سیاسی >>  مجلس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۴۸

اسلامی: ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ رسیده است

اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان انرژی اتمی و دیدار با رئیس و متخصصان و مدیران این سازمان از نزدیک در جریان پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای و آخرین تحولات فنی و سیاسی در خصوص مذاکرات با طرف‌های خارجی و همچنین تاثیرات اجرای قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس قرار گرفتند.

اسلامی: ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ رسیده است

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای گفت: با توجه به نزدیکی به ایام بررسی لوایح بودجه و برنامه و نگاه راهبردی اعضای فراکسیون به موضوعات کشور بر آن شدیم تا طی جلسه‌ای از نزدیک با پیشرفت‌ها و البته مطالبات و انتظارات سازمان انرژی اتمی آشنا شویم.

وی افزود: با وجود تلاش دشمنان برای خاموش کردن مشعل فروزان دانش و فناوری هسته‌ای کشور، همه‌ساله شاهد ثمرات جدیدی در این صنعت به‌دست متخصصان داخلی هستیم و شهدای هسته‌ای با خون خود حق مسلم صنعت هسته‌ای صلح آمیز ما را اثبات کردند.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: ما از حق‌ هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آییم و با وجود دشمنی‌ها و مانع‌تراشی‌های غرب و شرق دنیا، در راه کسب دانش و فناوری هسته‌ای با تلاش دانشمندان ایرانی به جایی رسیدیم که هم به دانش بومی و هم بازدارندگی دست پیدا کردیم.

قانون اقدام راهبردی قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود و بخوبی اجرا شده است.

وی افزود: اجرای این قانون غنی‌سازی را به سطحی رساند که در حال حاضر ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: سند جامعی برای پیشرفت صنعت و ایجاد ظرفیت بومی در سطح صنایع کشور تدوین شده است که بر اساس آن برنامه‌های سازمان پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای و تولید برق اتمی صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای کشور داشته و در کاهش مصرف سوخت فسیلی و تجدیدناپذیر و مشکلات محیط زیستی موثر است، گفت: در صورت توجه به این موضوع می‌توان منابع خوبی برای توسعه دانش هسته‌ای و کمک به بخش‌های دیگر نظیر پزشکی و کشاورزی تأمین کرد. البته توجه به سهم بودجه عمرانی سازمان که سال‌ها مغفول مانده است در فصل بودجه نیز یکی از مطالبات ما از دولت و مجلس محترم است.

بر اساس این گزارش، در این نشست کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی نیز در خصوص آخرین دستاوردهای فنی و تاثیر آن در مذاکرات و اجرای قانون اقدام راهبردی گفت: قانون اقدام راهبردی شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کرد و امروز غنی‌سازی ما بر اساس این قانون و بطور رسمی به 60 درصد رسیده است و در کنار تحقیق و توسعه مستمر و بدون وقفه، تکامل ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید در بهترین شرایط قرار دارد.

وی با اشاره به اظهارات رسانه‌ای گاه و بی‌گاه غرب درخصوص دیگر گزینه‌ها گفت: این یک واقعیت روشن است که اینگونه حرف‌ها فقط کاربرد رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و بی‌تردید ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای ایران واقعیت‌ها را بر آنها تحمیل می‌کند.

تبدیل یک مجموعه تحقیقاتی به یک مجموعه صنعتی و کار آمد

در ادامه جلسه محمد قنادی، معاون برنامه‌ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان با اشاره به برنامه راهبردی طولانی مدت سازمان انرژی اتمی گفت: در دوره اخیر و با مدیریت جدید تلاش بر این شد که دانش بومی هسته‌ای که حاصل تلاش متخصصان داخلی است در مسیر صنعتی‌سازی و استفاده برای مردم در آید و سازمان از یک مجموعه تحقیقاتی به یک مجموعه صنعتی و کار آمد برای کشور تبدیل شود.

ساخت رآکتور بومی از برنامه های اصلی سازمان است

وی تصریح کرد: ورود به حوزه تامین دارو برای بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی،دفع آفات کشاورزی، پرتودهی مواد غذایی برای افزایش ماندگاری و حفظ خواص محصولات کشاورزی و کاهش فسادپذیری از جمله گام‌های نوین در عرصه عمومی برای استفاده مردم از دانش هسته‌ای است، همچنین توسعه نیروگاهی و تولید انرژی با به‌کارگیری صنعت هسته‌ای و طراحی و ساخت رآکتور بومی از برنامه‌های اصلی سازمان است تا مردم طعم شیرین دانش هسته‌ای را بچشند.

بر اساس این گزارش در این جلسه آقایان عمویی و شریعتی نمایندگان تهران، داوودی نماینده سراب، متفکر آزاد نماینده تبریز، پاکمهر نماینده بجنورد، اسحاقی نماینده قائنات، فیروزی نماینده نطنز و وحیدی نماینده بجنورد به بیان نظرات، دغدغه‌ها و نکات خود با مسئولان و متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران پرداختند.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات