سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۵۳۹۷

نشست توجیهی رزمایش دریایی ایران،چین و روسیه برگزار شد

به نقل از قرارگاه رسانه‌ای رزمایش، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 ، با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه از ساعات پایانی امشب در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز می شود.

نشست توجیهی رزمایش دریایی ایران،چین و روسیه برگزار شد/ آغاز رزماش از امشب

امیر دریاداردوم مصطفی تاج الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 با اعلام این خبر، گفت: در این رزمایش علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه نیز حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه این چهارمین رزمایش مرکب است که با حضور کشورهای ایران، چین و روسیه برگزار می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، افزود: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 با شعار « با هم برای برقراری صلح و امنیت» و در منطقه‌ای به وسعت 17 هزار کیلومتر مربع، با پیام صلح و دوستی برگزار می‌شود.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 با بیان اینکه این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان سه کشور و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.

امیر دریاداردوم مصطفی تاج الدینی ادامه داد: تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزاد سازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش بینی شده است.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 تصریح کرد: از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

امیر دریاداردوم مصطفی تاج الدینی گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی در تقویم سالیانه دریایی کشورهای شرکت کننده درج شده و خوشحالیم که امسال برای چهارمین بار میزبان برگزاری این رزمایش هستیم.

وی با اشاره به اهمیت منطقه شمال اقیانوس هند، گفت: شمال اقیانوس هند بین سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی دنیاست، تنگه هرمز در شمال، تنگه مالاکا در شرق و تنگه باب المندب در غرب منطقه اقیانوس هند واقع شده است که در حقیقت بیضی انرژی دنیا را احاطه کرده است و با توجه به تردد شناورهای تجاری و نفتکش در این منطقه حساس ضرورت برقراری امنیت تجارت دریایی را دوچندان کرده است.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 تصریح کرد: امنیت تعطیل بردار نیست و تمرینات در جهت ارتقای امنیت نیز تعطیل بردار نیست و با نزدیکی به ایام نوروز در کشورمان ما تمرینات را تعطیل نکردیم و امیدواریم با رعایت همه شرایط سناریوهای از پیش تعیین شده رزمایش با با ایمنی کامل در دریا انجام دهیم.

* نشست توجیهی رزمایش

بنا بر این گزارش، نشست توجیهی رزمایش نیز با حضور فرماندهان یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه برگزار شد.

در این نشست مراحل اجرای رزمایش با جزئیات کامل مورد بررسی قرارگرفته و نکات عملیاتی و تاکتیکی بین فرماندهان تبادل و نقطه نظرات تخصصی جهت هماهنگی بیشتر لحاظ شد.

 امیر دریادار دوم مصطفی تاج الدینی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش در نشست توجیهی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023 ایران، چین و روسیه که با حضور فرماندهان یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای دریایی کشورهای چین و روسیه شرکت کننده در این رزمایش ناظرینی از کشورهای پاکستان و قزاقستان برگزار شد. اظهار کرد: معتقدیم دریا عامل پیوند ملت‌هاست و تاکید داریم که منطقه شمال اقیانوس هند یکی از امن‌ترین مناطق دریایی است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی منطقه شمال اقیانوس هند، بیان کرد: شمال اقیانوس هند یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین آبراه‌های جهان بوده و نقش مهمی در تجارت و حمل و نقل دریایی در سطح جهان دارد.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023، ارتقاء امنیت خطوط مواصلاتی دریایی در شمال اقیانوس هند را یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این رزمایش مرکب اعلام کرد و افزود: برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در این منطقه، به‌ویژه در محدوده مثلث طلایی تنگه هرمز، تنگه مالاکا و تنگه باب المندب، ضامن حفظ منافع اقتصادی در صحنه جهانی است که همکاری و همگرایی نیروهای دریایی مختلف را می‌طلبد.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2023، تمرین تبادل اطلاعات و گسترش شبکه فرماندهی و کنترل مشترک در دریا و نجات کشتی ربوده شده را از مهم‌ترین عملیات‌های پیش‌ینی شده در این رزمایش اعلام کرد و گفت: با توافقات انجام شده، این رزمایش در تقویم دریایی کشورهای شرکت کننده قرار گرفته است و امیدواریم به نحو شایسته آنچه در مراحل طرح‌ریزی به توافق رسیده‌ایم را در دریا به صورت ایمن اجرا کنیم.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات