صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۹۶۰

تأثیر هیئت در تربیت یاران آخرالزمانی

تأکید مقام معظم رهبری بر جزئی‌ترین مسائل در هیئت‌های مذهبی به خوبی نشان می‌دهد که همه ارکان هیئت می‌تواند بر جذب مخاطب، پرورش و نوع نگاه آنها اثر بگذارد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ رضا آرمانیان

هیئت‌های مذهبی را قرارگاه تربیت انسان‌های مجاهد، آگاه و با بصیرتی می‌دانیم که نقش تأثیرگذاری از یاری مستضعفان تا کمک حال محرومان و مصیبت‌زدگان در جامعه دارند، اما قطعاً همه هیئت‌های مذهبی آن‌طور که باید تأثیرگذاری نداشته و ندارند؛ اما ویژگی‌های یک هیئت تأثیرگذار چیست؟

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «منابر و سخنرانی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا عوام از هیئت فهمیده و آگاه بیرون رود، نه اینکه با شبهه خارج شود.» ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: «تریبون و سخنران بسیار مهم است و منبر و روحانی ملبس حتماً باید در هیئت‌ها حضور داشته باشند و منبر نباید تعطیل شود و کسی که می‌خواهد منبر رود باید منبرش حساب‌شده باشد و پس از پایین آمدن از منبر‌ها از مستمعین نظرخواهی کند که مستمعین از کدام بحث بیشتر راضی هستند.» رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «حتی مسائل جزئی نظیر کیفیت کاغذ در دست شما هم مهم است و لحن سخنران در خواندن شعر نیز بسیار مهم است که باید بسیار روان و سلیس باشد، چون اهمیت این جلسه و صاحب آن بسیار بالاست و صاحب این جلسات خود حضرت ابا عبدالله الحسین است.»

تأکید مقام معظم رهبری بر جزئی‌ترین مسائل در هیئت‌های مذهبی به خوبی نشان می‌دهد که همه ارکان هیئت می‌تواند بر جذب مخاطب، پرورش و نوع نگاه آنها اثر بگذارد؛ لذا باید توجه ویژه‌ای به ویژگی‌های یک هیئت اثر گذار داشته باشیم.

نقش سخنران

باید عنوان کرد هیئت تاثیرگذار بایستی شاخصه‌های فراوانی داشته باشد، چنانکه رکن اصلی هیئت، سخنران و مداح است؛لذا بایستی از سخنران و مداحان عالم، دانا و دانشمند و با بصیرت و آگاه استفاده شود؛ مداحانی که از اشعار پرمحتوا، حماسی، احساسی، معرفت‌افزا و شورانگیز استفاده کنند که بعد از یک مجلس سخنرانی و مداحی مخاطب احساس کند چیز‌های زیادی فراگرفته و بر معرفت و بصیرت او افزوده شده و هم عواطف، عشق و محبت او اغنا شود و در واقع از این ارتباط عاطفی با اهل‌البیت(ع) حظ و بهره کافی را برده باشد.

هیئت امنای هیئت هم باید از افراد با بصیرت و آگاه باشند. مهم است که خود هیئتی‌ها با یکدیگر اختلاف نداشته و با هیئت‌های دیگر هم رقابت منفی نداشته باشند. اگر هیئت قرارگاه تربیت یاران آخرالزمانی مهدی فاطمه(عج) است، پس خوب است هیئت‌ها از امکانات و تجربیات یکدیگر هم‌افزایی و از آنها استفاده کنند.

فضای ظاهری

فضای ظاهری و فیزیکی هیئت یکی دیگر از موارد تأثیرگذار هیئت‌های مذهبی است و بایستی جذاب بوده، تکراری و خسته‌کننده نباشد و سال به سال با نبوغ و ابتکارات جوانان طرح‌های جدیدی چه برای ولادت‌ها و چه برای شهادت ائمه اجرا کنند تا مخاطب دنیای مجازی امروز جذب هیئت و آثار و برکات آن شود.

هیئت باید از سبک‌های جذاب و مناسب استفاده کند؛ یعنی از آهنگ‌های نامناسب در مداحی‌ها استفاده نشود که خدای ناکرده سبب وهم اهل‌البیت و وهم دین و سوءاستفاده دشمن نشود.

بصیرت و دشمنشناسی

هیئت تأثیرگذار باید مراقب باشد در دام جریانات انحرافی خصوصاً تشیع انگلیسی که در کمین هیئت و هیئتی‌ها نشسته‌اند، نیفتد. هیئت ضمن اینکه باید سیاسی و ولایت‌مدار و مدافع نظام باشد، لازم است مراقب باشد که به محلی برای نزاع‌های سیاسی و انتخاباتی و محل جولان احزاب و کاندیدا‌ها نشود؛ امری که بعضاً سبب سوءاستفاده برخی سیاسیون به ویژه در سال‌های اخیر قرار گرفته و موجب تخریب وجهه برخی هیئت‌ها شده است.

احترام به پیشکسوتان و میدان دادن به جوانان

هیئت محل رشد و پرورش نوجوان و جوانان انقلابی و ولایتمدار است که آداب و اعتقادات بسیاری از آن فرا می‌گیرند؛ از احترام به بزرگ‌تر‌ها تا اخلاق و انتظار منجی را؛ لذا بانیان هیئت‌های مذهبی باید با توجه به این مهم و ایجاد بستر‌های لازم برای این رشد و پرورش ضمن احترام به پیرغلامان اهل‌البیت(ع) و تجلیل از آنها به جوانان هم برا‌ی کار‌های اجرایی و هم مداحی و ذکر اهل‌البیت(ع) میدان بدهند.

از دیگر سوی هیئت نباید مناسبتی باشد و برنامه‌های هیئت بایستی برای همه سال باشد تا مخاطبان رها نشوند و در قالب برنامه‌های هفتگی و منظم با اعضای هیئت ارتباط و تعامل برقرار باشد تا اثرگذاری هیئت اهل‌البیت(ع) در تمام طول سال حفظ شود.

هیئت رسانهای

این روز‌ها رسانه و فضای مجازی رکن مهمی از زندگی جامعه را تشکیل می‌دهد؛ لذا هیئت‌ها هم باید به فضای مجازی و رسانه برای اثرگذاری‌های میدانی اهمیت ویژه‌ای بدهند و تدوین کلیپ‌های مداحی و روضه‌خوانی و اقدامات رسانه‌ای در تبیین واقعیات و پاسخ به شبهات برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن نقش مؤثری در گسترش دین و شعائر دینی و جذب مخاطبان جوان دارد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات