تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۷۵

جلسه نمایندگان آمریکا و اسرائیل در «العقبه» اردن برای آرام کردن اوضاع فلسطین اشغالی

قرار است امروز (یکشنبه، ۲۶ فوریه)، در شهر«العقبه» اردن، نشستی سیاسی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با مشارکت مصر و تحت نظارت ایالات متحده آمریکا در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به «دوران آرامش و اعتماد سازی» برگزار شود. این در حالی است که برگزاری این نشست با مخالفت شدید مردم و گروه‌های بزرگ فلسطینی همراه است. 

جلسه نمایندگان آمریکا و اسرائیل در «العقبه» اردن برای آرام کردن اوضاع فلسطین اشغالی

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه اردنی «الغد» تصریح کرد: «این نشست در چارچوب تلاش‌ها برای توقف اقدامات یکجانبه و دستیابی به دوران آرامش و اقدامات اعتمادساز برای تعامل سیاسی جامع‌تر میان دو طرف تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد».

این منبع افزود: «این نشست در راستای تکمیل تلاش‌های اردن با هماهنگی تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر طرف‌ها برای توقف اقدامات یکجانبه و تشدید اقدامات امنیتی از سوی اشغالگر اسرائیلی که به انفجار انواع خشونت بیشتر تهدید می‌کند و نیز اتخاذ تدابیر امنیتی و اقتصادی که از رنج ملت فلسطین بکاهد، صورت می‌گیرد».

به گفته این منبع، «نشست مذکور در سایه چالشهای سیاسی و امنیتی بزرگ، نخستین نشست در نوع خود میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیلی‌ها با مشارکت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی طی چندین سال اخیر است».

منابع آگاه دیپلماتیک نیز ادعا می‌کنند که این نشست در شرایطی به شدت حساس برگزار می‌شود و برگزاری آن به منزله یک گام ضروری برای دستیابی به تفاهمات میان تشکیلات خودگردان و رژیم اشغالگر برای مهار وخامت اوضاع است.

به اعلام خبرگزاری آلمان، هیأت بلندپایه تشکیلات خودگردان فلسطین، شنبه (دیروز، ۲۵ فوریه)، کرانه باختری را به مقصد اردن برای شرکت در نشست پنج‌جانبه العقبه ترک کرد. 

بر اساس این گزارش، یک بالگرد نظامی اردن، هیأت فلسطینی را از رام‌الله به اردن انتقال داد. «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرای سازمان آزادیبخش فلسطین، «ماجد فرج» مدیر دستگاه اطلاعات فلسطین، «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، «مجدی الخالدی» مشاور دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله اعضای هیأت اعزامی به العقبه هستند.

اما گروه‌های مقاومت فلسطین حضور هیأتی از افراد با نفوذ تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست امنیتی ادعایی که قرار است در العقبه برگزار شود، محکوم کردند و آن را به منزله ضربه‌ای جدید در پیکره ملت و فداکاری‌های آنها و خیانت به خون شهدا می‌دانند. 

در بیانیه گروه‌های مقاومت فلسطین که نسخه‌ای از آن در وبگاه فلسطینی «صفا» منتشر شد، آمده است: مشارکت طرف فلسطینی و طرف های عربی دیگر در این نشست چیزی جز ننگ و عار برای آنها نخواهد داشت و به منزله شراکت آنها در تلاش‌های بین المللی و اسرائیلی برای دور زدن اراده فلسطینی‌ها و از بین بردن مقاومت مشروع آنها است.

در ادامه این بیانیه از جنبش‌های جوانان، موسسات و تشکل‌های مردمی خواسته شد تا در سراسر فلسطین علیه نشست عقبه، همزمان با برگزاری آن تظاهرات کنند.

این در حالی است که پیشتر نیز در شهرهای مختلف نوار غزه و کرانه باختری، تظاهرات‌هایی در محکومیت این نشست برگزار شده است. تظاهرات‌کنندگان در جنین علیه تشکیلات خودگردان شعار دادند و از آن خواستند که از حضور در این نشست که با هدف پایان دادن به انقلاب علیه اشغالگران در کرانه باختری برگزار می‌شود، پرهیز کند.

هنوز تشکیلات خودگردان فلسطین اهداف خود از حضور در این نشست را بیان نکرده و مقامات سازمان آزادیبخش فلسطین نیز از هرگونه اظهارنظر در این خصوص خودداری می‌کنند. اما رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند که نشست اردن با هدف توافق بر سر تدارکات امنیتی به منظور توقف تنش‌های میدانی به ویژه پیش از حلول ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد. 

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات