صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۸۱

کاظمی قمی: هدف اصلی آمریکا در افغانستان کنترل همسایگان بود

 «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران برای افغانستان و سفیر جدید این کشور در کابل اظهارداشت آمریکایی‌ها به بهانه مقابله با تروریسم به افغانستان آمدند، اما هدف اصلی آن‌ها مهارکردن و سلطه بر کشور‌های پیرامون افغانستان بود.

وی افزود: اولین بهانه آن‌ها برای انتخاب افغانستان وجود تروریسم و حضور القاعده در این کشور بود؛ درحالی‌که القاعده بعد از حوادث یازده سپتامبر به افغانستان آمد.

کاظمی قمی در ادامه تأکید کرد: آن‌ها تا به امروز نیز از طریق اشغالگری و حضور نظامی برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند، درحالی‌که القاعده مأموریت‌های محوله و جنگیدن را به صورت نیابتی انجام می‌دهد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران با اشاره به چگونگی حضور داعش در افغانستان، گفت: آمریکایی‌ها داعش را به افغانستان آوردند، درحالی‌که همگان را تکفیر می‌کند. ما مشاهده کردیم داعش در دانشگاه موصل چگونه یک روزه بیش از هزار دانشجوی دانشگاه را به قتل رساند. آمریکا با این جنگ نیابتی تلاش می‌کند کار‌های خود را در افغانستان پیش برد.

وی در رابطه با شایعات درباره توقف مأموریت «بهادر امینیان» سفیر پیشین ایران در کابل اظهارداشت که سفیر سابق حدود یکسال قبل به دلایل خانوادگی تصمیم گرفته بود به مأموریت‌هایش پایان دهد.

کاظمی قمی تصریح کرد:ورود آقای امینیان به کابل حدود سه سال قبل بود و پس از اتمام طبیعی مأموریت ایشان قرار بود من جانشین امینیان شوم. آنچه در رسانه‌ها شایعه می‌شود صحت ندارد. سفیر سابق حدود یک سال پیش اعلام کرده بود که بنا به شرایطش می‌خواهد به کشور بازگردد در حالیکه ماموریت سه ساله‌اش در افغانستان پایان یافته بود و در تاریخ مقرر به کشور باز خواهد گشت.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات