سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۳۴

پیام رزمایش پدافندی مدافعان آسمان ولایت چیست؟

در این رزمایش از سامانه‌های پدافندی همچون «سوم خرداد»، «15 خرداد»، «مرصاد»، «مجید»، «باور 373» و «تلاش» برای هدف قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده استفاده شد. 
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ محمد بیات

آشوب و شکل‌گیری بحران‌های پیاپی در سرزمین‌های اشغالی موجب افزایش لفاظی‌ها و تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت شده است. مسائلی همچون جدال بر سر اصلاح قانون اختیارات دستگاه قضایی، برنامه‌ریزی عناصر افراطی کابینه برای تشدید روند یهودی‌سازی قدس، افزایش تظاهرات و مخالفت‌های اپوزیسیون علیه دولت راست‌گرای نتانیاهو و بحران در تنظیم روابط با مسکو- کی‌یف سبب شده است بار دیگر «بی بی» برنامه دفاعی- هسته‌ای تهران را به عنوان «تهدید شماره یک» تل‌آویو معرفی کند و به دنبال انتقال بحران از داخل سرزمین‌های اشغالی به منطقه‌ باشد.

برهمین اساس در روزهای اخیر مقام‌های وزارت جنگ و سیاست‌مداران کابینه رژیم صهیونیستی همانند گذشته تهدید علیه برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کردند. ایران نیز در پاسخ به لفاظی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژيم صهیونیستی و شرکای غربی، علاوه بر رونمایی از شهر موشکی- پهپادی و رونمایی از پایگاه هوایی عقاب 44، نیروی پدافندی سپاه پاسداران و ارتش در رزمایش مشترک هوایی دفاع از مراکز حساس نظامی- هسته‌ای کشور را تمرین کردند.

شامگاه شنبه قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) از رزمایش پدافندی نیروهای مسلح کشور برای پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالی خبر داد. طبق اخبار منتشر شده، در این رزمایش شبکه پدافندی کشور به صورت یکپارچه علیه اهداف متخاصم (فرضی) وارد درگیری شد. یگان‌های پهپادی و پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، یگان‌های پدافند هوایی و پهپادهای نیروی هوافضای سپاه، یگان‌های پدافند هوایی، پهپادی و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش تحت فرماندهی مشترک در این رزمایش شرکت کردند. 

علاوه بر این، 2 هزار پست دیده‌بانی از همه نیروهای ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده انتظامی کل کشور وظیفه رصد و پایش هوافضای کشور را در زمان برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1401 تحت مدیریت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی برعهده گرفتند. محیط تقریبی این رزمایش 1 میلیون متر مربع، یعنی دو سوم مساحت داخل کشور است.

در این رزمایش از سامانه‌های پدافندی همچون «سوم خرداد»، «15 خرداد»، «مرصاد»، «مجید»، «باور 373» و «تلاش» برای هدف قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده استفاده شد. 

پیام رزمایش پدافندی ایران تنها دفاع از آسمان کشور در برابر تجاوزات دشمنان خارجی نیست، بلکه نوید دهنده پاسخ احتمالی ایران به مبدأ آغاز تجاوز است. به صورت صریح و روشن اگر رژیم‌های باکو و منامه پایگاه هوایی خود را در اختیار جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار دهند، آن‌گاه نه تنها آن پایگاه نظامی بلکه براساس نقاط از پیش تعیین شده، تمام مراکز راهبردی آن‌ها زیر آتش حملات گسترده موشکی- پهپادی ایران قرار خواهد گرفت.

با وجود این، جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول حسن همجواری، احترام به حاکمیت ملی و تعدی نکردن به تمامیت ارضی همسایگان به دنبال احیای روابط با کشورهای فوق و ایجاد سازوکارهای مدون برای رفع سوء تفاهم ها و حفظ امنیت منطقه در قالب همکاری‌های مشترک است. همزمان با رزمایش بزرگ نیروهای مسلح ایران، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نیز از آغاز رزمایش مشترکی با حضور 50 کشور ازجمله پادشاهی سعودی، مصر و امارات خبر داد. حوزه عملیاتی این رزمایش منطقه خلیج فارس و دریای عمان، دریای عرب، دریای سرخ، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقا عنوان شده است. این رزمایش با مشارکت 7 هزار نیرو و 35 ناو با تمرکز بر پنج حوزه فرماندهی و کنترل مشترک، سامانه‌های بدون سرنشین، تدابیر ضد مین، هوش مصنوعی و بهداشت جهانی دنبال می‌شود.

سنتکام در هماهنگی با متحدان منطقه‌ای خود قصد دارد مقدمات افزایش تنش و برخورد با نیروهای مقاومت را در سطوح مختلف فراهم آورد. به عقیده کارشناسان، یکی از نمونه‌های این سیاست جدید در دو ماه گذشته آن است که نیروی دریایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به کمک ریاض- ابوظبی شتافته و به دنبال محدود کردن شریان انتقال تجهیزات دفاعی به مقاومت یمن هستند. ترجمان دیگر این بازتعریف راهبرد نظامی در منطقه تلاش برای ارتقای وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی در آب‌های منطقه است.

به دلیل آنکه بیش از 90 درصد از نیازهای داخلی رژیم صهیونیستی از بنادر اشدود، حیفا، ایلات و عسقلان تأمین می‌شود، هرگونه خلل در مسیر کشتی تجاری این رژیم می‌تواند سبب بحران داخلی در سرزمین‌های اشغالی شود. بر مبنای اصل موازنه قوا، هر تجاوز نظامی یا خرابکاری از مبدأ رژيم صهیونیستی علیه منافع ایران در سراسر منطقه به صورت‌های مختلف که یکی از آن‌ها هدف قرار گرفتن کشتی‌های وابسته به صهیونیست‌هاست، دنبال می‌شود. 

بهره سخن
در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها دو مسیر به صورت هم‌زمان در حال پیشرفت است‌‌؛ نخست، مذاکرات آشکار و نهان تهران با دولت‌های غربی در عمان و بلژیک با هدف جمع‌بندی مذاکرات و بازگشت آمريکا به برجام. دوم، قصد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای به نمایش گذاشتن تهدید نظامی معتبر علیه برنامه هسته‌ای - دفاعی ایران و زیر فشار قرار دادن مذاکره کنندگان ایرانی در پای میز مذاکره. 
 
 
رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 حامل این پیام برای آمریکا و همپیمانش بود که در صورت هرگونه تجاوز نظامی به آسمان ایران، سامانه یکپارچه پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران به شدیدترین شکل ممکن با اهداف متخاصم وارد درگیری خواهند شد و اجازه به خطر افتادن تأسیسات حیاتی و امنیت کشور را به هیچ دشمن خارجی نخواهند داد. 
 
 
البته توان بازدارندگی ایران به داخل کشور محدود نمی‌شود و پاسخ هرگونه تجاوز احتمالی با تعقیب دشمن و تنبیه آن در هر نقطه‌ای از دنیا دنبال خواهد شد. 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات