صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۱۱
افزایش نگرانی‌ها از تمام شدن ذخایر تسلیحات نظامی اروپا در جنگ اوکراین

فرصت اروپا تمام است

وزیر دفاع آمریکا در آستانه نشست وزرای دفاع ناتو برای بررسی میزان کمک‌های ارسالی نظامی به اوکراین، خاطر نشان کرد، کشورهای غربی تاکنون در مجموع، 50 میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی فرستاده‌اند. به نظر می‌رسد[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان
وزیر دفاع آمریکا در آستانه نشست وزرای دفاع ناتو برای بررسی میزان کمک‌های ارسالی نظامی به اوکراین، خاطر نشان کرد، کشورهای غربی تاکنون در مجموع، 50 میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی فرستاده‌اند. به نظر می‌رسد این میزان کمک‌های مالی و نظامی برای رویارویی با نیروهای روسی اثربخشی‌ چندانی در روند جنگ نداشته است. با این حال، مسئولان سیاسی اروپایی و آمریکا معتقدند، باید کمک‌های نظامی به اوکراین برای ادامه جنگ افزایش یابد و به سمت فناوری‌های نوین نظامی یا حتی موشک و هواپیماهای نظامی برود. این در حالی است که کشورهای غربی برای فرستادن تانگ‌های لئوپارد 1 و 2 هنوز به اجماع نظر نرسیده‌اند و در شرایطی که آمریکا در حال فشار آوردن بر آلمان برای فرستادن این نوع تانک‌ها به اوکراین است، فرانسه و هلند اعلام کرده‌اند، با وجود وعده‌های قبلی، تمایلی برای فرستادن این نوع تجهیزات ندارند. 
موضوع جالب توجه بعدی سرعت استفاده نیروهای اوکراینی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی است که نگرانی‌هایی در غرب ایجاد کرده است. رسانه‌ها بیان کرده‌اند، به دلیل اینکه نیروهای نظامی اوکراین، آموزش لازم را برای استفاده از این سلاح‌ها ندیده‌اند، با سرعت بالایی سلاح‌ها و تجهیزات نظامی و گلوله‌های خود را هدر می‌دهند و نتیجه‌ای نیز با آتش گشودن به سمت روس‌ها، به دست نیاورده‌اند. «استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که به تازگی در سمت خود ابقا شده، بیان کرده است، این مسئله سبب می‌شود سرعت استفاده از سلاح‌ها، از سرعت تولید آنها در کشورهای اروپایی بیشتر شود و بیم آن می‌رود که کشورهای اروپایی دیگر سلاحی برای فرستادن به کی‌یف نداشته باشند. 
در همین زمینه، روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از مقامات رده بالای آمریکایی نوشت، واشنگتن درباره محدود بودن ظرفیت برای ادامه کمک‌های نظامی از جانب متحدان غربی، به اوکراین هشدار داده است. مقامات ارشد آمریکایی به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند، آمریکا به اوکراین هشدار داده، پنجره فرصت‌هایش برای کسب فتوحات ارضی مقابل روسیه پیش از آنکه کمک‌های نظامی متحدان غربی کاملاً افول پیدا کند، محدود است.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، یک عضو ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره سران اوکراین گفت: «ما به فشارها به آنها ادامه خواهیم داد و به آنها خواهیم گفت، نمی‌توانیم تا ابد همه کار کرده و همه چیز را فراهم کنیم.»
از طرفی واشنگتن‌پست اشاره می‌کند، مواضع نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا که هم اکنون در کنترل اکثریت جمهوری‌خواه است، در قبال سیاست دولت بایدن برای کمک به اوکراین در حال تغییر به سمت مخالفت بیشتر با این سیاست است. این روزنامه آمریکایی یک فاکتور دیگر را که احتمالا باعث محدودتر شدن کمک‌ها به اوکراین خواهد شد، خستگی و نارضایتی اروپایی‌ها به دلیل درگیر شدن با بی‌ثباتی قیمت‌های انرژی و تورم افسارگسیخته می‌داند.
واشنگتن‌پست اضافه کرد، ارتش اوکراین احتمالا تا قبل از تابستان آینده و پیش از اتمام بسته فعلی کمک‌های تسلیحاتی آمریکا فرصت حصول پیشرفت در جنگ با روسیه را دارد.
هراس کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از این است که با توجه به نزدیک شدن به سالگرد جنگ اوکراین، روس‌ها برنامه‌ای برای تهاجمات بیشتر در خاک اوکراین داشته باشند. رسانه‌های آمریکایی نشانه‌هایی از این برنامه‌ریزی را در نوع آرایش نیروهای روسی در بخش‌های شرقی اوکراین دیده‌اند. بر همین اساس، به تازگی اوکراین درخواست خود را مبنی بر ارسال موشک‌های دوربرد و جت‌های جنگنده مطرح کرده؛ اما این در حالی است که کرملین بارها هشدار داده، تنش‌های بیشتر می‌تواند آمریکا و ناتو را به «طرف مستقیمی» در این درگیری تبدیل کند. با این حال، نگرانی عمیق‌تر درباره میزان کمک‌های نظامی ارائه شده به این کشور است که ممکن است در صورت طولانی شدن جنگ، رو به کاهش رود و به نفع روسیه شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات