صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۴۹

هشت توصیه هشت گام

رهبر فرزانه انقلاب همواره در مواقع لزوم توصیه‌های لازم را برای راهبری نظام و انقلاب داشته و دارند. ایشان هشت توصیه مهم به سپاه داشتند که به منزله هشت گام راهگشای این نهاد خادم در مواقع گوناگون و نیز در[...]
پایگاه بصیرت / انسیه ربیعی
رهبر فرزانه انقلاب همواره در مواقع لزوم توصیه‌های لازم را برای راهبری نظام و انقلاب داشته و دارند. ایشان هشت توصیه مهم به سپاه داشتند که به منزله هشت گام راهگشای این نهاد خادم در مواقع گوناگون و نیز در راستای پیشرفت و ارتقای این سازمان تأثیرگذار نظام در تمامی عرصه‌ها خواهد بود.
 
1ـ محافظه‌کار  نشوید
«به هیچ‌وجه نگذارید سپاه پیر، محافظه‌کار و به وضع موجود قانع شود.» این اولین توصیه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بود. ایشان در همین خصوص گفتند: «برای آنکه روحیه جوان در سپاه استمرار یابد و این سازمان به مرحله پیری نرسد، باید جوان‌گرایی که در سپاه آغاز شده، ادامه یابد. نوگرایی و روش‌های خلاقانه ادامه یابد و با انتقال تربیت دینی و انقلابی و روحیه شهدای نام‌آور به نسل‌های بعدی، از انقطاع نسلی جلوگیری شود.»
با تعریفی که پیش از این رهبری از محافظه‌کاری داشتند، می‌توان گفت، مطالبه ایشان از سپاه این است که به وضع موجود راضی نباشند، تحول‌خواه بوده، روبه کمال بروند، اهل سازش با دشمن نبوده و انقلابی باشند. ایشان محافظه‌کاری را هم‌ردیف پیری می‌آورند و این حاکی از آن است که رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب به خوبی واقفند که افراد در سنین بالا در انجام مسئولیت جسارت و شجاعت اولیه را از دست داده و قدری ترسو و امنیت دوست و کم مقاومت و محتاط می‌شوند.
باید اذعان کرد، «روحیه انقلابی‌گری» یکی از اصول اساسی ایستادگی در برابر نفوذ سیاسی و فکری دشمن بوده و ورود آن به ادبیات سیاسی تنها راه علاج مشکلات و فتح قله‌های پیروزی بوده است؛ آنچه رهبری در این سال‌ها با دغدغه مطالبه و پیاده کرده‌اند؛ چرا که آنچه در نقطه مقابل تفکر انقلابی قرار دارد، داشتن روحیه محافظه‌کاری است که در بیانات رهبر معظم انقلاب از آن به قتلگاه انقلاب تعبیر شده است.
برای توضیح بیشتر باید به نگاه و تعریف ایشان از محافظه‌کاری اشاره کرد که می‌فرمایند: «محافظه‌کار طرفدار وضع موجود است و از هر تحولی بیمناک است و هر تغییر و تحولی را برنمی‌تابد و از تحول و دگرگونی می‌ترسد، اما عقلانیت این طور نیست. محاسبه عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی می‌شود، مانند انقلاب عظیم اسلامی که ناشی از یک عقلانیت بود.»
منظور این است که با گذشت زمان عده‌ای برای حفظ موقعیت و مقام به گذشته خود پشت کرده و از پافشاری بر اصول و آرمان‌ها خجالت می‌کشند و در بیان مواضع انقلابی خود لکنت زبان می‌گیرند. این همان روحیه محافظه‌کاری است که به منزله آفتی بزرگ در تاریخ صدر اسلام هم برای مردم و هم خواص، جریان‌های تلخ بعد از پیامبر(ص) را برای حضرت علی(ع) و حتی جریان عاشورا رقم زد.
پیر شدن و ترسو شدن و محافظه‌کاری به سازش هم تعبیر می‌شود؛ روحیه‌ای که سبب می‌شود مقاومت را کنار گذاشته و با دشمن خونخوار انقلاب پای میز مذاکرات یک‌جانبه و بدون سود و منفعت بنشینند و این بزرگ‌ترین خطر برای نظام و انقلاب است.
نقطه مقابل پیر نشدن، جوان ماندن و جوان نگه داشتن سپاه است که رهبری تأکید می‌کنند: «باید جوان‌گرایی که در سپاه آغاز شده، ادامه یابد، نوگرایی و روش‌های خلاقانه ادامه یابد. جوان ماندن سپاه را باید با تربیت دینی و انقلابی نسل‌های دوم و سوم، اجازه ندادن به ایجاد انقطاع نسلی با ورود و جذب نیروهای جوان دارای ایده‌های بزرگ در جهت حفظ ارکان نظام و انقلاب و جریان داشتن و زنده نگه داشتن روحیه شهدای بزرگ و نام‌آور سپاه حفظ کرد.»
 
2ـ آمادگی در مواجهه با حوادث بزرگ
«حفظ آمادگی در مواجهه با حوادث بزرگ» دومین توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود که گفتند: «یکی از خصوصیات بارز سپاه از ابتدا تاکنون، سینه سپر کردن و حضور در صف مقدم مواجهه با حوادث بزرگ بوده است که این روحیه باید حفظ شود.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در همین زمینه حفظ آمادگی‌های علمی و عملی و آگاهی‌های سیاسی و استحکام سازمانی سپاه در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، کمک به محرومان و خدمت‌رسانی و مقابله با دشمنی‌ها را ضروری خواندند.
باید گفت، رهبری تأکید دارند: «روش خلاقیت و نوگرایی در ابزارها، شیوه‌ها، وسایل کار، ابزارهای رزمی و ابزارهای حرکت جمعی سپاه نباید متوقف بشود. روزبه‌روز باید جلو بروید، بهتر بشوید، در جهت انقلابی شدن، در جهت دینی شدن، در جهت کارآمد شدن.
آماده‌به‌کاری خودتان را در مواجهه‌ با حوادث بزرگ حفظ کنید. سپاه آماده‌به‌کاری خودش را بایستی حفظ کند. هم در زمینه‌ خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی، هم در زمینه‌ مقابله‌ با دشمنی‌ها، هم در زمینه‌ استحکام سازمانی و آمادگی‌های علمی و عملی و آگاهی‌های سیاسی، در همه‌ این زمینه‌ها باید بتوانید این آمادگی و آماده‌به‌کاری خودتان را حفظ کنید.» 
 
3ـ نگاه فرامرزی و وسیع
توصیه سوم رهبر فرزانه انقلاب به سپاه پاسداران «از دست ندادن نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت» بود.
ایشان گفتند: «نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم. نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود اما برخی متوجه این مسئله نیستند.»
رهبری تأکید می‌کنند: «این نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ قناعت نکنیم به منطقه‌ خودمان که آن قومی که خانه نشستند تا به آنها حمله بشود، دچار ذلت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجه به این نیستند، خیلی‌ها توجه به این ندارند. هرچند برخی هم توجه دارند، اما به نفع دشمن حرف می‌زنند؛ این نگاه به این منطقه‌ وسیع جغرافیایی و جغرافیای مقاومت که جزء وظایف و جزء مسئولیت‌های سپاه است، نباید در داخل سپاه تضعیف شود.»
 
4ـ هوشیاری و نهراسیدن از دشمن
رهبر حکیم انقلاب اسلامی چهارمین توصیه خود به سپاه را اینگونه مطرح کردند: «از دشمن مطلقاً نترسید، اما کاملاً هوشیار باشید و ارزیابی واقعی و صحیحی از دشمن داشته باشید.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: «نباید از دشمن هر اندازه هم که قوی باشد، ترسید؛ اما نباید دشمن را، هرچقدر هم که کوچک باشد، به حساب نیاورد.
در برابر دشمن با نگاه دقیق، ارزیابی خودتان از دشمن را واقعی کنید. هوشیاری را هم با ترس اشتباه نگیرید؛ اصلاً از دشمن نترسید؛ هر چه هم دشمن قوی باشد، بزرگ باشد، نترسید. چون آن قدرت ایمانی را که شما دارید، دشمن‌تان ندارد، در هر حجمی که باشد؛ اما حجم دشمن را بشناسید؛ چرا که «دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد.»
هیچ دشمنی را دشمن کوچک و دشمن بزرگ را حقیر، ناتوان، بیچاره، غیر قابل اعتنا به حساب نیاورید؛ نه، دشمن را ولو کوچک هم هست، به حساب بیاورید، در مقابلش ارزیابی درست داشته باشید، در مقابلش هوشیاری داشته باشید اما این هوشیاری را با ترس اشتباه نگیرید؛ نترسید اما بشناسید که با چه کسی طرفید. دشمن‌شناسی از اولین اصول مقاومت و پیروزی است.»
 
5ـ همکاری و هم‌افزایی
ایشان در توصیه پنجم خود خطاب به سپاه خاطرنشان کردند: «با همه اجزای عظیم تشکیل‌دهنده نظام اسلامی، اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه و بخش‌های گوناگون، همکاری و هم‌افزایی داشته باشید. البته این هم‌افزایی و همراهی به معنای جدایی سپاه از عناصر هویتی خود نیست و سپاه باید عناصر هویتی خود را صد درصد حفظ کند.
با همه‌ اجزای عظیم تشکیل‌دهنده‌ نظام اسلامی همکاری و هم‌افزایی داشته باشید؛ با دولت، با قوه‌ِ قضائیه، با مجلس شورای اسلامی، قوه‌ مقننه با بخش‌های گوناگون این همکاری و هم‌افزایی لازم است؛ این وظیفه است که مخصوص شما هم نیست؛ این را ما به همه توصیه می‌کنیم، به شما هم توصیه می‌کنیم. البته معنای این هم‌افزایی و همراهی، جدا شدن از عناصر هویتی سپاه نیست؛ به این نکته توجه کنید! عناصر هویتی سپاه صد درصد باید حفظ شود در همه‌ تعاملات، در همه رفتارها و همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها. اگر بین نهادها و ارگان‌ها همکاری و هم‌افزایی باشد، یعنی اتحاد و همدلی و دیگر هیچ دشمنی نمی‌تواند نفوذ کند؛ همکاری سبب افزایش اتحاد و کارایی شده و وضعیت اقتصاد و معیشت، سیاست و فرهنگ را هم به سمت تعالی پیش خواهد برد.»
 
6ـ مردمی بودن
«مردمی بودن» توصیه ششم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سپاه بود. ایشان گفتند: «مردم‌دوست، مردم‌پذیر و مردمی‌رفتار باشید و از فخرفروشی، دنیاطلبی و اشرافی‌گری جداً پرهیز کنید، زیرا سپاه از ابتدای تشکیل، مردمی بوده است.
مردمی باشید، مردم‌دوست باشید، مردم‌پذیر باشید، مردمی‌رفتار باشید. از اولی که سپاه تشکیل شد این جوان‌ها و بچه‌هایی که از همه جا آمدند رشد کردند، مردمی تشکیل شد؛ فخرفروشی خلاف این رفتار است، دنیاطلبی خلاف این رفتار است، اشرافی‌گری خلاف این رفتار است.»
سپاه از ابتدای تشکیل با روحیه و منش مردمی تشکیل شده است. روحیه‌ای که در بلایای طبیعی همراه مردم است و در مناطق محروم همیار آنها تا مشکلات را رفع کرده و محرومیت را بزداید و حالا رهبری تأکید دارند این روحیه را افزایش دهید تا پیشرفت داشته باشید.
 
7ـ روحیه جهادی
«اولویت قرار دادن کار و روحیه جهادی در همه عرصه‌ها» دیگر توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به سپاه بود که گفتند: «کار جهادی در مقابل تنبلی و بی‌تفاوتی و کار امروز را به فردا انداختن قرار دارد که متأسفانه برخی بخش‌های کشور دچار این مشکل هستند.
کار جهادی و روحیه‌ جهادی را در همه‌ عرصه‌های گوناگون فعالیت‌ها سرلوحه قرار بدهید. کار جهادی ضد تنبلی است، ضد بی‌تفاوتی است، ضد امروز را به فردا انداختن است. کار جهادی. کار را در همه‌ عرصه‌ها جهادی دنبال کنید.»
 
8ـ تقویت معنویت
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در توصیه هشتم خود بر حفظ و تقویت معنویت، انس با قرآن، توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) و در میان نیروهای سپاه و خانواده‌های آنان تأکید کردند و گفتند: «توکل، توسل، معنویت و دعا را از دست ندهید؛ اُنس با قرآن را از دست ندهید؛ اُنس با اهل ‌بیت و عترت را از دست ندهید؛ اجتناب از گناه را فراموش نکنید. جزء بیشترین توصیه‌ها یا شاید بشود، گفت در رأس توصیه‌های کسانی که ما برای کلمه‌کلمه‌ حرف‌های آنها خیلی اعتبار قائل بودیم، اجتناب از گناه بود؛ اساس کار، اینهاست. هم در خودتان، هم در خانواده‌تان، هم در فرزندان‌تان و همه‌ متعلقین به خودتان، اینها را نهادینه کنید.» آلوده نشدن به گناه و تقویت معنویت یکی از ارزش‌هایی است که سبب می‌شود افراد نسبت به کشور و ارزش‌های انقلابی خود متعهد بمانند و این مهم‌ترین رکنی است که رهبر دوراندیش انقلاب روی آن تأکید می‌کنند که هم در خودتان و هم خانوادتان تقویت کنید تا در تمام عرصه‌ها همراه باشید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات