صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۵۲۲۱

مذاکره کننده ارشد عربستان با ایران را بهتر بشناسید

مساعد ۶۶ ساله فرزند محمد العیبان معمار جامعه اطلاعاتی سعودی و نخستین رئیس سازمان اطلاعات عربستان است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به نقل از یک کانال تلگرامی نوشت: مساعد بن محمد العیبان کسی که روبروی دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پکن نشست و با او طی ۶ روز بر سَرِ ازسرگیری روابط ‎تهران و ریاض پس از ۷ سال توافق کرد کیست؟ و چرا شاه عربستان وی را برای این ماموریت دشوار انتخاب کرد؟
مساعد ۶۶ ساله فرزند محمد العیبان معمار جامعه اطلاعاتی سعودی و نخستین رئیس سازمان اطلاعات عربستان است.محمد العیبان همان کسی است که مسئولیت ترسیم مرزهای عربستان امروزی با کشورهایی عربی حاشیه خلیج فارس و یمن را برعهده داشت.
مساعد فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد امریکاست و دکترایش نیز در همین رشته است.وی هم اکنون مشاور امنیت ملی عربستان و مشاور دربار سعودی است. عضو شورای وزیران و ریاست شورای ملی فضای مجازی این کشور نیز از دیگر مسیولیت های اوست.
او از موسسان مرکز جهانی گفتگوی بین ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز نیز محسوب میشود. ستاره بخت مساعد زمانی پرفروغ شد که روابط میان عربستان، امارات و بحرین با قطر تیره شد. او از ابتدای این بحران تا انتها عضو دائم مذاکره کننده ارشد هیات سعودی برای حل و فصل این بحران بود .
وی بواسطه اعتماد دربار سعودی به توانایی های او تا ترمیم کامل روابط میان عربستان و قطر و همینطور ترمیم روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس که به دلیل تیرگی روابط این دو بایکدیگر اختلافاتی داشتند در این سمت باقی ماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات