صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۰۵

رسالت زنان

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین افراد در جامعه منتظر «زنان» هستند که می‌توانند نقش مهمی را در زمینه‌سازی برای ظهور ایفا کنند. به‌طور کلی، نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل در قبال امام خود در عصر غیبت، مسئولیت‌هایی را عهده‌دار خواهند بود. نکته اینجاست که با توجه به نقش مهمی که زنان در خانواده و سپس جامعه دارند[...]

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین افراد در جامعه منتظر «زنان» هستند که می‌توانند نقش مهمی را در زمینه‌سازی برای ظهور ایفا کنند. به‌طور کلی، نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل در قبال امام خود در عصر غیبت، مسئولیت‌هایی را عهده‌دار خواهند بود. نکته اینجاست که با توجه به نقش مهمی که زنان در خانواده و سپس جامعه دارند، توجه به هر گونه برنامه‌ریزی برای ترویج فرهنگ مهدوی ضرورت پیدا می‌کند؛ زیرا هر چه جامعه خود را در راستای جامعه منتظر قرار دهد، بیشتر به مقصود و هدف می‌رسد. از همین منظر، زن منتظر با ترویج و تبلیغ هرچه بیشتر دین، خودباوری و معنویت را بین سایر زنان تقویت کرده و به آنان یادآوری می‌کند که زن منتظر همان زن مسلمان و با ایمانی است که حقیقت اسلام را دریافته و به آن عمل می‌کند؛ یعنی در عین‌ حال بامعرفت و اعتقاد کامل زمینه را برای ظهور مهیا می‌کند و در عرصه اجتماع با امربه‌ معروف و نهی از منکر زمینه ظهور را فراهم می‌آورد.

زن منتظر
در جامعه منتظر مهدی(عج)
حال که زن منتظر در نگاه نخست انگیزه‌های لازم برای خدمت به تحقق انتظار را دریافت، باید شناخت خویش را در رفتار صحیح و موردنظر صاحب‌الزمان(عج) افزایش دهد. زن منتظر به سمت انسان کامل، که نزدیک‌ترین حالت به پروردگار است، حرکت می‌کند؛ امیال و غرایز را در مسیر رشد قرار می‌دهد و مسیر زندگی خویش را به‌سوی انتظار به حرکت درمی‌آورد و از مرحله محب خدا بودن به مرحله محبوب خدا بودن می‌رسد.
زن با ایمان، با عفت و با حجاب ضمن حفظ سلامت جامعه، سعی می‌کند به درجه‌ای از تکامل برسد و با رعایت ایمان و عمل صالح خودسازی کند؛ زیرا ایمان باید با عمل صالح همراه باشد. نمایانگر این بیان، آیاتی از قرآن کریم است که در آنها حدود ۴۹ بار «اللذین آمنوا» و «عملوا الصالحات» ذکر شده و به زیبایی این مرحله را چنین توصیف می‌کند: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَ لَمّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا یلِتْكُمْ مِنْ أعْمَالَكُمْ شَیئًا إِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیم»، (حجرات/ ۱۴)؛ آن اعراب بادیه‌نشین گفتند ما ایمان آورده‌ایم، به آنان بگو شما هنوز ایمان نیاورده‌اید، بلکه بگویید، اسلام آورده‌ایم و هنوز ایمان در دل‌های شما وارد نشده است و اگر خدا و رسولش را اطاعت کنید، خداوند ذره‌ای از اعمال شما کم نمی‌کند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.

اهمیت شناخت امام عصر
از سوی زنان
در ادامه باید خاطرنشان کرد، ازجمله ویژگی‌های انسان میل فطری او به شناخت حقایق است تا حوادث خلقت را بررسی کند که این میل فطری ابعاد گسترده‌ای همراه باسعادت و شقاوت دارد. اینکه شناخت پیدا کنیم هدف از آفرینش، بندگی خداوند است. در همین راستا، «زن» به‌منزله یک فرد مسلمان و انسانی که در تربیت و ساختن انسان‌های بامعرفت، مؤثر است، باید حضرت زهرا(ع) را الگوی خود قرار دهد؛ چراکه بالاترین و بهترین نمونه است که تمام زن‌ها و مسلمانان از او درس می‌گیرند. در این‌باره حجت‌الاسلام محمد صرفی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت می‌گوید: «زن مسلمان باید زن بودن خود را بشناسد و این نگاه تعریضی به جامعه غربی امروز است که زن را ابزار تلقی می‌کند. زن مسلمان پس ‌از این شناخت می‌تواند به تربیت نسل منتظر مبادرت کند. اگر زن و مرد، پایه یک خانواده مهدی یاور را بنا گذارند، قطعاً فرزندانی منتظر و مهدوی یاور نیز خواهند داشت که زمینه‌ساز ظهور می‌شوند.»

جایگاه رفیع زنان
در حکومت جهانی مهدی موعود
وی در پاسخ به این پرسش که تعمیق و ترویج فرهنگ انتظار چه میزان به نقش و جایگاه زن و مادر وابسته است، تصریح کرد: «فرهنگ انتظار گاهی در جامعه ما شعارگونه می‌شود و صرفاً به آذین‌بندی کردن در نیمه شعبان خلاصه می‌شود که البته لازم است، اما کافی نیست و برای تعمیق این فرهنگ باید از خانواده آغاز کنیم.»
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت بابیان اینکه امام باقر(ع) می‌فرمایند، 50 نفر زن در میان 313 یار امام زمان(عج) خواهیم داشت، گفت: «خداوند در حکومت جهانی و آرمانی امام زمان(عج)، برای زنان جایگاه بسیار بالایی قائل شده است؛ لذا متولیان فرهنگی کشور نیز باید نقش زنان را جدی بگیرند.»

جان کلام
همه انسان‌ها در برابر امام عصر خود مسئول هستند و برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت وظایفی را بر عهده ‌دارند. زنان علاوه بر نقش عمومی که همه انسان‌ها عهده‌دار هستند، می‌توانند در مواردی به‌طور خاص ایفای نقش کرده و زمینه‌های ظهور را فراهم کنند. برای دست‌یابی به این مهم شناخت جایگاه زن در ابعاد گوناگون لازم است تا بتوان در پرتو آن به چگونگی تأثیرگذاری زن در ابعاد گوناگون پرداخت. مواردی که برای فرد منتظر برشمرده می‌شود، برای زن و مرد یکسان است؛ ولی آنجا که بحث چگونگی زمینه‌سازی پیش می‌آید، زنان در زیرساخت‌ها قرار می‌گیرند. امام خمینی(ره) درباره زنان می‌فرمایند: «زن مربی جامعه است، از دامن زن انسان پیدا می‌شود. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است مربی انسان‌ها زن است.» از همین منظر است که نقش زیربنایی زن در تولد و رشد صاحب‌الامر مشهود است که از هنگام تکوین و تولد ایشان آغاز و سپس با طی مراحل رشد، زمینه‌های امامت ایشان فراهم می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات