صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۷۹۳

آمریکا و بن‌بست امتیازگیری

پایگاه بصیرت / رضا صارمی
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، مذاکره همچنان بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای است؛ ولی ایران طرفی است که مذاکرات مستقیم را رد کرده است، البته ما روش‌هایی برای انتقال پیام به مقامات ایرانی داریم و به این کار ادامه می‌دهیم. وی همانند «بلینکن» وزیر خارجه و «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه گفت، تمرکز ما در حال حاضر بر روی مسائل حقوق بشری و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه است.البته این درست بر خلاف پیام‌های غیرمستقیم مسئولان آمریکایی به جمهوری اسلامی است که اشتیاق خود را برای مذاکره اعلام می‌کنند.
واقعیت این است که آمریکایی‌ها به شدت به دنبال توافق با ایران هستند؛ چرا که از گرفتن امتیاز از بابت اغتشاشات ناامید شده‌اند. این موضوع را در سخنان «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به وضوح می‌توان دید. گروسی گفت، دولت فعلی آمریکا به شکل جدی در تلاش است تا با ایران به توافقی درباره برنامه هسته‌ای این کشور برسد. البته در این مورد نکته‌ای وجود دارد و آن هم این است که گروهی در داخل دولت آمریکا معتقد هستند برجام در حال حاضر کارایی لازم را برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران ندارد و ایران با این حجم از اورانیوم غنی شده حاضر نیست به این سادگی‌ها از آن چشم بپوشد. در عین حال، در سال 2025، کلیه اهرم‌های بازدارنده برنامه هسته‌ای ایران بر اساس برجام لغو می‌شود و ایران می‌تواند غنی‌سازی را در هر سطحی با نظارت آژانس انجام ‌دهد و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید را آغاز کند. پس ما باید به دنبال توافقی دیگر به جز برجام باشیم؛ به همین دلیل می‌گویند برجام دیگر در اولویت ما نیست؛ البته این مدل رفتارها را قبلاً هم از آمریکایی‌ها دیده‌ایم و مانند انجام مذاکرات پنهانی در زمان دولت ریگان یا دولت اوباما و نکته جالب این است که در آن زمان هم آمریکایی‌ها شدیدترین لفاظی‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند. 
برخی کارشناسان در این زمینه بر این باورند که آمریکایی‌ها نگران کارشکنی صهيونيست‌ها در روند مذاکرات هستند و به همین دلیل سعی می‌کنند از طریق کانال‌های کشورهای دوست ایران پیام‌های خود را منتقل کنند؛ کما اینکه «لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت، با تلاش‌های ما مذاکرات برجام در شهریور ماه به نتیجه نرسید. در هر حال، جمهوری اسلامی هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده و تمام تلاش خود را برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران به کار می‌بندد و اگر آمریکایی‌ها مایل هستند مذاکرات به نتیجه برسد، باید از مطالبات خارج از چارچوب برجام دست بردارند.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات