فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۲۴

«حسینیه معلی»؛ الگوی مولودی‌خوانی به سبک نوین

فصل جدید برنامه «حسینیه معلی» همزمان با اعیاد شعبانیه  و اعمال تغییراتی در چینش کارشناسان روی آنتن شبکه سه سیما رفت؛

فصل جدید برنامه «حسینیه معلی» همزمان با اعیاد شعبانیه  و اعمال تغییراتی در چینش کارشناسان روی آنتن شبکه سه سیما رفت؛ دو فصل گذشته برنامه با کارشناسی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) سعید حدادیان، مهدی سلحشور، سیدمجید بنی فاطمه، مهدی رسولی و محمد صمیمی و با اجرای حامد سلطانی پخش می‌شد و در فصل جدید حجت الاسلام مصطفی کرمی به همراه ذاکران اهل بیت (ع) احمد واعظی، عبدالرضا هلالی و مهدی رسولی در جایگاه کارشناسی این برنامه حضور دارند تا بار دیگر شاهد ذکر و الگوی درستی از عزاداری در میان مداحان و جذب مخاطبان باشیم.
از سال گذشته که سری نخست و دوم برنامه «حسینیه معلی» ویژه برنامه محرم و صفر به سبک جدید از رسانه ملی آغاز شد، به دلیل جذابیت های ویژه مخاطبان را با خود همراه کرد؛ سبک و سیاقی که با پخش سری جدید سبب شده است بازتاب های رسانه ای آن و کلیپ هایش در فضای مجازی منتشر شود و بسیاری از جوانان را شیفته خود کند. این برنامه تلویزیونی توانسته مسئولیت خود در بازشناسی معارف و مداحی اهل بیت (علیهم السلام) را آن هم در میانه جنگ رسانه ای دشمن علیه مقدسات و تصویرسازی های نامناسب، به خوبی انجام دهد.


سبک نوین برنامه «معلی» این سؤال را مطرح کند، امام حسین (ع) که شبکه های معاند غرب در حال تصویرسازی های خلاف واقع از ایشان و سبک زندگی حسینی هستند، چگونه کودکان و نوجوانان را شیفته خود کرده که بعد از قرن ها، مولودی خوانی و عزاداری را به شیوه نوین طرح ریزی کرده و سبب جذب مخاطب از میان جوانان شده اند.
 

سبکی جدید در مولودی خوانی و جهاد تبیین
هر چند برخی در حال تخریب این سبک هستند و ادعا می کنند «حسینیه معلی» شیوه ای غربی را برای مولودی خوانی و تصویرسازی از اهل بیت (علیهم السلام) برگزیده است، اما می توان عنوان کرد برای مقابله با دشمن بهترین روش بهره گیری از سبک خودشان ولی با رنگ و بویی اسلامی است. به عبارتی حسینیه معلی در مسیر جهاد تبیین، روشنگری حقایق، شناخت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و ... دست به ابتکاری بی نظیر زده است و در موفقیت این مسیر همین بس که مخالفان و دشمنان لب به اعتراض بگشایند.

برنامه تلویزیونی حسینیه معلی توانسته به پدیده تلویزیونی مبدل شود و در دو فصل گذشته و فصل جدید از نظر میزان مخاطب و  بازتاب‌های رسانه‌ای وجه تمایز ویژه ای با دیگر برنامه‌های مناسبتی ایجاد و در زمان پخش چشمان منتظر بسیاری را میخکوب عقربه های ساعت کند.


ویژه برنامه ای که ذاکران اهل بیت (ع) با حضور اساتید و چهره‌های شاخص مداحی به مولودی خوانی، یزله خوانی و ذکر احوال اهل بیت می‌پرداختند و هرچند سبک خاصی را در پیش گرفته است، اما لبان بسیاری را با مولودی خوانی در منقبت خاندان رسول خدا (ص) خندان و بر جذابیت های آن بیش از پیش افزوده است.

شهرت و جایزه معنا ندارد
هرچند این سبک خاص مولودی خوانی مخاطبان بسیاری دارد و برخی به اشتباه یا به عمد برای تخریب، آن را برنامه کشف استعداد با کپی برداری از برنامه تلویزیونی «عصر جدید» نامیده اند، اما باید تأکید کرد حسینیه معلی تفاوتی عمده و فاحش با برنامه های استعدادیابی دارد و آن اینکه در حسینیه معلی کسی برای شهرت، جایزه مادی و منافع شخصی نمی آید، بلکه می آید تا خلوص نیت و عرض ارادت قلبی خود را به اهل بیت (علیهم السلام) نشان دهد.

در این برنامه کارشناسانی درباره سبک مداحی و مولودی خوانی ها اظهار نظر می کنند، اما نه برای  اینکه به کسی رأی مثبت یا منفی بدهند، بلکه برای تصحیح اشکالات احتمالی و  اغلب با مداح یا مولودی خوان نوجوان و جوان برنامه همراه می شوند و فضای برنامه را به سمت حسینیه ای نوین پیش می برند. «حسینیه معلی» ویژه برنامه ای برای عزاداری و مولودی خوانی به سبکی جدید و ترسیم مسیر درست در حوزه ذکر مصیبت یا مناقب اهل البیت (علیهم السلام) است.

حسینیه معلی الگویی تلویزیونی برای سامان دادن و رفع آفت‌های بزرگی است که به حوزه مداحی و مولودی خوانی اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده تا مولودی ها از فضای آهنگ‌های پاپ و جاز فارسی فاصله بگیرد.

برخی تعابیر نادرست در مداحی‌ها و استفاده از روایت های نامعتبر در میان برخی مداحان و ذاکران کمتر شناخته شده ممکن است به این فضا آسیب برساند، لذا اصلاح و الگوسازی مداحی از مهمترین کارکردهای حسینیه معلی و تلاش آن ارائه سبک مداحی درست است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات