حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۵۶۹

شبی که یلدای مردم با خون 100 شهید سرخ شد/ هدیه حقوق‌بشر غربی برای یک سنت ایرانی

امروز ۳۰ آذرماه سال ۱۳۶۵ است! خیابان‌های منتهی به مراکز خرید کرمانشاه مملو از جمعیتی است که خودشان را برای برگزاری شب یلدا آماده می‌کنند. در دست کودکی انار قرمز رنگی قرار دارد و پیرمردی که بساط فروشش را پهن کرده است تا آجیل‌های سنتی شهرشان را بفروشد. مادری که با کودک شیرخواره‌اش در حالی که سبد خریدی در دست دارد، به سوی مغازه سبزی فروشی می‌رود. مأمور راهنمایی و رانندگی آن طرف خیابان در حال هدایت خودروهای عبوری است. ساعت ۱۲:۳۰ است.

شرایط عادی است و همه به شب می‌اندیشند. افراد بیشماری در خیابان‌های آزادی، کوچه یخچال، میدان شهید گمنام، سبزه میدان، چهار راه آبادانی مسکن، کارخانه نساجی، هوانیروز، صالح آباد، کشمیر، شریعتی، دلگشا، کسری، کوی فرهنگ، خیابان اشک تلخ، مدرس، بانک ملی، پادگان بروجردی، نواب و جلوخان حضور دارند و ناگهان آسمان تیره می‌شود تا ساعت ۱۳:۳۰ این قسمت شهر آماج حملات وحشیانه بمب‌های خوشه‌ای قرار می‌گیرد و قرمزی دانه‌های انار با خون کودکان پیوند می‌خورد.

مردم مات و مبهوت به همدیگر نگاه می‌کنند. ثانیه‌ای نمی‌گذرد که مردم به صورت خودجوش به کمک هم می‌آیند و بعد هم صدای آژیر آمبولانش قطع نمی‌شود. در میان همهه‌ها، صدای شعار مردم هم بلند می‌شود تا بگویند هر چقدر ما را بکشید ملت ما بیدارتر و مقاوم‌تر می‌شود.

هنوز بسیاری از پیکر شهدا در زیر آوار است. کارها زیاد است و تمامی ندارد تا اینکه دوباره ساعت ۱۶:۴۵ محله‌‌های وکیل آقا، پل چوبی، لشگر، دبیر اعظم، مصوری، فردوسی، ۲۲ بهمن، جوانشیر و چندین منطقه دیگر شهر مورد آماج حملات موشکی قرار می‌گیرد. کل شهر عزادار می‌‌شود و خانه‌های بیشماری هم تخریب می‌شود. امشب کرمانشاه مقاوم یلدایش را با خون قرمز ۱۰۰ شهید و ۳۰۰ مجروح سپری کرد.


و یلدایی که در ۳۰ آذر ماه سال ۱۳۶۵ به اندوه تبدیل شد

و امروز بعد از گذشت ۳۶ سال از آن حادثه هولناک، خاطره تلخی در اذهان مردم کرمانشاه نقش بسته است. هر چند دیگر خبری از صدام نیست، اما همچنان صاحبان آن بمب و هواپیما هستند و بمباران می‌کنند. دیروز افغانستان، امروز یمن و فردا... .

از سال ۱۳۶۵ که دشمن بعثی در خطوط مقدم جبهه با شکست‌های پی‌درپی مواجه شد، دست به استراتژی وحشتناکی زد که در سال‌های قبل از آن کم‌تر از آن استفاده می‌کرد. سال ۱۳۶۵ بیش‌ترین بمباران شهرهای کشور را از سوی صدام شاهد بودیم که طبق برخی آمار در مجموع بمباران شهرها، بیش از ۱۶ هزار شهید و بیش از ۵۹ هزار نفر هم مجروح شدند. هر چند دشمن تلاش داشت با ایجاد رعب و وحشت و فشار روحی بر مردم، صحنه جنگ را به نفع خودش برگرداند، اما ملت مقاوم ایران نگذاشت این خیال دشمن به واقعیت تبدیل شود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات