صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۶۳۸

دیوار حاشای سفارت‌خانه

پایگاه بصیرت / محمد پناهی
جنگ تمام‌عیار ترکیبی که در پاییز رقم خورد، لایه‌های پیدا و پنهانی داشت، پروژه‌ای بی‌سابقه که تاریخ نمونه‌ای برای آن سراغ ندارد! در این بین کشورهای غربی به‌طور تمام‌قد وارد میدان شدند تا به باور متوهمانه خود، ضربه‌ای کاری بر پیکر جمهوری اسلامی وارد کنند. در این مسیر حتی آداب دیپلماسی و تعاملات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند و به طور آشکار علیه جمهوری اسلامی اقداماتی انجام داده بودند که پیش از این، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، نمونه‌هایی برای آن وجود ندارد. یکی از اقدامات انجام‌شده، بازگذاشتن فضا برای ضدانقلاب خارج‌نشین بود تا به سادگی بتوانند به دفاتر و سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور تعرض کنند!
ملت ایران که این روزها صبورانه آتش‌افروزی‌های دشمن و ایادی داخلی آنان را زیر نظر داشته و حاضر به همراهی با آنان نشده است، در مقام پاسخگویی برآمد و واکنش‌های گوناگونی را رقم زد که یکی از پرسروصداترین آنان، شعارنویسی بر دیوار سفارت‌خانه انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی نقش‌آفرین در اغتشاشات بود که به دست برخی از جوانان پرشور این سرزمین رقم خورد.
این اقدام در طول هفته‌های اخیر تکرار شده و حتی پس از پاکسازی بار دیگر شعارهای جدید بر این دیوارها نقش بست!
تداوم این اقدام در فضای سیاسی کشور نیز با واکنش‌های فراوانی همراه بوده و برخی این رفتار را نقد کردند و آن را اقدامی رادیکالی دانستند که موجب تحریک دشمنان برای اقدام علیه کشور خواهد شد. تلاش‌های صورت‌گرفته برای تحریم سپاه از سوی پارلمان، آخرین نمونه از اقداماتی است که توسط منتقدان به عنوان شاهد مثال آورده می‌شود که شعارنویسی‌ها در آن بی‌تأثیر نبوده است. در مورد این ماجرا باید به نکاتی توجه کرد:
۱ـ نباید فراموش کرد که اقدام صورت‌گرفته از سوی برخی جوانان این کشور، واکنش به رفتار ناشایست کشورهای اروپایی بوده است؛ لذا اگر قرار است اوضاع آرام شود، ابتدا این سفارت‌خانه‌های بیگانه است که اول باید آرامش و امنیت سفارت‌خانه‌های ایران در سراسر غرب را تأمین کنند، آنگاه در انتظار ایجاد آرامش در سفارت‌خانه‌های‌شان در تهران باشند.
۲ـ نکته دیگر، توجه به این حقیقت است که اقدامات جزئی، چون شعارنویسی، ارتباطی با قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی ندارد. پروژه «سپاه‌هراسی» پروژه‌ای از پیش طراحی شده است که سالیان متمادی آغاز شده است و هر از چندگاهی روزآمد می‌شود؛ لذا قابل پیش‌بینی بود که در اغتشاشات اخیر نیز این پروژه فعال شود.
3ـ این اقدام هر چند واکنش طبیعی گروهی از جوانان این سرزمین به رفتار ناجوانمردانه شیادان اروپایی است؛ اما باید برای آن خط پایانی تعریف کرد؛ چراکه تداوم آن، نتیجه عکس خواهد داد و بسترساز مظلوم‌نمایی و سوءاستفاده بیگانگان خواهد شد.
جریان انقلابی باید تلاش کند تا با درک کامل شرایط بالاخص در جنگ تمام‌عیار ترکیبی، بهترین و اثرگذارترین تصمیمات را مبتنی بر عقلانیت انقلابی اتخاذ کند و اجازه ندهد که فرصت‌طلبان جریان انقلابی را تخریب کنند. سفارت‌خانه‌های بدنام انگلیسی و فرانسوی نیز به جای مظلوم‌نمایی، تلاش کنند که به کارهای دیپلماتیک خود مشغول باشند و در چارچوب قواعد کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کنند و بیش از این، در دل ملت ایران نفرت‌پراکنی نکنند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات