سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۴۳

معاون رئیس‌جمهور: تلاش دولت سیزدهم افزایش کارآمدی برای بهبود شریط کشور بوده است

سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در وبینار تخصصی مرکز آموزش مدیریت دولتی با موضوع «کارآمدی نظام، چالش شاخص ها» خطاب به جمعی از مدیران و کارکنان، کارآمدی را موفقیت در تحقق اهداف با توجه به امکانات و موانع دانست و گفت: دولت برنامه و سند تحول را معیار حرکت خود در بخش های مختلف قرار داده تا بر اساس مسئله محوری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، مشکلات جامعه را حل و فصل کند. 

معاون رئیس‌جمهور: تلاش دولت سیزدهم افزایش کارآمدی برای بهبود شریط کشور بوده است

حسینی خاطرنشان کرد: کارآمدی فقط به معیار های مادی و اقتصادی و میزان رفاه محدود نمی شود بلکه تحقق اهداف فرهنگی، اعتقادی و معنوی را هم شامل میشود لذا حرکت در مسیر عزت، استقلال، آزادی و پایبندی به ارزشها هم از معیارهای کارآمدی نظام اسلامی محسوب می شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه معیار و شاخص کارآمدی در کشور های مختلف تفاوت دارد، اظهار داشت: فرهنگ، آداب و رسوم یک ملت و نیز برخورداری از امکانات و منابع طبیعی و شرایط اقلیمی در مسیر رسیدن دولت ها به اهداف مشترک تاثیر گذار است و در تعیین کارآمدی باید این نکات مورد توجه قرار بگیرد.

حسینی عدالت را از اهداف متعالی در نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: عدالت بقدری اهمیت دارد که حتی نظام های استبدادی نیز وانمود می کنند که به آن پای‌بند هستند و تلاش می کنند خود را عادل جلوه دهند.

معاون رئیس جمهور، نیروی انسانی را از امکانات ارزشمند غیرمادی یک کشور توصیف کرد و گفت: سطح توانمندی، استعداد و نخبگی نیروی انسانی می تواند در کارآمدی و موفقیت سیستم نقش بسزایی داشته باشد.

حسینی توجه به امکانات مادی و غیرمادی  را در مسیر تحقق اهداف حائز اهمیت دانست و گفت: نداشتن هر کدام از امکانات و وجود مانع در دسترسی به آنها، از چالش های جدی  در مسیر تحقق اهداف است که از آن جمله می توان به تحریم ها، تهدید ها و تهاجم های نظامی اشاره کرد.

حسینی تاکید کرد: بدون شک ناکارآمدی در هر بخش به سیستم آسیب می زند و جبران آثار و تبعات آن زمانبر است، اما امروز با پدیده  ناکارآمد جلوه دادن نیز مواجه هستیم و  بدخواهان با شگردهای رسانه ای برخی ضعفها   را برجسته  جلوه داده  و با جعل و تحریف می کوشند ناامیدی را در سطح جامعه گسترش دهند.

حسینی گفت: نظام از چینش منظم دستگاه ها و بخش های مختلف در کنار یکدیگر تشکیل شده است. چه بسا عملکرد برخی از بخش ها ضعیف باشد در اینگونه موارد نمی توان این ضعف را به کل سیستم تعمیم داد.

حسینی خاطرنشان کرد: امروز عده ای تلاش می کنند تا با لطایف الحیل نظام اسلامی را  ناکارآمد و در حل مشکلات ناتوان نشان دهند اگر چه تا رسیدن به مدینه فاضله و جامعه ایده آل فاصله داریم اما نظام اسلامی از آغاز در این مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کرده و موفقیت ها و دستاوردهای قابل توجهی داشته است، حتی در حکومت حضرت علی علیه السلام  هم به خاطر موانعی مانند سه جنگ داخلی با ناکثین، قاسطین و مارقین، کمبود نیروی توانمند، خیانت برخی از خواص و دیگر شرایط به ارث رسیده، با مشکلاتی مواجه بود که نیل به اهداف را دشوار می ساخت.

حسینی با اشاره به نقش موثر مردم در کارآمدی نظام گفت: در بحث کارآمدی،  مردم در کنار حکومت از نقش مهمی برخوردار هستند. اگر در دوران دفاع مقدس مردم مشارکت و همراهی نمی‌کردند کارآمدی لازم برای موفقیت در این عرصه حاصل نمی شد، با همراهی مردم و فداکاری نیروهای داوطلب مردمی بود که دشمنان این مرز و بوم حتی نتوانستند یک وجب از خاک ایران را جدا کنند و قدرت مقاومت و عزت ملت ایران به رخ جهانیان کشیده شد. 

حسینی امنیت را از شاخص‌های مهم کارآمدی دانست و گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی غائله های مختلفی با اهداف تجزیه طلبانه در مناطق مختلف کشور آغاز شد اما نظام اسلامی با پشتوانه‌ی مردمی توانست آشوبها را پشت سر بگذارد و در جنگ تحمیلی از تمامیت ارضی کشور دفاع کند این در حالی است که در  ۲۰۰ سال گذشته در مقاطع مختلف در جنگ و صلح بخشی  قابل توجهی از خاک ایران عزیز از دست رفته است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: امروز در حوزه امنیت، از مرحله دفاعی به مرحله بازدارندگی رسیده‌ایم به گونه‌ای که قدرتی چون آمریکا جرأت تعدی و تجاوز به قلمرو هوایی، دریایی و خاکی کشورمان را ندارد، لذا دشمنان با راه اندازی اغتشاش و ناآرامی تلاش می کنند به امنیت و آرامش کشور آسیب بزنند همچنان که در حوادث اخیر تمام توان امنیتی و اطلاعاتی، رسانه ای، سایبری و اقتصادی خود را به کار گرفتند تا مردم را با مشکل مواجه کنند اما با بردباری و درایت مسئولان و نیز هوشیاری و آگاهی مردم در عدم همراهی با اغتشاشگران، بتدریج التهابات فروکش کرد و معاندان که با کمک اربابان و بکارگیری خشونت حداکثری به میدان آمده بودند و با شگردهای رسانه‌ای هر شب در فضای مجازی نظام را ساقط و یا بخشهایی از کشور را جدا می کردند، ره به جایی نبردند و یکبار دیگر استیصال دشمنان و کارآمدی نظام در دفاع از امنیت مردم به نمایش گذاشته شد.

 حسینی رسیدگی به سلامت جامعه را از دیگر شاخص های کارآمدی توصیف کرد و گفت: در چالش کرونا، سلامت جامعه به مخاطره افتاده بود اما با تدبیر مدیران ارشد دولت و نهادها، مجاهدت مدافعان سلامت و موفقیت دانشمندان کشورمان در ساخت ۶ نوع واکسن ، موفق شدیم بر این بحران که در آغاز دولت سیزدهم روزانه جان ۷۰۰ نفر را می گرفت، فائق آییم.

حسینی با ذکر توفیقات دولت در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان گفت: دولت تحول‌گرا در حوزه سیاست خارجی برخلاف نگاه یکجانبه به غرب و معطل گذاشتن امور کشور به لبخند غربی ها، تعامل حداکثری و متوازن با همه کشورهای دنیا را بر اساس منافع ملی در پیش گرفته است و با اقداماتی که در یک سال اخیر انجام داده است توانسته اهداف آمریکا در منزوی ساختن ایران ناکام سازد.

حسینی استفاده و بهره گیری از ظرفیت های داخل کشور را از دیگر نشانه‌های کارآمدی توصیف کرد و گفت: دولت با عمل به توصیه های رهبر فرزانه انقلاب، بهره گیری بیشتر از معادن، جلوگیری از خام‌فروشی و سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ صنعتی را در دستور کار قرار داده است تا ضمن ایجاد اشتغال، درآمد کشور را افزایش دهد.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس توجه به سیستم آموزشی و اهتمام کشور به منابع انسانی را که بزرگترین سرمایه هر کشور محسوب می شود،حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: با افراد متخصص و نخبه می توان امور کشور را به پیش برد از این رو ضرورت دارد با تقویت سیستم آموزشی و حمایت از افراد نخبه زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای آنها فراهم شود.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت  مصمم است با افزایش خدمت رسانی و گره‌گشایی از مشکلات مردم، سرمایه اجتماعی نظام را تقویت کند چرا که معتقد است در نظام مردم سالاری دینی که جمهوریت رکن مهم کشور است بدون مشارکت و همراهی مردم، نمی توان تصمیمات و اقدامات اساسی در مسیر پیشرفت و عزت کشور را به نتیجه رساند.

حسینی تلاش برای رفع مشکلات مردم و تامین نیازهای آنها را مورد تاکید قرار داد و گفت:  دولت کنونی این موضوعات را با دقت و اهتمام ویژه پیگیری می کند البته در دیوانسالاری اداری، ضعفها و نارسائیهای فراوانی وجود دارد که باید تلاش کرد تا روند رسیدگی و انجام امور مردم روان شود و دولت در این زمینه موضوع تحقق دولت هوشمند و الکترونیک را پیگیری می‌کند.

حسینی در ادامه این وبینار به سوالات شفاهی و کتبی  مخاطبان پاسخ داد از جمله درباره ارزیابی خود از  عملکرد حوزه فرهنگی در مقایسه با سایر حوزه ها اظهارداشت:  با تحول فکری و فرهنگی که در دهه ۵۰ در مردم بوجود آمد انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در دوران دفاع مقدس نیز شاهد رشد و ارتقای ارزش های فرهنگی در سطح جامعه بودیم اما بعد از پایان جنگ تحمیلی، رخنه ها و ضعف هایی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شد که رهبر معظم انقلاب با تعبیر تهاجم فرهنگی،  شبیخون و ناتوی فرهنگی، نسبت به این آسیب‌ها هشدار دادند ولی متاسفانه برخی از مدیران باور و اهتمام لازم  را در این خصوص نداشتند و بتدریج به پدیده ولنگاری فرهنگی رسیدیم که امروز لازم است سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد و با استفاده از نیروهای متعهد و انقلابی، تحولی در این عرصه انجام شود تا فرهنگ متعالی اسلام نهادینه شود.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت و گرانی ها اظهار داشت: در  وجود مشکلات اقتصادی تردیدی نیست لذا دولت تمام همت خود را به کار گرفته است تا شرایط زندگی مردم بهتر شود البته اتفاقات ناگوار در سه ماه گذشته تاثیر منفی در  شاخص های اقتصادی داشته است.

حسینی خاطرنشان کرد: سال گذشته در آغاز به کار دولت اقای رئیسی با چالش های جدی تامین منابع مالی و تامین کالاهای اساسی روبرو بودیم دولت کوشید تا با فروش نفت و دریافت ارز ما به ازای آن، افزایش صادرات غیر نفتی، پیشگیری از فرار مالیاتی، راه اندازی واحدهای راکد یا نیمه تعطیل تولیدی و دیگر اقدامات تحولی، حمایت از اقشار متوسط وضعیف جامعه را به جد دنبال کند و ضمن جبران کسری بودجه و پرداخت بدهی ها در جهت کاهش تورم و افزایش سرمایه گذاری و مثبت شدن رشد اقتصادی حرکت کند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مع الاسف حوادث ماه های اخیر باعث شد که برخی از حوزه های اقتصادی به ویژه گردشگری و سرمایه گذاری، آسیب ببیند و اساساً یکی از اهداف دشمنان از   اغتشاشات و التهابات، کند کردن این حرکت سازنده و امیدبخش بود چون این گونه اقدامات موثر سبب رضایتمندی مردم و حمایت بیشتر آنان از نظام اسلامی می شود چیزی که بدخواهان هرگز خواهان آن نیستند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مردمی به رغم همه مشکلات و کمبود هایی که به ارث برده بود با تلاش شبانه روزی و برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی توانست در این مدت ضمن اداره امور جاری،  نظام رتبه بندی معلمان را که بیش از ده سال قانونی و عملیاتی نشده بود اجرایی کند و بیش از ۸۰۰ هزار معلم را در گردونه اجرای آن قراردهد که توفیقی بزرگ محسوب می شود و برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران و کارمندان تلاش کرد کرد از جمله در اقدامی کم سابقه یا بی سابقه در آغاز نیمه دوم سال لایحه افزایش حقوقها را تقدیم مجلس کرد تا از فشار تورم بکاهد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی اظهار داشت: دشمنان ملت ایران بعد از شکست در جنگ نظامی، سرمایه گذاری های معتنابهی به جنگ نرم اختصاص داده اند از جمله با راه اندازی شبکه های تلویزیونی فارسی زبان مثل ایران اینترنشنال با سرمایه سعودیها، فعالیت گسترده در فضای مجازی و بهرگیری از ابزار هنر در تولید انبوه بازیها، انیمیشن ها، فیلم ها و سریال‌ها، تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، تغییر سبک زندگی و جنگ ادراکی را هدف گذاری کرده‌اند، بر این اساس ضرورت دارد به کم کاری، رخوت و تعلل در این نبرد که هدف آن تصرف مغزهاست، پایان داد و با تحول در حوزه فرهنگ، تقسیم کار و هم افزایی بین نهادها و دستگاههای اجرایی و همت مضاعف به جبران مافات پرداخت. در حوزه فرهنگی همه افراد دلسوز جامعه باید احساس مسئولیت کرده و وارد میدان شوند دشمنان مبتنی بر دروغ، جعل، تحریف و شگردهای رسانه ای و روانی اهداف شوم خود را پیش می برند و لازم است معلمان، اساتید، مبلغان و خانواده ها، نوجوانان و جوانان را نسبت به شگرد های تبلیغی و رسانه ای دشمن آشنا سازند.

معاون رئیس جمهور افزود: بنای دولت بر این است که حتی المقدور از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای متعهد حمایت کند و باید توجه داشت که موفقیت در  عرصه فرهنگی و روشنگری و ارتقاء سواد رسانه ای نیازمند عزم و اقدام جمعی است.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای گفت:  فلسفه و حکمت مذاکرات این بود که تحریم ها برداشته شود، البته از ابتدا در کنار مذاکرات، تلاش برای خنثی سازی و نیز دور زدن تحریم ها در دستور کار بوده و کم و بیش انجام شده است. 

حسینی خاطرنشان کرد: در گذشته توافق برجام با تبلیغات و بازتاب گسترده انجام شد اما آمریکا از همان ابتدا به تعهدات خود پایبندی نشان نداد و در نهایت هم ترامپ از برجام خارج شد، کشورهای اروپایی هم صرفاً به وعده ها و دفع الوقت اکتفا کردند لذا هدف اصلی که لغو تحریم ها بود تحقق نیافت، در دولت مردمی هم مذاکرات با جدیت و به شکل منطقی دنبال شد اما طرف مقابل وقتی حرف حساب ندارد دامن زدن به اغتشاش و ناامنی را بر گفتگوی معقول ترجیح می دهد و با صراحت اعلام می‌کند که در حال حاضر تمرکزش بر حمایت از معترضان است که البته منظور آشوبگران است.

حسینی گفت: بهرحال در چنین شرایطی باید هم در عرصه دیپلماسی فعال باشیم و هم اینکه راه های مختلفی را برای تعامل حداکثری و متوازن با کشورهای منطقه، شرق، آفریقا، آمریکای لاتین و دیگر کشورهای دنیا در پیش بگیریم و مقدمات لازم برای استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، سازمان‌ها و مجامع منطقه ای و جهانی از جمله شانگهای، اورآسیا و بریکس را برای ارتقاء سطح تبادلات تجاری و تامین نیازها فراهم کنیم که در این جهت اقدامات مفیدی تاکنون انجام شده است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره توجه به افزایش حقوق کارکنان دولت اظهار داشت: دولت برای این منظور مجموعه ای از اقدامات را انجام می دهد تا در کنار افزایش درآمدهای کشور بتواند وضعیت معیشت و حقوق همه اقشار را تقویت کند، البته دولت نمی‌خواهد با برخی از شیوه های ناصواب گذشته مثل چاپ اسکناس بدون پشتوانه باعث رشد نقدینگی شود و زمینه افزایش نرخ تورم را فراهم کند بلکه دولت تلاش می‌کند با انضباط مالی، پرهیز از روحیه اشرافیگری و جلوگیری از حقوق های نجومی، وضعیت اقتصادی اقشار مختلف را بهبود ببخشد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت توجه به آموزش کارکنان و حتی مدیران سطوح بالا اظهار داشت: در اسلام بر آموختن ز گهواره تا گور سفارش شده است یعنی فارغ التحصیلی معنا ندارد و امروز با توجه به سرعت تحولات، ضرورت دارد کارکنان و مدیران به طور مستمر برای ارتقای سطح دانش و مهارت خود اقدام کنند البته در کنار مباحث تخصصی، فرگیری مباحث اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی نیز ضرورت دارد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات