صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۸۸

آیا اردوغان پاتک انتخاباتی می‌زند؟

این نخستین بار است که در نظرسنجی‌های انتخاباتی (در طول دو دهه اخیر)، اردوغان و همراهانش در حزب عدالت و توسعه تا این اندازه به نقطه‌ای به نام "شکست" نزدیک شده‌اند!
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این روز‌ها رئیس‌جمهور ترکیه آرام و قرار ندارد! این نخستین بار است که در نظرسنجی‌های انتخاباتی (در طول دو دهه اخیر)، اردوغان و همراهانش در حزب عدالت و توسعه تا این اندازه به نقطه‌ای به نام "شکست" نزدیک شده‌اند! اکثر نظرسنجی‌های داخلی در ترکیه، حکایت از عقب‌افتادگی حزب عدالت و توسعه در برابر حزب جمهوریخواه خلق دارد فارغ از رقابت مستقیم دو حزب رقیب، ائتلاف مخالفان اردوغان نیز در نظرسنجی‌های استانی و عمومی وضعیت بهتری نسبت به ائتلاف حزب عدالت و توسعه (حزب متبوع اردوغان) و حزب حرکت ملی دارد!

* در حال حاضر شش فرد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند. اگر هیچ یک از نامزد‌ها بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، ۲۸ مه دور دوم انتخابات بین دو رقیب برتر برگزار خواهد شد. پیش‌بینی‌ها تصویر مشابهی را نیز برای رقابت بر سر کرسی‌های پارلمان ترسیم می‌کنند. براساس این پیش‌بینی‌ها ائتلاف ملی بیشترین کرسی‌ها را در برابر حزب حاکم عدالت و توسعه و متحد ملی‌گرای آن که به ائتلاف مردمی معروف است، به دست خواهد آورد. نظرسنجی منتشر شده توسط «آکسوی ریسرچ» نشان می‌دهد که ائتلاف ملی ۴۴.۱ درصد از حمایت را به دست آورده است در حالی که ائتلاف مردمی ۳۸.۲ درصد به دست آورده است. همین نظرسنجی سهم آرای حزب دموکراتیک خلق‌ها هوادار کرد‌ها را ۱۰.۳ درصد نشان می‌دهد.

* سوال اصلی اینجاست که آیا اردوغان و همراهانش قادر هستند در راستای تغییر وضعیت موجود درنظرسنجی‌ها و جلوگیری از تشدید روند نزولی محبوبیت حزب عدالت و توسعه، اقدامی صورت دهند؟ پاسخ به این سوال با توجه به شرایط حاکم سیاسی بر ترکیه و عدم تجربه شرایط فعلی در ادوار انتخاباتی گذشته، تا حدود زیادی دشوار به نظر می‌رسد، اما رئیس‌جمهور ترکیه قطعا هر اقدامی را جهت جلوگیری از تحقق کابوس انتخاباتی و سیاسی خود صورت می‌دهد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات