بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۱۲

واکنش کاخ سفید به تصمیم ریاض برای سرمایه گذاری در ایران

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «صدای آمریکا» به تصمیم اخیر عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در ایران واکنش نشان داد.

واکنش کاخ سفید به تصمیم ریاض برای سرمایه گذاری در ایران

کربی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش واشنگتن به تصمیم «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان برای سرمایه‌گذاری در ایران، اتهامات تکراری ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

وی در این خصوص گفت: «ایران یک بازیگر ثبات‌زدا در سراسر منطقه است. در این خصوص مرتکب اشتباه نشوید. چه در زمینه رفتاری که آن‌ها با مردم خود دارند و چه حمایتشان از گروههای تروریستی - حماس و حزب الله و همچنین شورشیان حوثی - و یا حمله به بخش حمل و نقل دریایی. بیایید ارائه صدها هواپیمای بدون سرنشین مرگبار به روسیه را فراموش نکنیم که روسیه می‌تواند از طریق آن‌ها دوباره مردم اوکراین را به قتل برساند».

کربی در ادامه ژست حمایت از مردم ایران و اوکراین را به خود گرفت و بدون اشاره به نقش واشنگتن در طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین گفت:‌«این کاری است که رژیم ایران می‌کند، آن‌ها مردم خود را که در کشور تظاهرات می‌کنند، می‌کشند و به روسیه کمک می کنند تا شهروندان اوکراینی را بکشد؛ مردم بی‌گناهی که هیچ  دخالتی ندارند و هرگز نباید به آن‌ها حمله می شد».

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید سپس با این لفاظی‌ها نشان داد که از توافق ایران و عربستان سعودی رضایت دارد و گفت: «این چیزی است که ایران در حال انجام آن است. من به ایران و عربستان سعودی اجازه می‌دهم در مورد این ترتیبات صحبت کنند. اگر این برنامه‌ها بتواند تنش‌ها را کاهش دهد و به ما در پایان دادن به جنگ یمن کنم کند و اگر ساکنان عربستان سعودی از جمله 70 هزار آمریکایی را در امنیت بیشتر قرار دهد، پس به نفع همه ما است و ما از آن حمایت می‌کنیم اما باید ببینیم که واقعاً چنین تأثیراتی دارد یا خیر».

بایدن برای مردم ایران پیام نوروزی دارد

کربی همچنین در خصوص پیام نوروزی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای مردم ایران گفت: «رئیس جمهور پیامی خواهد داشت و من مطمئناً پیشاپیش این پیام را نمی‌گویم اما بدیهی است که برای مردم ایران برای نوروز و سال جدید بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم».

وی در سخنان خود به تأثیر تحریم‌های غیرمنصفانه آمریکا بر زندگی مردم ایران اشاره‌ای نکرد و گفت: «ما می‌دانیم در حالی برای مردم ایران سال نوی بهتری آرزو می‌کنیم که سال گذشته رنج و درد بی حد و حصری به دست این رژیم بر آن‌ها وارد شد و هیچ شهروندی از هیچ کشوری نباید از آن چه بسیاری از ایرانیان از سر گذرانده‌اند، بگذرد».

کربی در پایان با اشاره به این موارد گفت: «قطعاً مشکلات و مسائل ما با رژیم تهران و نه مردم ایران است و ما قطعاً‌ برای آن‌ها یک سال نو بهتر، ایمن‌تر، امن‌تر و در رفاه بیشتر از سال قبل آرزو می‌کنیم».

ایالات متحده با خروج یکجانبه از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، نقش زیادی در تشدید رنج و درد مردم ایران ایفا کرده است و با این حال تلاش می‌کند تا همواره جمهوری اسلامی را مقصر جلوه دهد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات