صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۴۰

تأمین امنیت غذایی زیر سایه تحریم

یکی از مهم‌ترین عرصه‌های موفقیت جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب، تأمین امنیت غذایی جمعیت روزافزون کشور حتی در وضعیت سخت جنگ و محاصره اقتصادی و تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده است؛ به‌گونه‌ای که به تازگی که همه‌گیری کرونا موجب بروز قحطی مقطعی غذا حتی در برخی کشورهای پیشرفته و اروپایی شده بود؛ ولی به‌دلیل دنبال کردن سیاست خودکفایی در حوزه تولید کالاهای اساسی و کشاورزی بر اساس تأکیدات امامین انقلاب، مشکلی در حوزه تأمین کالاهای اساسی و امنیت غذایی طی این چهار دهه ایجاد نشده است .بررسی آمار تولیدات محصولات کشاورزی، باغات و نهاده‌های دامی نشان می‌دهد، در طول بیش از چهل سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، کشور در اغلب محصولات کشاورزی به‌سمت خودکفایی پیش رفته است که در این میان، کشاورزان مهم‌ترین نقش را به‌عهده داشته‌اند. در ادامه به بخشی از دستاوردهای این حوزه اشاره می‌کنیم:
ـ در سال 1353، مجموع تولید محصولات کشاورزی 17میلیون و 800 هزار تن و در چند ماه پیش از انقلاب 25 میلیون تن بود، در حالی که اکنون تولید محصولات کشاورزی به 120 میلیون تن در سال می‌رسد.
ـ در سال 1356، سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی 1/29 درصد بود که هم‌اکنون به 15 درصد ارتقا یافته است و این امر توجه به تولید داخل را نشان می‌دهد.
ـ آمار موجود حاکی از تولید 5 میلیون و 600 هزار تن گندم در سال‌های 1356 و 1357 است؛ به گونه‌ای که میزان واردات گندم در سال‌های پیش از انقلاب به بیش از یک ‌میلیون و 140 هزار تن می‌رسید و با اجرای طرح خودکفایی گندم، ایران با تولید 14 میلیون تن و خرید 11 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در بعضی سال‌ها به خودکفایی در این محصول اساسی رسید.
همچنین، گزارش فائو حاکی است، تولید غلات در ایران در سال 1978 حدود 8 میلیون و 474 هزار تن بوده است که این رقم در زمان حاضر به بیش از 22 میلیون و 809 هزار تن رسیده است؛ بر اساس این گزارش، تولید غلات در ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش بیش از 14 میلیون‌ تنی و رشد 169 درصدی مواجه شده است.
ـ تولید انواع میوه در کشور ما در سال 1978 حدود 2 میلیون و 883 هزار تن بوده است که این رقم با افزایش 11 میلیون ‌تنی به 13 میلیون و 847 هزار تن رسیده است و در واقع تولید انواع میوه در ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد 8/4 برابری یا 380 درصدی مواجه شده است.
ـ حجم تولید محصولات تولید شکر، یعنی نیشکر و چغندر قند در سال 1978 میلادی بیش از 4 میلیون و 557 هزار تن بوده است که این رقم در زمان حاضر به بیش از 10 میلیون و 530 هزار تن رسیده است. تولید نیشکر و چغندر قند طی سال‌های گذشته بیش از 6 میلیون تن و به‌عبارتی 131 درصد رشد داشته است.
بررسی اجمالی این آمار نشان‌دهنده رشد جهش‌گونه بخش کشاورزی‌ـ که یکی از مهم‌ترین پایه‌های استقلال و اقتدار اقتصادی کشور به شمار می‌آیدـ در چهل سالی است که از عمر انقلاب می‌گذرد و این موضوع سبب شده است کشور در تولید بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی و دامی به خودکفایی برسد. نکته قابل ملاحظه اینکه ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در این بخش در کشور وجود دارد که استفاده از آنها و به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها می‌تواند شکوفایی بخش کشاورزی را دوچندان کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات