صبح صادق >>  جهان >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۶۵۶۷۷
اذعان به دلیل خروج شتابزده واشنگتن از افغانستان

کوری خودخواسته!

پایگاه خبری ـ تحلیلی «دیپلمات» با اشاره به گزارش تحقیقی «کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا» درباره خروج شتابزده و نابسامان نظامیان آمریکایی از افغانستان در دولت بایدن نوشت: «در این گزارش که با عنوان «کوری خودخواسته» منتشر شده، توضیح داده شده است که خروج نظامیان آمریکایی شامل تخلیه بلندمدت و تدریجی نظامیان بوده که با فرمان «به صفر رساندن» جو بایدن در ۲۱ آوریل ۲۰۲۱ آغاز و به عملیات تخلیه غیرنظامیان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ منتهی شد. »

در ادامه این یادداشت مطرح شده است: «عنوان این گزارش، «کوری خودخواسته»، تلویحاً به این اشاره دارد که دولت بایدن عامدانه و بدون در نظر گرفتن هرج‌ومرجی که ممکن بود در نتیجه خروج نظامیان از افغانستان ایجاد شود،‌ تصمیم به خروج آمریکا گرفت.»

در بخش دیگری از یادداشت پایگاه خبری دیپلمات آمده است: «در کتاب «طالبان: داستان جنگ‌سالاران افغان» به قلم «احمد رشید» آمده است، آمریکا که متعهد شده بود تا زمانی که نبرد افغان‌ها در مقابل «اتحادیه جماهیر شوری» ادامه داشته باشد، در کنار آنها می‌ایستد، پس از خروج شوروی آنها را رها کرد. واشنگتن هیچ اقدامی برای کمک به مردم گرسنه افغانستان یا برقراری صلح در آن نکرد. در نتیجه خروج واشنگتن، افغان‌ها نسبت به آمریکا که در آن جنگیده بودند، احساس بدی پیدا کردند. این وضعیت موارد مشابهی با خروج آمریکا در سال ۲۰۲۱ دارد.»

در بخش پایانی این مطلب اشاره شده است: «با وجود انتقادات از خروج آمریکا از افغانستان، این اقدام واشنگتن بیشتر نوعی حفظ آبرو بود؛ پس از دهه‌ها نبرد در افغانستان، سلطه طالبان، دشمنی که آمریکا با آن می‌جنگید، رو به افزایش بود. بنابراین، تنها گزینه واشنگتن خروج از افغانستان برای حفظ شأن خود بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات