صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۷۴

اروپا تكمیل كننده جایگاه استعماری آمریكا است

اروپایی‌ها به وضعیتی دچار شده‌اند كه برای گریز از آن اتحاد اروپا را تشكیل دادند. اروپا در حال حاضر، پس از جنگ جهانی دوم به طور كامل وابسته به آمریكا شده است.


اكبر معصومی در گفتگویی با بیان اینكه اروپا از آرمانی كه به دنبال آن بوده است فاصله گرفته است، گفت: اروپایی‌ها به وضعیتی دچار شده‌اند كه برای گریز از آن اتحاد اروپا را تشكیل دادند. اروپا در حال حاضر، پس از جنگ جهانی دوم به طور كامل وابسته به آمریكا شده است.
وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام بیان كرد: علی‌رغم اینكه منافع اروپا در زنده‌ماندن برجام بود؛ اما آنها در نهایت از آمریكا تبعیت كردند و نتوانستند تعهدات خود در برجام را اجرایی كنند؛ بنابراین اروپای امروز كاملاً دنباله‌روی سیاست‌های آمریكا در حوزه‌های مختلف است.
این كارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به مصادیقی از دنباله‌روی اروپا از آمریكا یادآور شد: وقتی آمریكا به عراق حمله كرد، تونی بلر نخست‌وزیر انگلیس در راستای منافع آمریكا در آن حمله شركت كرد. این همراهی اروپا با آمریكا را در ناتو، مخالفت با چین و حضور در جنگ اوكراین می‌توان مشاهده كرد.
وی با بیان اینكه واكاوی رفتار اروپا نشان می‌دهد آنها در پازل آمریكا حركت می‌كنند اشاره كرد: دولت مردان اروپایی بر خلاف منافع كشورمان و اتحادیه اروپا اقداماتی انجام می‌دهند كه تكمیل‌كننده جایگاه استعماری آمریكا است. اگر رفتار انگلیس را در موارد مختلف بررسی كنید، متوجه می‌شوید انگلیسی‌ها در یك توافق غیرعلنی بعد از جنگ جهانی به دنبال سیاست‌هایی هستند كه به‌موجب تداوم رویكردهای استعماری آمریكا می‌شود.
معصومی به نظم جهانی موجود كه پس از جنگ جهانی دوم شكل گرفت اشاره و اظهار كرد: اروپایی‌ها سعی در به تأخیرانداختن تغییر نظم جهانی هستند تا همچنان آمریكا به‌عنوان هژمون برتر در جهان ابراز وجود كند. حتی اروپایی‌ها به دنبال این هستند كه در شرایط نظم نوین جهانی برای خودشان هیچ جایگاهی تعریف نكنند اما رفتارهای استعماری آمریكا همچنان تداوم پیدا كند و به همین جهت باید گفت دولت‌های اروپایی اشغال شده سیاست‌های آمریكایی هستند.
این كارشناس مسائل بین‌الملل رفتار اروپا در ضدیت با جمهوری اسلامی ایران را نانشی از پیروی آنها از سیاست‌های آمریكا عنوان و بیان كرد: اروپایی‌ها اگر یك رابطه متقابل و درست با ایران تعریف كنند، قطعاً از نظر امنیتی و اقتصادی به سودشان خواهد بود؛ اما به دلیل پیروی آمریكا، مواضع دیگری اتخاذ كرده‌اند.
وی افزود: پیروی از رفتارهای آمریكا از سوی اروپایی‌ها، این قاره را به اینجا كشانده است كه امروز مجبور هستند هیزم موردنیاز را برای زمستان در اختیار مردم خود قرار دهند درحالی‌كه می‌توانستند بخشی از انرژی موردنیاز خود را از جمهوری اسلامی ایران تأمین كنند. ایران نیز نشان داده است رفتار سیاسی را با اقتصاد درگیر نمی‌كند و به همین جهت علاقه‌مند نیست اروپا در شرایط بحرانی قرار بگیرد و اگر اروپایی‌ها در پازل آمریكا رفتار نمی‌كردند، ایران می‌توانست كمك بزرگی باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات