سیاسی >>  مجلس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۱۲

قالیباف: توافق دولت و مجلس این است که برنامه هفتم مسئله‌محور باشد

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 21 آذرماه) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد، گفت: نوآوری نیاز به شجاعت دارد، امروز کشور نیازمند مدیران شجاعی است که دارای دو ویژگی قوی بودن و امین بودن باشند.

قالیباف: توافق دولت و مجلس این است که برنامه هفتم مسئله‌محور باشد

وی افزود: همه مخصوصاً اشخاصی که جایگاه نظارتی دارند باید کمک کنند مدیران شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشند.

قالیباف گفت: امروز باید اقرار کنیم در برخی مسائل قدرت حل مسئله را نداریم و گاهاً که قدرت حل مسئله‌ای را داریم. اما، آن را در زمان خود حل نمی‌کنیم و مسئله‌ای که در زمان خود حل نشود ارزش خود را از دست می‌دهد.

رئیس مجلس با بیان اینکه نوآوری به معنای ریسک است، تاکید کرد: معتقد هستم تهدیداتی که ممکن است به تهدیدات جدی تبدیل شوند، همان ها فرصت های با ریسک ما هستند. تحولات در سازمان ها از فرصت های معمولی نشات نمی گیرد و از فرصت های توامان با ریسک حاصل می شوند.

وی ضمن تاکید بر لزوم حضور نیروهای خلاقیت در بخش‌های مختلف بیان کرد: ما امروز نیاز به نیروهای خلاقی داریم که شجاع هم هستند و آن زمان است که نوآوری در یک مجموعه رشد و‌ نمو خود را دارد. مجموعه حکمرانی باید از این شجاعت حمایت کند تا بتوانیم تحول و نوآوری را داشته باشیم.

قالیباف ضمن انتقاد از سیستم آموزش و پرورش تصریح کرد: یک اشکال قدیمی‌ هم در مجموعه آموزشی ما وجود دارد که محقق پرور نیست و افراد اندیشه‌ورز و ماهر را پرورش نمی‌دهد.

رئیس مجلس قانون گذاری و اجرایی‌سازی قانون را جزو وظایف توامان این نهاد دانست و تصریح کرد: اجرایی سازی قانون هم وظیفه ما است چون تفاوت ماهوی بین اجرایی‌سازی و اجرای قانون وجود دارد. ما بسیاری از اوقات یک قانون را تصویب می‌کنیم ولی به اجراسازی آن توجهی نداریم. 

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد و امروز که مهم ترین زیرساخت مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، ریل‌گذاری، هدف‌گذاری و اولویت برنامه‌ها و قانون‌گذاری و زمینه اجراسازی قانون در مجلس برعهده ما است. این زیرساخت در مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد.

قالیباف گفت: برنامۀ هفتم توسعه نیز برای ما بسیار حیاتی است و باید با رویکرد حل مسئله حرکت کنیم. دولت و مجلس توافقشان بر این است که در این برنامه مسئله‌محوری داشته باشیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد در برنامه‌های پیشین موفق نبوده‌ایم، زیرا مسئله‌ها محور کارمان نبوده‌اند.

رئیس مجلس با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تقنین بیان کرد: سال اول مجلس یازدهم در حوزه بودجه ریزی و قانون مجلس دیدم چقدر می شود روند بودجه ریزی را  با یک کار جمعی و هوش مصنوعی بهتر و دقیق تر انجام داده و دخالت‌های فردی که باعث انحراف برنامه‌ها و سیاست‌ها می شود را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته جای این روند در مجلس خالی بود. اما، امسال یک تلاش و گامی در همین راستا برای لایحه بودجه برداشته شده است و مرکز پژوهش‌ها می‌تواند باعث شود با سرعت بیشتر به ما کمک کند تا به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم.

قالیباف با بیان اینکه بنا نیست با تغییر هر مجلس، ریل کشور عوض شود، تصریح کرد: این رسالت مهم که بتواند همه داده‌ها، اندیشه‌ها، کارکردهای خوب و بخش نرم افزاری کشور که در قوه مقننه ذخیره می شود و به صورت امانت از یک نسل به نسل دیگر مجلس منتقل می شود و ادامه مسیر می دهد که اگر نیازمند اصلاح باشد آن را انجام بدهد یا با نگاه آینده نگری نیاز به دوراندیشی باشد این کار برعهده مرکز پژوهش های مجلس است.

وی تاکید کرد: هیچ جای دیگر مانند مرکز پژوهش ها در مجلس چنین نقش راهبری، ستادی و هدایت‌گری در هدف‌گذاری، آینده‌نگاری، قانون‌گذاری و نظارت ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات