صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۴۳

باتلاقی برای زنان

در ماه‌های اخیر، رسانه‌های وابسته به محور صهیونیستی تلاش کردند با رمز «زن، زندگی، آزادی» جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشانند و نظام اسلامی را به بدرفتاری با زنان متهم کنند. توجه به رویکرد صهیونیست‌ها نشان می‌دهد، آنها زن را به منزله قشر فرهیخته‌ای که می‌تواند[...]

در ماه‌های اخیر، رسانه‌های وابسته به محور صهیونیستی تلاش کردند با رمز «زن، زندگی، آزادی» جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشانند و نظام اسلامی را به بدرفتاری با زنان متهم کنند. توجه به رویکرد صهیونیست‌ها نشان می‌دهد، آنها زن را به منزله قشر فرهیخته‌ای که می‌تواند به موفقیت‌های بالای علمی و معنوی برسد، قبول ندارند و تنها از دریچه مادی و کالایی به زن می‌نگرند. همین تفکر باعث شد با در پیش گرفتن پروپاگاندای رسانه‌ای و دادن آدرس غلط به جامعه بین‌المللی، جمهوری اسلامی از مقام کمیسیون زن بیرون گذاشته شود. موضوعی که ارزش و اعتبار نهادهای بین‌المللی را به شدت زیر سؤال برد؛ اما بررسی واقعیت جایگاه زنان در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، خشونت علیه زنان در سرزمین‌های اشغالی مسئله‌ای قدیمی و به نوعی پیش پا افتاده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در بین نظامیان بیشترین تجاوز به زنان صورت گرفته است. طبق گزارشی که رسانه‌های عبری برای سال 2022 منتشر کردند، میزان تجاوز جنسی به سربازان و نظامیان زن از سال 2020 تا کنون به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
همچنین، تاکنون 1500 مورد تجاوز جنسی به زنان در ارتش رژیم صهیونیستی گزارش شده که تنها به 31 مورد رسیدگی شده است؛ ضمن اینکه بیشتر این خشونت‌های جنسی فاش نشده و به مرحله شکایت نیز نمی‌رسد. همین مسئله موجب افزایش ابتلا به مواد مخدر و مشروبات الکی در میان سربازان زن و در نهایت خودکشی آنها شده است.
اما «زن‌آزاری» در اراضی اشغالی تنها به ارتش صهیونیستی منحصر نیست؛ بلکه سالانه ده‌ها زن صهیونیستی با ابزار و انگیزه‌های گوناگون به قتل می‌رسند و آمارها نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی در کشتن زنان کارنامه سیاهی دارد.
انجمن «لابی زنان در اسرائیل» با انتشار گزارشی اعلام کرد، قتل زنان صهیونیستی در سال 2022 در مقایسه با 2021 بیش از 50 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، تنها در سال 2022، 24 زن عامدانه به قتل رسیدند. البته این آمار شامل نظامیان زن یا کسانی نمی‌شود که با مرگ طبیعی یا تصادف و... جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که پرونده‌های قبلی مربوط به قتل زنان صهیونیستی همچنان باز بوده و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
انجمن لابی زنان در رژیم صهیونیستی با انتشار مطلبی در وبگاه خود نوشت، سالانه بیش از 200 هزار زن اسرائیلی قربانی خشونت می‌شوند و تنها یک چهارم از این جنایت‌ها گزارش می‌شود. همچنین، به طور متوسط سالانه 20 زن به دلیل جنسیت خود به قتل می‌رسند و اطلاعات نشان می‌دهد، بیش از نیمی از این زن‌ها به دست آشنایان و نزدیکان‌شان کشته می‌شوند. در همین زمینه، وبگاه عبری «آی 24نیوز» به نقل از «شالوا ویل» محقق دانشکده آموزشی در دانشگاه عبری اعلام کرد: «بیشتر موارد قتل زنان اسرائیلی مربوط به اختلافات زناشویی و خانوادگی است، اما مواردی نیز وجود دارد که مادران به دست فرزندان‌شان به قتل می‌رسند. با کشتن یک زن کل خانواده نابود می‌شود، ما باید خشونت را متوقف و با این پدیده وحشتناک مبارزه کنیم.»
در ماه ژوئن 2022، پس از اینکه چهار زن طی دو هفته به قتل رسیدند، انجمن‌های زنان اسرائیلی تظاهرات‌های اعتراض‌آمیزی برگزار و اعلام کردند، اسرائیل در وضعیت اضطراری قرار دارد و باید مبارزه با خشونت علیه زنان را در اولویت قرار دهد. آنها همچنین به عملکرد کابینه وقت رژیم صهیونیستی به ریاست «یائیر لاپید»، درباره حقوق زنان اعتراض کرده و خواستار اتخاذ تدابیر جدی در این زمینه شدند.
انجمن‌های زنان اسرائیلی در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند، خشونت علیه زنان یک معضل اجتماعی گسترده بوده که همه اقشار اجتماعی و اقتصادی را هدف قرار می‌دهد و مقامات باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند. بر اساس این گزارش، کابینه‌های مختلف رژیم صهیونیستی سال‌هاست که تلاش دارند برای بهبود وجهه خود، پدیده «زن‌کشی» را ریشه‌کن کنند؛ اما برنامه‌هایی که به این منظور طراحی می‌شود، اغلب به دلیل تخصیص ندادن بودجه کافی لغو می‌شوند. حتی مرکز تحقیقات و اطلاعات کنست به نبود یک سازمان ویژه برای بررسی و حل معضل بزرگ «زن‌کشی» در رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند.
از جمله نمونه‌های بارز قتل زنان صهیونیستی می‌توان به گزارش روزنامه «هاآرتص» اشاره کرد که در آگوست گذشته منتشر شد. در آن زمان جسد زنی 27 ساله به نام «النا گرنبرگ» اهل شهرک ریشون لتسیون در مزرعه‌ای نزدیک منطقه رحوفرت پیدا شد که علایم خشونت روی بدن او پیدا بود و مشخص شد به دست یک مرد بیست و چند ساله به قتل رسیده بود. این روزنامه در گزارشی دیگر به ماجرای قتل دختر 24 ساله‌ای به نام «سابیر ناحوم» اشاره کرد که حدود یک ماه قبل از پیدا شدن جسدش، ناپدید شده بود و بعدها مشخص شد مورد آزار و اذیت شوهر سابق خود قرار گرفته و سپس به قتل رسیده است.
مورد بعدی مربوط به قتل زنی 61 ساله به دست شوهرش است که در فوریه 2022 به قتل رسیده و آثار کبودی روی بدنش پیدا بود. افزون بر آن، گزارش منابع عبری نشان می‌دهد در سال 2022 تعداد زنانی که به دلیل خشونت، تحت درمان‌های پزشکی و روانی قرار گرفته‌اند، حدود 40 درصد افزایش یافته است. همچنین در سالی که گذشت، بیش از 160 زن اسرائیلی در اثر خشونت‌های جنسی و خانوادگی در بیمارستان بستری شده‌اند. نهادهای دفاع از حقوق زنان گزارش می‌دهند که بیش از یک میلیون زن و کودک که یک هشتم جامعه صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دهند، قربانی خشونت با ابزارهای مختلف هستند و افزون بر زنان، نیم میلیون کودک صهیونیستی نیز از خشونت خانگی رنج می‌برند.
همچنین بیشتر زنانی که به دلیل جنسیت خود قربانی خشونت می‌شوند، زیر 30 سال و شمار قابل توجهی از آنها نوجوان هستند.
این وضعیت به ویژه طی یک دهه گذشته تشدید شده و همه ساله کمپین‌های اعتراضی در محکومیت خشونت علیه زنان در فلسطین اشغالی به راه می‌افتد. البته محققان مؤسسات حقوق بشری تأکید می‌کنند، در بیشتر موارد خشونت علیه زنان در سایه سکوت مقامات و نهادهای مربوطه صهیونیستی انجام می‌گیرد و سران این رژیم در وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط از افشای آمار واقعی قربانیان خشونت ضد زنان خودداری می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات