صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۶۵

چرایی مهار تورم و رشد تولید

تأکید معظم‌له بر مقوله‌های اقتصادی با محوریت تولید به درستی نشان‌گر آن است که ایشان با درک دقیق مسأله اصلی اقتصاد کشور، بر معطوف‌سازی سیاست‌گذاری و اقدام در زمینه تحقق این مهم توجه جدی دارند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفي قرباني

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif سال جدید در حالی از سوی رهبر معظم انقلاب به «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شده است که این عنوان در راستای نام‌گذاری سال‌های اخیر از سوی ایشان مانند اقتصاد و فرهنگ یا عزم ملی و مدیریت جهادی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید، دانش‌بنیان کردن اقتصاد و تولید و... قرار دارد. به عبارت دقیق‌تر، تأکید معظم‌له بر مقوله‌های اقتصادی با محوریت تولید به درستی نشان‌گر آن است که ایشان با درک دقیق مسأله اصلی اقتصاد کشور، بر معطوف‌سازی سیاست‌گذاری و اقدام در زمینه تحقق این مهم توجه جدی دارند.

* در توضیح باید گفت که ضعف حیات تولید در ایران و متعاقب آن، افزایش نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی، فرار سرمایه و استعداد‌ها از کشور و...، مسأله‌ای است که قدمت حدود ۲۰۰ ساله دارد و هم اکنون نیز مهمترین مسأله اجتماعی کشور است. منظور از مسأله بودن آن است که هم فراگیری و شمولیت دارد و هم افکار عمومی نسبت به حل و رفع آن دغدغه و حساسیت دارد.

* این مسأله بودن بویژه از آن روی اهمیت دارد که از حدود یک دهه گذشته تا کنون، زندگی ایرانیان متأثر از شدیدترین امواج تورمی بوده که طی آن، با کاهش قدرت خرید شهروندان، ضمن بروز و رواج برخی آسیب‌های اجتماعی، برخی از استاندارد‌های زندگی نیز در ایران با افت مواجه شده است. از این نظر، توجه و تأکید به این مسأله و حل و رفع آن، می‌تواند در احیای سرمایه اجتماعی نظام بسیار اثرگذار باشد.

* درباره رابطه و نسبت تورم و تولید هم باید گفت که این دو رابطه دو سویه دارند؛ از یک سو کنترل تورم باعث رشد تولید می‌شود؛ زیرا با وجود کنترل تورم، هزینه‌های تولید کاسته شده و مشکل تأمین نقدینگی واحد‌های تولیدی برطرف می‌شود و از سوی دیگر، رشد تولید نیز باعث کنترل تورم می‌شود؛ زیرا با رشد تولید، هم از واردات کاسته می‌شود و هم کمبود عرضه در بازار شکل نمی‌گیرد. بنابراین، کنترل تورم و رشد تولید دو روی یک سکه‌ای هستند که معطوف به تأمین معیشت و کنترل نوسانات بازار می‌باشد. با این وجود، به نظر می‌رسد که مهار تورم مقدم بر رشد تولید و زمینه‌ای برای آن محسوب می‌شود؛ زیرا در شرایط وجود تورم، اساساً تولید به صرفه نبوده و نقدینگی به سمت بازار‌های موازی تولید مانند ارز، سکه، طلا، زمین، مسکن و... سوق می‌یابد. بنابراین، با مهار تورم می‌توان امیدوار بود که جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شده و سرمایه‌گذاری معطوف به تولید تقویت شود.

* از نقطه نظر دیگری هم باید اشاره کرد که دشمن با اعمال تحریم‌های فلج‌کننده دقیقاً درصدد ورشکستگی تولید در ایران و بالا بردن نرخ تورم می‌باشد تا از این طریق، عرصه را بر معیشت مردم تنگ سازد. بر این اساس، تأکید بر مهار تورم و رشد تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، دارای یک وجه قوی بازدارنده در برابر تهاجم و جنگ اقتصادی جبهه دشمنان ملت ایران می‌باشد. در واقع، رهبر معظم انقلاب با نام‌گذاری سال‌های متمادی با عناوین اقتصادی و معطوف به تولید و از جمله شعار امسال، در تلاش هستند تا با ترمیم نقطه ضعف اقتصاد کشور، ابزار تهدید اقتصادی را همچون ابزار تهدید نظامی از دست دشمن خارج کند تا ایران اسلامی در این حوزه نیز به سطح بازدارندگی برسد.

* در عین حال باید گفت که نام‌گذاری امسال به مهار تورم و رشد تولید در راستای حمایت از رویکرد دولت سیزدهم برای تحقق این دو مهم است. به عبارت دقیق‌تر، همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم در پیام نوروزی خود از تلاش‌های دولت در این زمینه‌ها نام بردند، اما واقعیت آن است که با وجود تلاش‌های تحسین‌برانگیز دولت سیزدهم، اما در سال گذشته نه تنها نرخ تورم کنترل نشد، تولید نیز با رشد چشم‌گیری مواجه نشد. بنابراین، رهبر معظم انقلاب با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید درصدد هستند تا به دولت گوشزد کنند که تلاش‌هایش در این زمینه باید جدی‌تر و پرقدرت‌تر تداوم داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات