صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۳۳۸

غافلگیری دشمن با عقاب ۴۴

پایگاه بصیرت / حسین چخماقی

رونمایی از پایگاه هوایی راهکنشی «عقاب ۴۴» یکی از مهم‌ترین خبر‌های حوزه نظامی کشور در سال ۱۴۰۱ به شمار می‌آید. این پایگاه که قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) با همکاری و همراهی نیروی هوایی ارتش در دل کوه‌های سرزمین‌مان طراحی و ساخته است، روز ۱۸ بهمن با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر موسوی، فرمانده کل‌ ارتش رونمایی و ‌اخبار و‌ تصاویر آن رسانه‌ای شد.
طبق اعلام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق گوناگون کشور احداث شده است.
پایگاه هوایی بزرگ و راهکنشی عقاب ۴۴ با در اختیار داشتن اماکنی، چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاه و مخازن سوخت، می‌تواند پذیرای انواع جنگنده‌های شکاری، بمب‌افکن و پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش باشد و آنها را برای انجام مأموریت‌های محوله عملیاتی کند.
احداث پایگاه‌هایی، نظیر عقاب ۴۴ در دل مناطق کوهستانی و استقرار آنها در زیر کوه‌های کشور، قابلیت اجرای عملیات‌های غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.
با نگهداری جنگنده‌ها در پایگاه‌های هوایی زیرزمینی که سازه‌هایی مطمئن و‌ با ضریب ایمنی بسیار بالا دارند و با تجهیز آنها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف، امکان انجام عملیات‌های دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست فراهم می‌شود.
سرلشکر باقری در جریان بازدید از پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ نهاجا با اشاره به ضرورت استفاده از ویژگی‌های ژئواستراتژیک کشور برای افزایش قدرت بازدارنده دفاعی، گفت: «ساخت پایگاه‌های امن که این پایگاه یکی از چندین نمونه آنهاست، تداوم خواهد داشت تا دشمن هر چه بیشتر از یک تهاجم موفق به سرزمین ما ناامید شود‌.»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: «پایگاه عقاب ۴۴ در زیر کوه‌هایی قرار دارد که هیچ بمب و سلاحی در آن مؤثر نیست و قابلیت حفظ تجهیزات و تسلیحات راهبردی نیروی هوایی ارتش را دارد و موجب ارتقای توان عملیاتی نیرو برای سرکوب دشمنان می‌شود.»
سرلشکر باقری همچنین با اشاره به تجهیزات به‌روز هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش، گفت: «امروز با وجود اینکه این هواپیما‌ها زیرساخت قدیمی دارند، اما تجهیزات آنها به‌روز است و می‌توانند در نبرد هوایی و در عملیات پشتیبانی از نیرو‌های سطحی، نقش مؤثری ایفا کنند و در سرنوشت نبرد سهم بزرگی داشته باشند.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی یک روز پس از رسانه‌ای شدن خبر رونمایی از پایگاه عقاب ۴۴ در جریان دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش گفتند: «امروز ارتش در قطعه‌سازی، در ساخت کارهای بزرگ، در ساخت کارهای شگفت‌آور، مثل همین چیزی که دیروز در تلویزیون نشان دادند و آقای سرلشکر موسوی و دیگران آنجا حضور داشتند، مایه‌ خرسندی و احساس عزت مردم است؛ ارتش امروز سازنده است، مبتکر است، دارای ابتکار است.»
شبکه تلویزیونی آی ۲۴ رژیم صهیونیستی در گزارش خود با موضوع رونمایی ایران از پایگاه هوایی عقاب ۴۴، بر عبارت «بازدارندگی مستقیم ایران از طریق توسعه شهرهای نظامی زیرزمینی» تأکید کرد. کارشناس شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز به اقدامات غافلگیرکننده‌ای که ممکن است در این پایگاه علیه اسرائیل انجام شود، اشاره کرد. همچنین شبکه تلویزیونی ۱۳ رژیم صهیونیستی هم در گزارشی ویژه، با اشاره به حملات پیش‌بینی‌نشده جنگنده‌ها از دل پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴، بر ضرورت اتخاذ تدبیر عاجل برای این موضوع تأکید کرد.
افزون بر پایگاه زیرزمینی و‌ راهکنشی عقاب ۴۴، در‌ سنوات پیشین نیز تصاویری از پایگاه‌های زیرزمینی ۳۱۳ پهپادی ارتش، شهر موشکی هوافضای سپاه و پایگاه موشکی ساحلی نیروی دریایی سپاه منتشر شده بود. به اذعان کارشناسان حوزه دفاعی، وجود و توسعه این پایگاه‌های زیرزمینی رابطه‌ای مستقیم با ارتقای قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات