صبح صادق >>  پاسدار >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۹۲
افتتاح ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر

کام شیرین ساحل‌نشینان

«جیره‌بندی آب در شأن مرم بوشهر نیست که در کنار آب زندگی می‌کنند. امروز با افتتاح این طرح جیره‌بندی در این استان تمام شد.» این صحبت‌های رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۱۵ طرح‌ صنعت آب‌و‌برق استان بوشهر بیش از هر نوع نگاهی نشان از دغدغه‌مندی وی در حل‌وفصل مشکلات مردم و پیگیری و رسیدگی آنان است.
افتتاح طرح‌های بزرگ صنعت آب و برق در استان بوشهر با 9 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی، خبر شیرین بهره‌برداری از دو پروژه آب شیرین‌کن جدید را هم با خود به همراه داشت؛ دو پروژه‌ای که می‌تواند آب آشامیدنی مورد نیاز 250 هزار نفر از مردم بوشهر و دشتستان را تأمین کند.
مهم‌ترین کارخانه‌های آب شیرین‌کن بوشهر کارخانه آب شیرین‌کن 35 هزار مترمکعبی بوشهر و کارخانه آب شیرین‌کن 6500 مترمکعبی وحدتیه دشتستان است که آب شور دریا را شیرین‌سازی و کام ساحل‌نشینان را شیرین می‌کند.
طبق گزارش وزرات نیرو، هم‌اکنون ۹۵ پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت ۶۳۸ هزار مترمکعب در شبانه‌روز وجود دارد که ۷۵ پروژه با ظرفیت ۴۴۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری و ۲۰ پروژه با ظرفیت ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ مترمکعب در حال ساخت است.
در صحبت‌های علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اهمیت آب شیرین‌کن‌ها و سهم ساحل‌نشینان به این صورت بیان شد: «حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در سواحل مستقر هستند و استفاده از آب دریا برای مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی به عنوان یکی از روش‌های تأمین منابع آبی در جهان مرسوم است. بنابراین، استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله بهره‌مندی از آب دریا جزء برنامه‌های وزارت نیرو است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از نیمی از این ظرفیت در شهرها و مناطق ساحلی و از نیمی دیگر برای انتقال به داخل سرزمین به ویژه فلات مرکزی استفاده خواهد شد.»
خدمت به 250 هزار بوشهری در دو پروژه تعداد آب شیرین‌کن‌های این استان را به عدد 9 و ظرفیت 92 هزار مترمکعب رساند؛ خدمتی که به گفته «ابوالحسن عالی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر، آب دریا را با آب شبکه آب‌رسانی ترکیب و نیاز حدود 250 هزار نفر از مردم شهر بوشهر، دالکی، وحدتیه و روستاهای اطراف را تأمین می‌کند. سه سال آینده هم با تأمین آب مورد نیاز 50 درصد جمعیت این استان، وضعیت آب آشامیدنی بوشهر به پایداری کامل می‌رسد و تاب‌آوری جمعیت در برابر خشکسالی را افزایش می‌دهد.
گفتنی است، این پروژه‌ها با بهترین و ارزان‌ترین فناوری روز دنیا احداث شده و میزان‌ املاح آب را از ۴۴ هزار Ec به ۴۰۰ می‌رساند که کاملا گوارا خواهد بود و ارزش غذایی آن نیز حفظ می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات