را همه می‌دانند، همانطور که خطرات دخانیات و مواد مخدر را می‌دانند، یا تهدیداتی که صنعت فحشا علیه خانواده‌ها دارد، اما تا زمانی که مردم عادی متحد نشوند، کاری پیش نمی‎رود. مردم عادی‌ای که علیه سرمایه‌داری باید متحد شوند، سرمایه‌داری که خانواده، جامعه و حتی نسل بشر را برای پر کردن جیب‌هایش نابود می‌کند. به امید آن روز که دور هم نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات