تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۶۰

نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو

اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در روز چهارشنبه هفته جاری با حضور سه هیأت دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه برگزار خواهد شد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سه هیأت شرکت کننده در کمیته «بررسی قانون اساسی» سوریه از روز فردا (دوشنبه) عازم ژنو می‌شوند تا از روز چهارشنبه هفته جاری گفت‌و‌گوها را آغاز کنند.
روزنامه الوطن سوریه امروز (یکشنبه) نوشت که این سه هیأت که دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه را نمایندگی می‌کنند در سه هتل جداگانه در ژنو سوئیس مستقر می‌شوند و تا روز شنبه هفته آتی گفت‌و‌گوها را پیش می‌برند. پس از آن از هر هیأت ۱۵ نفر برای یک هفته دیگر در قالب کمیته کوچکتری در ژنو باقی می‌مانند تا رایزنی‌ها را ادامه دهند.
تعیین زمان آغاز کار کمیته قانون اساسی پس از آن صورت می‌گیرد که همه هیأت‌ها توافق کرده‌اند که هیچ طرف خارجی در گفت‌و‌گوها حضور نداشته باشد و «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل نیز صرفا به مدیریت گفت‌و‌گوها بپردازد.
برای اعزام هیأت دولت سوریه به ژنو نیز روسیه هواپیمای مخصوصی را در اختیار دمشق قرار داده است. همچنین هیأت رسانه‌ای وسیعی از سوریه به ژنو اعزام می‌شوند.
دولت سوئیس میزبان این نشست است و گفت و‌گوها در ساختمان سازمان ملل برگزار می‌شود.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که احتمال دارد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با او و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در تاریخ بیست‌ونهم اکتبر (هفتم آبان) یعنی یک روز پیش از آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه، در ژنو دیدار کند.
می‌توان گفت امید زیادی به موفقیت کمیته قانون اساسی برای حل و فصل بحران سوریه پس از هفت سال می‌رود؛ هر چند «نصر الحریری» رئیس هیئت مذاکره کننده معارضان سوری اخیرا گفته است که «تدوین قانون اساسی، به تنهایی، حل کننده مشکلات سوریه نیست». (جزئیات بیشتر)
این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است.
هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود؛ اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس «گیر پدرسون» جانشین وی، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات