صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۵۰۰۱

ضد حال اوربان به سران ناتو

به نظر می‌رسد فارغ از روابط ایجابی حاکم میان مجارستان (دولت اوربان) و روسیه، سیاست‌های سلبی اتحادیه اروپا در تقابل با بوداپست در اتخاذ این تصمیم جنجالی نقش مهمی ایفا کرده است. در هر حال مجارستان مانع جدیدی در مسیر عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ایجادکرده اند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif دولت مجارستان و نمایندگان پارلمان این کشور، رای‌گیری بر سر موافقت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را تا اواخرماه مارس (۲۰ مارس) به تعویق انداخته‌اند. این در حالیست که قرار بود مجار‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی یا نهایتا ماه ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه) موافقت خود را با این موضوع اعلام کنند. به نظر می‌رسد فارغ از روابط ایجابی حاکم میان مجارستان (دولت اوربان) و روسیه، سیاست‌های سلبی اتحادیه اروپا در تقابل با بوداپست در اتخاذ این تصمیم جنجالی نقش مهمی ایفا کرده است. در هر حال مجارستان مانع جدیدی در مسیر عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ایجادکرده اند.

* سوئد و فنلاند به بهانه آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، درخواست خود برای پیوستن به ناتو را ارائه کردند، اما ترکیه به طور مشخص با درخواست استکهلم مخالفت کرده است. آنکارا استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروه‌های تروریستی متهم کرده و از ترکیه خواسته تا برای به دست آوردن چراغ سبز آنکارا، آن‌ها را به ترکیه مسترد کند. آمریکا و سایر کشور‌های عضو ناتو امیدوارند تا دو کشور نوردیک، در اجلاس ۱۱ جولای ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، به عضویت این ائتلاف نظامی درآیند، اما پیچیدگی معادلات جنگ در اوکراین چنین موضوعی را تضمین نمی‌کند! ضمن آنکه اختلافات ترکیه با دو کشور فنلاند و سوئد بر سر گروه‌های معارض در این کشورها، به راحتی قابل حل و فصل نیست و در داخل دولت سوئد به صورت خاص، مخالفت‌های زیادی با تامین خواسته‌های اردوغان و همراهانش وجود دارد.

* دولت اوربان معتقد است که رویکرد جنگ‌طلبانه ناتو و اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین، در حال ایجاد هزینه‌هایی مستمر و خطرناک به ضرر کشور‌های عضو آن می‌باشد. مجارستان هم در ناتو و هم در اتحادیه اروپا عضویت دارد. چندی پیش نیز مجارستان از پرداخت یک کمک مالی ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین که از سوی اتحادیه اروپا برای تقویت قدرت نظامی این کشور اختصاص یافته، جلوگیری کرده است.

* بنا بر گزارش یورونیوز به نقل از سه دیپلمات از کشور‌های متفاوت اتحادیه اروپا، بوداپست تاکنون بار‌ها پرداخت این پول را که قرار بود در چهارچوب تسهیلات صلح اروپا (EPF) به اوکراین پرداخت شود، وتو کرده است. از نظر این دیپلمات‌ها، اقدام مجارستان در این موضوع را باید «تلاش برای تضعیف وحدت اتحادیه اروپا» توصیف کرد! از آنجا که موضوع آزادسازی این مبلغ، در چهارچوب فعالیت‌های امور خارجی این اتحادیه قرار می‌گیرد، موافقت همه ۲۷ کشور عضو با این تصمیم الزامی است، اما مجارستان تا کنون حاضر به همراهی با دیگر اعضا نشده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات