صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۳۲
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

قانون‌گذار حامی زنان ایران

پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که زنان ایران‌زمین در طول 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خود به یادگار گذاشته‌اند، در دنیای امروز جایگاه رفیعی را برای آنها به وجود آورده است. پس از بهمن سال 1357، محیطی امن و سالم برای حضور اجتماعی زنان فراهم شد[...]

پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که زنان ایران‌زمین در طول 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خود به یادگار گذاشته‌اند، در دنیای امروز جایگاه رفیعی را برای آنها به وجود آورده است. پس از بهمن سال 1357، محیطی امن و سالم برای حضور اجتماعی زنان فراهم شد و تأکید حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه زنان باید در مقدرات اصلی مملکت دخالت کنند، فتح بابی بود برای اینکه بانوان اندیشمند، با فکر و دغدغه‌مند وارد عرصه‌های اجتماعی، علمی، مدیریتی، اقتصادی و... شوند و ظرفیت‌های خود را در مسیر انقلاب به کار بگیرند.
در ادامه همین مسیر، سال‌ها بعد اوضاع کشور و سیاست‌های کلان نظام و دیدگاه رهبر معظم انقلاب هم موجب شد این عرصه برای بروز و ظهور زنان گسترده شود تا بتوانند بیش از گذشته به جایگاه رفیع و بلندمرتبه‌ دست پیدا کنند. از این ‌رو، در حوزه فعالیت‌های علمی، زنان ما قله‌های مهمی را یکی پس از دیگری فتح کردند؛ به گونه‌ای که نام بانوی ایرانی ما جزء 100 دانشمند برتر جهان قرار گرفت. همچنین، بانوان توانستند پس از پیروزی انقلاب، 33 درصد از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در رشته علوم پزشکی و سایر علوم و نیز 56 درصد از کرسی‌های دانشگاه را از آن خود کنند.
بنابراین، می‌توان گفت در عرصه‌های علمی جمع کثیری از زنان کشورمان موفق شدند عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های دانش‌بنیان باشند و نیز در عرصه اقتصاد و کارآفرینی افزون بر ایجاد شغل برای جمعی از بانوان، به نوآوری و خلاقیت‌های مثال‌زدنی دست پیدا کردند.
در عرصه‌های بین‌المللی ورزشی هم بانوان ایرانی صاحب‌عنوان شدند و مدال‌های بسیاری را دریافت کردند و با کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک توانستند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند. این در حالی است که در بخش فرهنگ و هنر هم بانوان ایرانی به‌خوبی درخشیدند. در این میان، می‌توان به موفقیت بانوان مستندساز در جشنواره‌های بین‌المللی اشاره کرد. همچنین باید گفت، بیش از 900 مؤلف و بیش از 800 ناشر زن در کشور فعال هستند و این تنها گوشه‌ای از دستاوردهای نظام و انقلاب در حوزه زنان است که در سایه امنیت، آزادی و محیط اجتماعی پویا و سالم برای زنان فراهم‌ شده است.
البته بیان همه دستاوردها در این فرصت کوتاه ممکن نیست و لازم است ساعت‌ها ظرفیت بانوان در عرصه‌های گوناگون بررسی شود؛ ضمن اینکه باید در این مهم تلاش بیشتری صورت بگیرد تا ظرفیت عظیم بانوان ما شناخته و برای آن برنامه‌ریزی‌های جدی پیش‌بینی شود؛ چراکه زنان امروز جامعه ما ظرفیت بالایی برای ایجاد مسیر به منظور پیشرفت کشور دارند و مسئولان و سیاست‌گذاران باید به‌طورجدی این ظرفیت را ببینند و حمایت کنند.
در حوزه قانون‌گذاری هم باید بسترهای لازم برای حمایت‌های ویژه از بانوان فراهم شود. البته تا به امروز طرح‌ها و لوایحی در دستور کار مجلس شورای اسلامی است که امید می‌رود با تصویب آنها به رفع مشکلات بانوان در جامعه کمک شود. در این میان، می‌توان به لایحه امنیت زنان اشاره کرد که یکی از موضوعات مهم در حوزه بانوان است و با تصویب آن امنیت بیشتری را در محیط خانواده و جامعه شاهد خواهیم بود؛ همچنین اصلاحیه قانون حمایت از خانواده را مرکز پژوهش‌های مجلس آماده‌ کرده و به ‌زودی به مجلس ارائه خواهد شد. از سوی دیگر، طرحی در باب تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم با تصویب آن مشکلات عمده در این موضوع مرتفع شوند. همچنین، در باب حضانت هم فراکسیون زنان در مجلس طرحی را آماده کرده که ان‌شاءالله به‌زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات