صبح صادق >>  دیدگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۱۱
بازگشت نتانیاهو فروپاشی رژیم صهیونیستی را تسریع می‌کند

زلزله در تل‌آویو

پایگاه بصیرت / حنیف غفاری

سرانجام مذاکرات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس با بلوک محافظه‌کار در اراضی اشغالی بر سر تشکیل کابینه ائتلافی به پایان رسید. استقرار نتانیاهو در رأس معادلات اجرایی تل‌آویو، قطعاً روند سقوط رژیم اشغالگر قدس را تسریع خواهد کرد. دلیل اصلی این مسئله، بروز بحران‌های مزمن و دامنه‌دار داخلی در اراضی اشغالی است. فراموش نکنیم که حتی برخی ساکنان اراضی اشغالی، با وجود رأی اخیری که در انتخابات غیر قانونی این رژیم به حزب لیکود دادند، با ترکیب کابینه ائتلافی نتانیاهو شدیداً مخالف هستند.

شکل‌گیری کابینه‌ در بحران
یک کابینه تازه که راستگراترین کابینه رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شود، مورد توافق قرار گرفته و بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت را قطعی کرده است. نتانیاهو که در ماه نوامبر برنده انتخابات شد، برای ششمین بار نخست‌وزیر خواهد شد. برخی تحلیلگران صهیونیستی بیم دارند که کابینه تازه، بحران‌های جدیدی را در حوزه منطقه‌ای و داخلی اراضی اشغالی به وجود آورد.
شرکای ائتلافی نتانیاهو تشکیل فلسطین در کنار اسرائیل را رد می‌کنند، در حالی که این راه حل از حمایت دموکرات‌های آمریکا و برخی اعراب خودفروخته، مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین برخوردار است. براساس این راه حل کشور مستقل فسلطین در کرانه باختری در کنار اسرائیل تشکیل خواهد شد؛ به گونه‌ای که بیت‌المقدس پایتخت مشترک آنها خواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد با استقرار کابینه نتانیاهو، این معادلات جملگی به گونه‌ای دیگر رقم بخورد! در این زمینه شاهد منازعه‌ای تمام عیار بین گروه‌های صهیونیستی با یکدیگر و کشیده شدن دامنه این منازعه میان آمریکا و اروپا خواهیم بود.

پرونده رشوه‌خواری نتانیاهو در ابهام
رژیم اشغالگر کرانه باختری، شرق بیت‌المقدس و نوار غزه را در جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرد. بیش از ۶۰۰ هزار یهودی در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری سکونت دارند. شهرک‌های محل سکونت آنها براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی به حساب می‌آید. رژیم صهیونیستی سربازان و شهرک‌های یهودی واقع در نوار غزه را در سال ۲۰۰۵ تخلیه کرد. سیاستمداران مخالف در اراضی اشغالی و دادستان کل این کشور اخطار داده‌‌اند که رویکردها و برخی تصمیمات کابینه آتی رژیم صهیونیستی، از جمله دادن حق ابطال تصمیم‌های دیوان عالی به نمایندگان مجلس بحران داخلی را در تل‌آویو شعله‌ور خواهد کرد. شرکای ائتلاف همچنین اصلاحاتی حقوقی پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است به محاکمه جاری نتانیاهو به اتهام رشوه‌خواری، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی پایان دهد. به این ترتیب، رسماً نخست‌وزیری فاسد، بدون آنکه بابت جرایم خود مورد بازخواست و محاکمه قرار گیرد، می‌تواند به حضور خود در مسند اجرایی تل‌آویو ادامه دهد!

بحران داخلی در اراضی اشغالی
رژیم اشغالگر قدس امروز با بحران‌های منطقه‌ای گسترده روبه‌روست که مهم‌ترین آنها، کاهش ضریب بازدارندگی این رژیم جعلی در برابر قدرت مقاومت و متعاقباً، افزایش قدرت موشکی و نظامی حزب‌الله و حماس در مواجهه مستقیم با تل‌آویو است. توطئه‌های تل‌آویو در زمینه بازتعریف داعش و تروریسم تکفیری نیز به واسطه رصد هوشمندانه و اقدامات قاطعانه جبهه مقاومت ناکام مانده است.
شکاف داخلی در اراضی اشغالی میان طرفداران و مخالفان نتانیاهو بحران‌های داخلی تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ای را در تل‌آویو خلق خواهد کرد. این خودزنی و جدال داخلی صهیونیست‌ها، نقش بسزایی در تغییر معادلات زیربنایی قدرت در تل‌آویو ایفا می‌کند. شرایط حاکم بر اراضی اشغالی به گونه‌ای است که استقرار کابینه ائتلافی جدید در تل‌آویو، پیش درآمدی بر وقوع جنگ داخلی در این رژیم به شمار می‌آید. این جنگ داخلی، از اعتراضات خیابانی در تل‌آویو و حیفا (علیه نتانیاهو و کابینه ائتلافی) آغاز خواهد شد و گستره آن تا ترورهای داخلی و تظاهرات‌های خشمگین و مجادلات خیابانی بسط خواهد یافت. این بدترین وضعیتی است که رژیم اشغالگر قدس می‌تواند با آن روبه‌رو شود. بحران‌های منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی در اینجا با ناتوانی و منازعات داخلی در تل‌آویو تجمیع می‌شود و ترکیب سقوط صهیونیست‌ها را تکمیل می‌کند.
به نظر می‌رسد، فارغ از تشدید شکست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رژیم اشغالگر قدس، این رژیم در سال 2023 میلادی به کانون آشوب در بعد سیاست داخلی و امنیتی تبدیل شود. در این میان، دو قطبی شکل گرفته در میان ساکنان اراضی اشغالی منتج به بحران غیر قابل کنترلی در این رژیم خواهد شد که حتی جابه‌جایی قدرت میان احزاب دست راستی و لیبرال در تل‌آویو نیز قادر به حل و فصل آن نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات