صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 26 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): يكی از عوامل اينكه ما توانستيم اين راه را كه خب آسان هم نبوده‌ـ چه در دوره قبل از انقلاب، چه بعد از انقلاب‌ـ همچين بی‌زاويه و بی‌مشكل حركت بكنيم، يكی از مهم‌ترين عواملش اين علاقه‌ به امام عزيز(رضوان‌الله عليه) منهای مسائل مربوط به استادی ايشان و رهبری ايشان و بقيه‌ جهاتی كه ايشان داشتند، بود. شخص امام خمينی در دل ما جايی داشت كه هرگز نظير او را برای هيچ‌كس ديگر در دل خودمان نيافتيم، تا امروز هم نيافتيم.(1378/7/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
توهم انقلاب آمریکایی!
44 سال پیش در چنین روزی (26 دی ماه 1357) آخرین شاه ایران از کشور فرار کرد. مبارزه انقلابیون علیه رژیم سلطنت که با حماقت مثلث همایون، هویدا و شاه در درج مقاله توهین‌آمیز در 17 دی 1356 علیه امام، اسلام و مرجعیت سرعت، فراگیری و قدرت بیشتری پیدا کرده بود، با آبیاری نهال تازه غرس شده انقلاب به واسطه خون صدها ایرانی مؤمن و انقلابی در 17 شهریور و 13 آبان 1357 عزم مردم را به رفتن رژیم ستمشاهی جزم کرد. سرانجام در روز 26 دی 1357 شاه مجبور شد ایران را به سمت کشور مصر ترک کند، و این در حالی بود که حتی نزدیک‌ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند. جریان فرار شاه از زبان همسرش فرح دیبا شنیدنی و عبرت‌آموز است برای کسانی که هنوز هم پس از 44 سال دنبال جذب حمایت آمریکا هستند و تنها راه حل امروز کشور را احیای برجام و مذاکره با کدخدای جهان می‌پندارند. گویی دل‌شان برای آقایی آمریکایی‌ها تنگ شده است و به مثابه ماهی در اقیانوس کمتر قدر استقلال امروز خود را می‌دانند. فرح دیبا در این باره می‌گوید: «دخالت آمریکا در امور داخلی ایران به اندازه‌ای رسیده بود که دیگر حتی ما را هم در جریان امور قرار نمی‌دادند، مثلا ژنرال رابرت هایزر مدت‌ها بود به ایران آمده و فعالیت می‌کرد در حالی که ما اصلا اطلاع نداشتیم». به اعتراف وی به همین دلیل شاه به شدت به آمریکا مشکوک بود و زبان‌بسته تا آخر هم نفهمید که چرا ملت ایران انقلاب کردند و در کتابش آمریکا را عامل انقلاب علیه خود ‌دانست. یعنی از نظر وی انقلاب اسلامی انقلابی آمریکایی بود! این سطح تحلیل توهمی از مردی است که بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورد!
حال اگر به شرایط امروز که فتنه ترکیبی و اغتشاشات 1401 شکست خورده و به محاق رفته است، برگردیم و هدف این فتنه را بازخوانی کنیم می‌بینیم براندازی نظام اسلامی و برگرداندن ایران به مدار کشورهای غربی مدنظرشان بوده و جالب است یکی از جایگزین‌های آمریکا به جای جمهوری اسلامی فرزند همین شاه فراری البته به ادعای خودش هست. یعنی مجددا آمریکایی‌ها می‌خواهند در ایران انقلاب کنند تا ربع پهلوی در مصدر کار قرار گیرد و دوشیدن ایران و منطقه برای آمریکا رو به افول و اضمحلال راحت انجام شود! اگرچه توهم این خانواده تمامی ندارد اما نکته مهم ذات و خوی استعمارگری و مداخله‌گری آمریکاست که با وجود آزمون صدها شکست از ملت ایران هیچ‌گاه گزینه براندازی را از روی میز خودشان برنداشتند و اگر نتوانستند یعنی نتوانستند نه این که نخواسته‌اند.      
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
عراق در سیبل اقدامات منطقه‌ای آمریکا
عراق بعد از کش‌وقوس‌های فراوان اکنون به مرحله‌ای از ثبات رسیده که برخی کشورها همچون آمریکا به علت شکست در طرح‌ها و اقدامات خود به دنبال راه حلی برای تأثیرگذاری بیشتر بر حوزه عراق هستند و در این میان باتوجه به گرایش دولت مرکزی در عراق به سمت مقاومت، این احتمال وجود دارد که واشنگتن به دنبال برخی برنامه‌ها برای بی‌ثباتی در این کشور باشد. 
گزاره خبری: راهبرد آمریکایی‌ها در عراق مبتنی بر دو محور است: 1ـ راهبرد همه یا هیچ؛ براساس این راهبرد اگر قرار باشد، آمریکا در عراق منفعتی نبرد هیچ بازیگر دیگر نیز نباید به منفعت برسد. 2‌ـ انسداد ساختاری؛ این انسداد ساختاری مبتنی بر این رویکرد بود که ساختار به هیچ وجه کارآمد نباشد. 
گزاره‌های تحلیلی: باتوجه به وضعیت کنونی، آمریکا به دنبال چند راهبرد برای تأثیرگذاری بیشتر بر روند تحولات آینده عراق است: 1‌ـ همراهی مقطعی با دولت فعلی عراق در جهت رسیدن به برخی خواسته‌ها همچون حضور تثبیت شده در عراق. 2‌ـ در صورت عدم همراهی دولت عراق با آمریکا و همراهی السودانی با برخی کشورها همچون چین که در طول چندوقت اخیر ارتباطات زیادی با کشورهای منطقه گرفته، واشنگتن به دنبال سناریوی سال 2019 در عراق خواهد رفت و تمرکز اصلی خود را بر روی ایجاد آشوب در عراق با همراهی برخی جریان‌های داخلی خواهد گذاشت. 3ـ فعال کردن جریان‌های مدنی در عراق و همراه با سیاست‌های واشنگتن. 4ـ تحریم‌های اقتصادی جهت افزایش فشار بر دولت مرکزی که نمود آن را می‌توان اخیراً در اعلام واشنگتن در تحریم 16 بانک عراقی مشاهده کرد که روزنامه المدی چاپ عراق به نقل از برخی منابع آگاه نوشت: به زودی تحریم‌های شدیدی به دلیل بحران دلار، برای بیش از 16 بانک خصوصی عراقی وابسته به احزاب سیاسی صادر خواهد شد. این نشان می‌دهد که اولویت آمریکایی‌ها برای ایجاد بحران در عراق متمرکز بر دو گزاره تحریم‌ها و فعال شدن جریان‌های مدنی است. 5ـ سیاست دیگری که آمریکایی‌ها بر روی آن تمرکز خاصی کرده‌اند و البته از زمان الکاظمی این رویکرد بیشتر در دستور کار دولت عراق قرار گرفته بود، نزدیکی بیشتر عراق به کشورهای عربی و دوری از ایران است که با عنوان «انفتاح عربی» مطرح می‌شود. حتی در مواقعی پروژه شام 2 مطرح شد که هدف نزدیکی بیشتر کشورهای عربی با عراق بود که این مسائل به سرانجام نرسید. در نتیجه می‌توان گفت: اکنون بنابر مواضع آمریکایی‌ها و با توجه به فعالیت‌های دولت عراق، آمریکایی‌ها به این سمت و سو رفته‌اند که شرایط توازن قوا در عراق به ضرر آنها تغییر روند داده نشود. 
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
قبله اول آزاد خواهد شد
کریم جعفری در کانال اخبار سوریه نوشت: «نمی‌دانم فیلم «قلمرو بهشت» ریدلی اسکات را دیده‌اید یا نه؛ کاری به درست بودن وقایع ندارم، بلکه روایتی که بر فیلم حاکم است اهمیت دارد. جایی که پادشاه صلیبی قدس با درک حقیقت متوجه شده بود که اگر به جنگ مسلمانان برود، شکست حتمی است و به همین دلیل تلاش بسیار دارد که صلح برقرار باشد. در زمان شاه هم تندروهای صلیبی مدام دنبال جنگ بودند، شاه که مرد فرصت پیدا کردند و خیلی زود آماده جنگ شدند. جایی صلاح‌الدین به شاه جدید که اسیر شده دلیل یاد نگرفتن راه صلح را از شاه قبلی می‌پرسد و او پاسخی ندارد، ولی تندروها باعث حمله مسلمانان به قدس شده و این شهر بعد از یکصد سال اشغال آزاد شد. حالا هم همان داستان است که بعد از 800 سال دارد تکرار می‌شود. آنگاه اشغالگران صلیبی بودند حالا اشغالگران یهودی، نتیجه اما در نهایت یکی است، قبله اول آزاد خواهد شد.»
 
▼ اخبار 
1ـ پالایشگاه فراسرزمینی اقدام دولت در بازاریابی نفت
به دنبال راه‌اندازی پالایشگاه فراسرزمینی ایران در ونزوئلا، جواد اوجی وزیر نفت دراین باره گفت: در این پایشگاه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خامِ میدان‌های ونزوئلا پالایش خواهد شد. ایران در این برنامه با پیش‌بینی ساخت منابع و تأسیسات فراسرزمینی می‌تواند سطح تولید و فروش انرژی را افزایش دهد به ویژه آنکه پالایشگاه‌های فراسرزمینی باعث تضمین فروش نفت ایران به کشورهای بیشتر و بازارسازی خواهد شد. این مهم تنها برای فروش انرژی در نظر گرفته نشده، بلکه ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی موجب خواهد شد تا ایران بتواند صدور خدمات فنی و مهندسی مربوط به ساخت پالایشگاه را در برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده و در حقیقت دانش متخصصان ایرانی به این کشورها صادر شود. در عین حال در این روش ایران به دلیل سهامداری و سرمایه‌گذاری انجام شده از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی، در فرآورده‌های تولیدی در خروجی پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز شریک خواهد بود و از این طریق علاوه‌ بر تأمین نیاز بنزینی کشور از محل سود سرمایه‌گذاری انجام شده، امکان صادرات بخش مازاد بنزین و کسب درآمد ارزی از محل صادرات فرآورده نیز فراهم خواهد شد. از سوی دیگر؛ چراغ کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدکننده قطعات داخلی را نیز روشن نگاه داشته و بر اشتغال‌زایی و افزایش تولید ناخالص ملی می‌افزاید.
 
2ـ خط لوله‌ای به طول 9 برابر دنیا
وحید یامین‌پور نوشت: «خط لوله گاز در ایران 350 هزار کیلومتر است. (حدود 40 هزار کیلومتر خطوط پرفشار و افزون بر 300 هزار کیلومتر شبکه فرعی). این یعنی تقریبا 9 برابر خط استوا؛ می‌توانید با این خط لوله 9 بار دور زمین را لوله‌کشی کنید؛ گازرسانی به دورترین نقاط کشور و از روستاهای لب مرز تا کوهستان‌های برف‌گیر. این رکورد در جهان کم‌نظیر است. آمریکا و روسیه اولین و دومین تولیدکننده گاز دنیا، ۲۰ درصد از گاز مصرفی خود در پیک سرما را از طریق ذخیره‌سازی گاز تأمین می‌کنند. اما در ایران سومین تولیدکننده گاز دنیا در سال 1397 شرکت ذخیره‌سازی گاز منحل شد! حالا در یکی از سردترین زمستان‌های چند دهه اخیر قرار داریم. بدون سرگردانی برای پیداکردن نفت یا هیزم یا زغال‌سنگ یا پهن گاو، فقط فندک بخاری را فشار داده‌ایم؛ برای بهره‌مندی از این نعمت، به فکر نقاط یخ‌زده کشور باشیم.
 
3ـ بالاترین فروش نفت با وجود تحریم‌ها
خبرگزاری رویترز نوشت: صادرات نفت ایران بدون وجود توافق هسته‌ای، انتهای سال 2022 به بالاترین سطح خود رسید. این گزارش ادعا می‌کند که در دسامبر 2022 (آذر 1401)، ایران روزانه 137/1 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. به نظر می‌رسد ایران با عطف به اطمینان از عدم احیای برجام، در حال تطبیق خود با شرایط پسابرجام است. البته این نکته را نیز باید ذکر کرد که متغیرهای مختلفی در اقتصاد ایران دخیلند و صادرات نفت تنها یکی از آنهاست؛ برای مثال افزایش‌های اخیر نرخ ارز ارتباط مستقیمی با اغتشاشات چند ماه اخیر داشت که درخواست خرید دلار و یورو را ۷ برابر افزایش داد و براساس اطلاعات دقیق، تنها در عرض ۶ ماه اخیر، حدود ۱۰ میلیارد دلار خروجی سرمایه از کشور گزارش شده است.
 
4ـ خبر خوب وزیر از پشت سدها
وزیر نیرو اعلام کرد: «حجم پرشدگی سدها 40 درصد است، این عدد تا 35 درصد هم رسید، اما اکنون وضعیت بهتر است. روان‌آب‌ها با توجه به برودت هوا کم است که در ماه‌های آینده روان‌آب‌ها بیشتر خواهد شد و حجم پرشدگی سدها نیز بهبود می‌یابد. در شرایط کنونی وضعیت تأمین آب و برق پایدار است و نگرانی در این دو بخش وجود ندارد و همه تلاش خود را برای تأمین پایدار آب و برق خواهیم کرد.»
 
▼ اخبار کوتاه
چهره عیان تجزیه‌طلبی/ کار براندازها از کارهای پنهانی به تجزیه‌طلبی عیان رسیده است. صفحه حامیان ابی خواننده لوس‌آنجلسی در توئیتی نوشت: «سعی کنید از امروز با این نام عادت کنید؛ «ایالات متحده ایران» در آینده نزدیگ فرهنگ ایران مکمل و ضامن تک‌تک ایالت‌های متحد و یکپارچه ایران خواهد بود.» در حالی که نظاره‌ای به عکس منتشر شده نشان می‌دهد که ‏این طرح تجزیه ایران نیست، این نابودی ایران است. به در هم ‌ریختگی و آشفتگی نقاشی توجه کنید. سلبریت‌های دو زاری چه در داخل، چه خارج از ایران، پیاده نظام ناتو هستند.
 
کانال تجارت بن‎سلمان با صهیونیست‌ها لو رفت/ رسانه‌های فلسطینی به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست خبر دادند، شرکت‌های سعودی از طریق بحرین به دنبال سرمایه‌گذاری در اسرائیل هستند. اکثر توجه شرکت‌های سعودی به بخش فن‌آوری است، گرچه مدیران این شرکت‌ها حاضر به اظهارنظر در این رابطه نیستند. اقتصاد بحرین به شکل عمده‌ای به عربستان سعودی وابسته است امری که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سعودی با سهولت بیشتری با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کنند.
 
به ایران محتاجید/ نضال شقیر استاد روابط استراتژیک در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز گفت: نبود هدف مشخص در طرح غربی‌ها باعث شده گره مذاکرات حل نشود؛ مشکل اروپایی‌ها در رابطه با موضوع ایران، اطاعت محض از آمریکاست و هیچ اراده‌ای از خود ندارند! اروپا در سیاست تنش با ایران، بسیار زیاده‌روی کرد و با تغییر سیاست آمریکا، اروپا نیز تغییر موضع داد. غربی‌ها برای باز کردن بسیاری از قفل‌ها و حل مشکلات در یمن، لبنان و نقاط دیگر به ایران نیاز دارند!»
 
افتتاح بازار مبادله ارز و طلا/ فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفت: همانطور که قبلا هم بیان شده در سامانه نیما میانگین نرخ ارز 28/500 تومان را مبنای خرید و فروش ارز گذاشته‌ایم، همینطور در نیمه اول بهمن ‌ماه بازار مبادله ارز و طلا را هم افتتاح می‌کنیم تا در این بازار بقیه نیازهای خدماتی‌ـ ارزی مردم تأمین شود. به سمتی حرکت می‌کنیم که تمام نیازهای ارزی رسمی و بانکی در بازار مبادله و سامانه نیما تأمین شود.
 
باور 373 قدرت مطلق پدافند هوایی جهان/ فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ارتش ایران قدرت مطلق پدافندی هوایی بود و با ارتقای سامانه باور 373 می‌توانم بگویم که قدرت مطلق پدافند هوایی جهان هستیم. این سامانه اکنون در چرخه پدافندی کشورمان حضور دارد و آسمان ایران را رصد می‌کند. فقط یک یا دو کشور در جهان مشابه چنین سامانه‌ای را دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات