صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۷۷
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

شیخی: سیاست‌گذاری ارزی درست عامل مهار تورم و بزرگ شدن سفره مردم است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی: مهار تورم و رشد تولید عملا منجر به رفاه بیشتر و بزرگ شدن سفره مردم می‌شود. با توقف تورم شاهد رفاه بیشتر خانوار‌های ایرانی خواهیم بود. به نظر می‌رسد دولت با اعمال سیاست‌گذاری‌های درست می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عبدالمجيد شيخي

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت؛ عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص موضوع گشایش در سفره مردم با مهار تورم و رشد تولید که بخش مهمی از سخنان و تاکید مقام معظم رهبری در آغازین دقایق شروع سال جدید بود گفت: قطع به یقین همانگونه که مقام معظم رهبری به درستی بدین موضوع اشاره کردند گشایش سفره مردم از توقف تورم شروع می‌شود به این معنا که در صورت عدم توقف تورم، باز هم شاهد کوچک شدن سفره مردم خواهیم بود لذا مسوولین دغدغه‌مند برای جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم باید سیاست‌های درست برای مهار تورم را اعمال نمایند.

* وی در این‌باره توضیح داد: آنچه در موضوع مهار تورم باید صورت بگیرد و در بدنه اقتصاد ایران اعمال و اجرا شود توجه به مولفه‌های بسیار مهمی، چون تقویت تولید، ایجاد اشتغال و تشویق به سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد است چرا که به افزایش درآمدزایی و ایجاد اشتغال به نفع رفاه بیشتر آحاد مردم کشور منتهی می‌شود.

* وی در این‌باره توضیح داد: مهار تورم و رشد تولید عملا منجر به رفاه بیشتر و بزرگ شدن سفره مردم می‌شود. با توقف تورم شاهد رفاه بیشتر خانوار‌های ایرانی خواهیم بود. به نظر می‌رسد دولت با اعمال سیاست‌گذاری‌های درست به صورت خارق‌العاده‌ایی می‌تواند نرخ تورم را کاهش دهد.

* وی با ارائه یک راهکار در این خصوص گفت: اگر دولت و بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کند که نرخ ارز نیمایی ۲۸،۵۰۰ تومانی از اول سال جاری به ۲۰ هزار تومان تبدیل می‌شود و ماه بعد نیز این نرخ را کاهش دهد قطع به یقین در مرحله اول با کاهش هزینه‌های دولت، قیمت تمام شده سایر کالا‌ها نیز در هفته‌ها و ماه‌های آینده پایین می‌آید.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: در این صورت شاهد خواهیم بود قمیت کالا‌هایی که هزینه ارزی دارند و کالا‌هایی که هزینه ریالی دارند به صورت غیرمستقیم کاهش می‌یابد. اگر دولت بتواند بازار آزاد ارز را جمع کند و مانع تراکنش‌های دلاری شود و تراکنش‌های پولی مالی و ارزی را رصد و پایش کند قطعا در کاهش و مهار تورم موفق می‌شود.

* عبدالمجید شیخی توضیح داد: اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر مولد و قرار دادن مالیات و جرایم مالی سنگین برای کسانی که ارز در منازل خود نگهداری می‌کنند همه و همه منجر به کاهش و مهار نرخ تورم می‌شود. دولت باید به هیچ فردی اجازه ندهد با دلار مبادله کند و همه فعالین اقتصادی باید حساب ارزی داشته باشند و دارندگان ارز نیز ارز‌های خود را به دولت بدهند و در عوض آن حواله ارزی دریافت کنند، ضمن اینکه پیمان‌سپاری ارزی نیز باید اجباری شود و هیچ صادرکننده حق نداشته باشد که به اختیار خود کاری در این زمینه با ارز آن هم ارز آزاد انجام دهد.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: بلکه همه باید ارز خود را به دولت تحویل دهند تا با نرخ مورد نظر دولت فعالیت‌های صورت بگیرد و در واقع خرج مجدد واردات شود، اگر این سیاست‌ها اجرا شود قطعا تورم معکوس می‌شود و این چنین سفره‌های مردم به تدریج بزرگتر می‌شود و تولید داخلی تقویت می‌شود.

* عبدالمجید شیخی درخصوص راهکار‌های حمایت از تولید داخلی نیز گفت: دولت با استفاده و توسل به راهکار‌های مختلف می‌تواند از تولید داخلی حمایت کند. اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است جذب سرمایه‌گذاری برای افزایش اشتغالزایی در اقتصاد ایران است که این موضوع بسیار مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد.

* وی در این‌باره توضیح داد: در صورت مهار تورم و رشد تولید طرح‌هایی مثل جوانی جمعیت به بار می‌نشیند و شاهد افزایش رفاه و شادابی و طراوات جامعه خواهیم بود و جوانان به عنوان نیروی کار و توسعه کشور میدان را به نفع پیشرفت بیشتر پر می‌کنند و در این مسیر گام‌های بلندی برمی‌دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات