بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۴۰۴۸

جزئیات سفر لاوروف به بغداد از زبان سخنگوی وزارت خارجه عراق

پس از آنکه روز گذشته، منابع رسانه‌ای از سفر روز دوشنبه (۶ ژانویه) «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به عراق خبر دادند، امروز (یکشنبه، ۵ ژانویه) «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که یک هیأت روسی به ریاست وزیر خارجه این کشور، در چارچوب سفری رسمی، امروز وارد عراق می‌شود. 

جزئیات سفر لاوروف به بغداد از زبان سخنگوی وزارت خارجه عراق

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی گفت: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه عصر امروز یکشنبه وارد بغداد می‌شود و قرار است فردا با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و «فؤاد حسین» همتای عراقی دیدار و رایزنی کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه عراق این سفر در راستای تاکید بر گشودن درهای عراق برای همه شرکا و دوستان و اهمیت روابط راهبردی با طرف روسی در سایه تقویت جذب سرمایه‌گذاری و مسائل اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی صورت می گیرد. دو طرف همچنین به بررسی برخی از موضوعات و پرونده‌های مرتبط با ماهیت روابط دوجانبه و اهمیت حمایت و تقویت آن در بخش‌های مختلف خواهند پرداخت.

الصحاف افزود که رابطه با طرف روسی اساسی، راهبردی و دارای منافع چندگانه است. وزارت خارجه عراق نیز در راستای دیپلماسی اقتصادی و تقویت نقش عراق در هماهنگی تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند و دیدارهایی که در بغداد صورت می‌گیرد نیز در چارچوب تقویت این موارد صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ماهیت توسعه روابط اساسی و مهم در جنبه‌های مختلف از انعقاد تفاهم نامه‌هایی با طرف روسی خبر داد و گفت که هیأت روسی یک هیأت بلندپایه دیپماتیک، اقتصادی و سرمایه‌‌گذاری خواهد بود و شامل شرکت‌های متعدد نفتی و گازی و نیز شرکت‌هایی در بخش‌های مختلف خواهد بود.  این هیأت همچنین شامل خبرنگارانی از بیش از 25 رسانه روسی خواهد بود که در دیدارها حضور خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این سفر  علاوه بر آنکه در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه، است، برای بررسی مهمترین تحولات در سطح منطقه، بررسی دیدگاه‌های مشترک و ایجاد همگرایی‌های اساسی میان بغداد و مسکو درباره مهمترین چالشهایی که باید به صورت مشترک بر روی آنها کار شود، صورت می‌گیرد. 

روز گذشته، یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با وبگاه المعلومه، تصریح کرد: «وزیر خارجه روسیه، دوشنبه آینده در رأس یک هیأت بلندپایه دولتی و نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ روسی،  به بغداد سفر و طی آن با روسای قوای سه‌گانه عراق و "فؤاد حسین" همتای عراقی، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد».

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که لاوروف در بغداد با مقامات عراقی درباره پرونده‌های انرژی، نفت، گاز، فعالیت شرکت‌های روسی، امنیت و تسلیحات عراق رایزنی خواهد کرد و احتمالا طی نشست‌های وزیر خارجه روسیه با مقامات عراقی، چندین قرارداد منعقد خواهد شد.

روزنامه «العربی الجدید» نیز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق نوشت که لاوروف دوشنبه در سفری رسمی و دو روزه به بغداد خواهد رفت و علاوه بر دیدار با مقامات دولت فدرال با مقامات منطقه کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. 

وی افزود که مقامات عراقی و روسیه در این سفر، امضای چندین توافق‌نامه در بخش نفت، گاز و انرژی، امنیت و تسلیحات را بررسی خواهند کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که پیگیری یادداشت تفاهم‌های امضاشده میان دو طرف در زمینه‌های بهداشت، آموزش، حمل و نقل، نفت، انرژی و نیز وضعیت دانشجویان عراقی که مسکو تحصیل می‌کنند در دستور کار سفر لاوروف به بغداد و اربیل قرار دارد.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات